0

- Г-жо Иванова, какво се случи на срещата с новия вътрешен министър Атанас Илков и членовете на сдружението „Ангели на пътя“? Какво поискахте и какво ви обещаха?

- Срещата беше заради искането на върховните магистрати към КС да отпадне отнемането на автомобилите на пияни и дрогирани водачи. Преди това имахме среща с изпълняващия длъжността главен прокурор Борислав Сарафов по този повод и после поискахме среща и с ръководството на МВР. Дискутирахме създаването на нови лаборатории и поискахме да се закупят още камери, които да следят за скорост и изобщо обсъждахме с какво МВР може да помогне. Според нас единственото, което може да се подобри, е да се направят още лаборатории, за да може по-бързо да стават кръвните проби, взети от шофьори, употребили алкохол или наркотици. Наложително е тези проби да стават за няколко дни, а не да се чака няколко месеца и за да може хората да не остават без работа. Но в края на краищата мисля, че животът на децата ни е по- важен. Така помолихме за среща с ръководството на МВР. Оказа се, че са закупени още към 290 камери за скорост.

Също така ще бъдат открити още лаборатории в Бургас, Варна, Плевен и Пловдив, като две от лабораториите, мисля, че за Бургас ставаше въпрос, там има проблем, защото трябва да се построи напълно нова сграда, доколкото разбрахме.

- Казвате, че трябват още лаборатории. Колко общо трябва да са, за да не се чака с месеци?

- Засега има открити две, ще бъдат открити още четири. Според нас обаче трябва да са поне десетина лабораториите. Има идея две от лабораториите да отмятат проби, които са „залежали“ и чакат резултати. А другите две лаборатории да работят с новопостъпилите, за да може хем да не се натрупват, хем бързо да излизат, просто двете лаборатории да отмятат старите. Друго от исканията ни е на столичния бул. „България“ да се сложат задължително доста камери, защото, както виждаме, в София този булевард е един от двата, който е буквално мотописта, а в същото време камери за скорост няма. Обещаха, че и това ще направят.

- Какво се случва с камерата за скорост на бул. „Сливница“, където бяха сгазени Ани и Явор?

- Питахме какво се случва, защото те обещаха да сложат камера там. Де факто Столичната община бавят там нещата с някакво разрешение, но иначе камерата е готова за монтиране - закупена. Другото, което искахме, е статистика точно колко процента са фалшиво полевите тестове за наркотици. Пожелахме и да ни дадат точна справка до каква възрастова група са инцидентите с млади шофьори и къде - тоест в кое населено място преобладават, както и какви са причините. Обещаха, че другата седмица ще имаме нова среща, на която се очаква да са по-подготвени с други лица - експерти, които са запознати с темата. Ще дойдат с конкретна статистика.

Другото важно нещо е, че от Европейския съюз искат вече и 17-годишните да взимат шофьорска книжка, което за територията на България е просто недопустимо. Затова обещаха, че и те ще излязат с такава позиция. Другото, което коментирахме и със Сарафов, и с новия министър на вътрешните работи, е новият Институт по криминология, тъй като, както знаем, автотехническите експертизи се бавят изключително много.

В същото време се оказва, че и съдебните лекари, които не се занимават само с пътни инциденти, но и с други неща, са малко. Хората, които работят там, са доста възрастни и след някоя и друга година няма да има абсолютно никой, който да работи. Просто не получават достатъчно пари. Ние работим със Станимир Карапетков и това, което се коментираше, е, че де факто трябва този институт да мине под надзора на Министерството на правосъдието, като те се дърпат към момента, защото се притесняват, че ще им дърпат от бюджета, който имат. Но г-н Карапетков ги увери, че този институт ще се самофинансира и де факто няма да пипа изобщо техните пари.

- Говорите за Института по криминалистика и криминология или НИКК?

Сдружението на почернените родители на деца, загинали на пътя, настояват да се отнемат автомобилите и на системните джигити.

 Сдружението на почернените родители на деца, загинали на пътя, настояват да се отнемат автомобилите и на системните джигити.
БНР

- Точно така, а Карапетков е доайен по автотехническите експертизи и е единственият, който е направил учебник по темата и по него се обучават всички. Местенето на института е още на ниво идея. Чакаме да се сформира новият парламент, за да може да се представи пред правна комисия, защото пак не ни стигна времето.

- А как се предполага, че ще се реши кадровият въпрос със съдебните медици и автотехническите експерти?

- С повишение на заплатите. Това, което непрекъснато говорим. Тази работа е непривлекателна, защото хората взимат много малко пари, много бавно им изплащат за година назад и затова няма автотехници експерти, няма и съдебни лекари. Те не си получават парите и са много зле заплатени.   

Все още няма камера за скорост на бул. Сливница, където бяха прегазени Ани и Явор.

 Все още няма камера за скорост на бул. Сливница, където бяха прегазени Ани и Явор.
БНР

- Предлагате драстично увеличение и на глобите за превишена скорост. Колко драстично?

- Да, ние държим да се увеличат глобите драстично, както е в Гърция. Защото, както виждаме, този, който излетя буквално с автомобила си над главите на хората на спирката на бул. „България“, получи глоба от 200 лева. 200 лева! Толкова ли струва човешкият живот, животът на българина - 200 лева? Слава Богу, че се размина без сериозен инцидент. 10 човека са били на спирката по онова време. Не ми се мисли какво можеше да стане. Не може една глоба да е между 50 лева и 200-300 лева. Глобата трябва да е от 1000 лева нагоре, защото българинът разбира единствено и само, като му бръкнеш в джоба. А и нещото, за което ние се борим от една година, е мярката, която е за отнемане на автомобили за алкохол и наркотици да важи и за системните джигити на пътя.

Това означава, ако си нарушавал три пъти с висока скорост правилата, както Мис Силикон, както други – тук, на бул. „България“, имаме един, който три пъти се качва с различни коли върху релсите, на такива също да им се отнемат автомобилите.

В момента подготвяме позиция на сдружението и сме се обърнали към всички институции да дадат становище, че това трябва да продължи. Това не го има само у нас, има го в доста държави, така че ние не откриваме топлата вода. И вътрешният министър, и главният прокурор също казват, че са „за“. Ние точно заради това искаме статистика и другата седмица, на новата среща с министъра на вътрешните работи и с други лица, ще има статистика. Защото ние искаме всичко да е писмено. Обещанията също да са писмени, устното не дава резултат. За да работим с факти.

- Казват, че новата мярка с отнемането на автомобили дава ефект. Вие съгласни ли сте? Спаднал ли е броят на жертвите според вас?

- По данни на МВР да, но ние го искаме на официален документ. Затова казвам, че другата седмица ще имаме цялата статистика - документирана, за да не са само приказки.

- А спирките достатъчно обезопасени ли са според вас?

- В София доста от тях са обезопасени, но нали се съгласявате, че все още има места, на които наистина може би трябва да се сложат от тези  предпазни колчета, които да защитят и шофьора, и тези, които стоят на спирката. Но спирките трябва да са безопасни навсякъде, не само в София.

- Смятате ли, че депутатите в новия парламент ще ви чуят?

- Ще ги чакаме пред Народното събрание още първия ден. Само че този път ще затворим всичките входове и няма да избягат, както избягаха  на 1 септември миналата година. Защото на 1 септември избягаха и на 2 септември Филип плати с живота си тяхното бягство. Ден по-рано ние чакахме депутатите и те ни избягаха през задния вход. Точно като си тръгвахме, си казахме, че е въпрос на време да се видим на друга пешеходна пътека и за жалост само един ден след това беше пешеходната пътека на Филип. Този път няма да пуснем депутатите, докато не ни изслушат. Защото всеки път обещават по време на предизборните си кампании, че пътната безопасност е приоритет, как щели да се борят с травматизма по пътищата и в момента, в който влязат в парламента, много бързо забравят обещанията си.

Искаме лидери от всяка парламентарна група да разговарят с нас, а не да се крият четири години.

- С колко почернени родители се увеличи сдружението ви само за тази една година?

- Вече сме над 70 семейства. За съжаление това са близки най-вече на деца. Имаме само двама възрастни. Всичко друго е деца от 12-годишна възраст до 20-годишна възраст, което е потресаващо. Това означава, че за година над 30 семейства са се присъединили. Вчера ми писа още едно семейство, с което утре трябва да се чуем. Едно от последните семейства, което се присъедини, беше на Александра, която беше убита в края на 2019 г. при СМГ. Тогава са били над 30 деца, които са пресичали. Тогава Александра загива на място, а друго дете две години и половина се е борило, за да проходи. Сега предстои дело на първа инстанция.

- „Ангели на пътя“ имаше една инициатива за паметник в памет на жертвите на катастрофи в Северния парк. Какво стана с нея?

- Много е мудна цялата система, оказа се, че сме зависими от Енергото от ВиК, от проект. В момента се работи по него и на 24 ноември в Северния парк ще имаме едно много голямо мероприятие - „Мама, татко и аз“. Това ще бъде открит урок по пътна безопасност. Той ще се провежда всяка година. Тогава се пада и седмицата на жертвите по пътищата на цяла Европа -  последната седмица на ноември. Тогава ще обявим и кампания за набиране на средства за направата на паметника.