0

- Г-н Терзиев, как влияе на бизнеса държавната помощ от 25 стотинки на литър за физическите лица с лични автомобили?

- Рекапитулация е рано да се направи. Такава ще бъде възможна през септември-октомври, когато приключи поне едно тримесечие.

- А впечатлението ви за изминалите три дни?

- Процесът върви бързо. Ние от бизнеса се адаптирахме. Почти всички се включиха или ще се включат до края на седмицата. Приказките, че било невъзможно трудно... Ами да, не е най-доброто. Но в срока, в който беше внедрено – за две седмици, при периода, в който ще важи – 5 или 6 месеца (6 според закона), при заданието, поставено от финансовия министър отстъпката да се получи на каса от лицето, това беше най-доброто, което можеше да бъде направено. Постарахме сe да внедрим прилагането на отстъпката бързо, лесно и удобно. Няма забавяния, няма особени затруднения. В съботния ден имаше няколко питания - дали една категория коли 4Х4 със задвижване на четирите колела може да получава отстъпка или не. Имаме потвърдително писмо от Автомобилна администрация.

- А за колите на лизинг?

Колите на лизинг получават отстъпка, когато са с краен получател, тоест в графата на малкия талон 531, килийка 312 е вписано физическото лице и неговото ЕГН. Автомобилът е на лизинг, но с краен получател – физическото лице. Не се прави отстъпката, когато автомобилът е на лизинг, но като кола под наем с крайно изкупуване или лизингът е на фирма. Получава се, когато автомобилът е на лизинг с краен получател и изкупуване от физическо лице. Днес написах инструкции до всички членове на Българската петролна и газова асоциация и компании, че е допустимо. До утре ще бъде изчистено кои получават държавната помощ.

- Какво става с досегашната търговска отстъпка?

- Голяма част от нашите членове още в първите дни предоставиха освен държавната помощ и отстъпката за верни клиенти. Онези, които не можаха в съботния ден, днес-утре ще адаптират своите системи. Не казвам, че всички ще предоставят и държавна помощ, и отстъпката за верни клиенти, но повечето от нашите членове го правят.

- За кои горива важи отстъпката?

- Отстъпката важи за дизелово гориво, бензин А95, природен газ (метан) и газ пропан бутан. За високооктанов бензин отстъпката не важи. В места, където се предлагат освен дизелово гориво и автомобилен бензин и по-скъпи премиум продукти, с по-добри експлоатационни качества, отстъпката важи за по-евтиното гориво.

- А малките бензиностанции дават ли отстъпката? Те коментират, че се плашат от фалити.

- Помогнах на много мои партньори клиенти и познати, които не са членове на БПГА, да започнат да прилагат отстъпката. Онези, които не успяха в събота, в понеделник разбраха, че влакът тръгна, последният вагон е почти извън коловоза и ако не се включат, няма на кого да се сърдят освен на себе си. Борбата за клиента, конкуренцията в търговията на дребно при бензиностанциите е толкова силна, извратено силна. Клиентът веднага разбира, ако откажеш да му предоставиш нещо, което държавата му предлага. Дори да го информираш на другия ден, че си приел да предоставяш отстъпката, е късно и този клиент е загубен завинаги. Затова всеки търговец трябва сам да оцени добрите и лошите страни. Защото щетите за личния му бизнес биха били много по-големи, ако не се включи. Да, при даване на отстъпката се налага да кредитираш населението с 5 или 10 хиляди лева за период от 40-50 дни, след което държавата ги възстановява. Сигурно има и по-добри варианти - да се направи чрез платежна система, чрез ваучерна система. Но предлагам следващия път при приемане на механизми за компенсации или подпомагане на населението всички заинтересувани страни да седнат, да предложат и да докажат своите предложения, че са по-добри от останалите. А не по стар български обичай да псуваме под мустак и да обясняваме как ние не знаем как да го направим, но това, което ни се предлага, е лошо.

Сега при прилагане на помощта с отстъпката от 25 стотинки на литър евтино гориво две седмици Българската петролна и газова асоциация не спряхме да работим по темата. Не мога да се оплача, че не сме били чути. Решихме много проблеми с Националната агенция по приходите – там, където бяхме прави, бяхме разбрани и ни приеха аргументите. През изминалия уикенд продължих да получавам обаждания – как това било най-голямата глупост. Чудесно! А вие какво предлагате? Аз съм съгласен с министъра, когато каза: „Не искам да ми се оплаквате как не може. Дайте ми предложения какво да направя.“

И аз се обръщам към всички наши приятели, партньори, защото всички те са наши клиенти, дори малките бензиностанции. Сядаме. Пишем един меморандум с предложения, защитаваме го със „за“ и „против“. Но не с „Аз не съм съгласен“ и „Аз няма да участвам“. Отрицанието е позиция, която не убеждава противника в твоята правота, тя просто затвърждава антагонизма и противоречието между страните. Затова от Петролната и газова асоциация в работата и взаимоотношенията с държавата се стремим не да се оплакваме, а да предлагаме. Не да отричаме, а да мотивираме другата гледна точка.

- Има ли нещо, което можеше и не направихте?

- Съжалявам, че не предоставихме търговска отстъпка за МПС от категория N1, лекотоварни автомобили до 3,5 тона. Масово колите са регистрирани по този начин. Аз исках да ги защитя, защото това касае селските райони, хора с пикапи, с евтини коли, които са по-скоро товарни. Но приех аргумента на финансовия министър, че когато колата е регистрирана като N1, нейният данък на годишна база е в пъти, почти 10 пъти по-нисък, отколкото на конвенционалния автомобил от категория М1. „Затова да бъдат така добри хората с N1да не са сърдити и да не си търсят търговската отстъпка“, каза министърът. Продължавам да не съм съгласен, но приех аргумента, че те наистина години наред са плащали по-малки данъци.

- Какво ще стане, като свършат 150-те млн. лева?

- Много добър въпрос, поставен и от колегите от големите вериги до малките бензиностанции. В кой момент ще свърши държавната помощ? Защото е записано, че помощта ще се дава 6 месеца, но не повече от 150 милиона лева. Имаме отворена врата от Националната агенция по приходите, като изтече първият период, вторият, третият да анализираме докъде сме с темпото. Спестили ли сме от тези 150 млн. лева или сме ги разходвали? И да намерим начин, чрез който обществото ще бъде информирано, че промоцията спира, защото това е голям проблем дори за търговеца. Защото не може днес до 10 часа да си давал отстъпката, а в 11 часа да спреш държавната помощ. Трябва да се определи единна дата. За онези от нас, които сме раздавали отстъпката до последния момент, а парите явно няма да стигнат за всички, да се намери правилен и справедлив подход за разпределение, да се знае колко ще чакаме за приспадната сума. Защото при политическа нестабилност, в която сме влезли, ще бъде неприятно, ако ние раздадем някакви средства, а след това няма как да ги получим.

- Блокада на пътя София-Бургас поиска държавата да сложи таван на цената на горивата. И ГЕРБ го поиска. В Унгария са сложили таван на цените на горивата.

- Това са политически решения. Но считам, че това е по-лошото решение. Защото слагането на таван променя играта и ни насочва към времената на социализма – пределни цени, Комитет по цените... Аз не искам да се връщам към това време. Бизнесът в България е достатъчно отговорен и достатъчно позитивно мислещ към потребителя, за да има нужда от това. Няма да коментирам политическо решение „таван на цените“. Случи ли се, ние ще се съобразим, както се съобразихме и с държавната помощ. Считам, че няма да се стигне дотам. Надявам се пазарът да определи в по-добра посока цената. Защото може да се окажем в един момент в пазарно понижение, а пределната цена да ни държи високо. Това също е опасност.

- Какви са прогнозите ви? Ще расте или ще намалява цената на петрола? Днес виждаме леко понижение...

- Аз не ги виждам никак, само се надявам. Защото пазарът е толкова динамичен в рамките на часове, че ако сутрин ги виждаме как падат, до края на деня пазарът затваря на ужасяващи нива. Така беше през целия юни, особено в края. После имахме периоди, в които цял ден да расте цената и в края на деня да затвори на нива, които не си виждал. Затова надявам се и се моля това да бяха най-високите цени на изминалото лято. Защо пък да не видим и понижение на цената. Още не виждам, но пък се надявам. Нека не забравяме, че влияе не само нетният фактор. Миналата седмица курсът на долара промени играта.

Нека не забравяме, че всичко е в ръцете на няколко души в света. Ако президентът на Руската федерация реши да затвори още някой тръбопровод или да ограничи други доставки... Знам ли? Това може да промени нещата за минути, не за часове. Добре, но защо от 5 юли до 12 юли метанът в бензиностанциите в България расте непрекъснато, въпреки че...Дърпате ме за езика да наругая някого. Няма да го направя.

- Направете го...

- Не, не, не. Защото пак ще е политическо говорене. Не е нормално ние да продаваме природен газ от 1 до 7, до 8, 11 юли, без да знаем на каква цена го купуваме. Когато повишението е в рамките на търговската надценка – 5-10 стотинки на търговеца, той дали го е купил по-евтино или по-скъпо, като чуе каква е цената, ще се адаптира. Но когато повишението е с 80 стотинки на килограм, прехвърлено към колонката, а търговецът работи с 10-15 стотинки надценка, тоест на всеки килограм, който е продал на 1-8-11 юли, е загубил 65 стотинки...

Всъщност единственото разочарование на клиента е при природния газ, който в петък го купуваше на 3,40-3,50-3,60 лв., а в събота сутринта беше публикувана заявката на „Булгаргаз“ за 32% увеличение. Върнахме ДДС и акцизът назад и пак се получи по-скъпо. И с отстъпката от 25 стотинки е по-скъпо, отколкото с 25 стотинки в четвъртък. Това се случи заради обявената от „Булгаргаз“ цена. Нека видим на откритото заседание на КЕВР дали ще я приемат. Търговците, когато се стараят да работят с ниски маржове, не могат да си позволят такива флуктуации от 30-40% повишение или намаление. Веднъж се случи - през месец май, когато до 18-о число нямахме цена. След това платихме с 32% повече. Сега се случва втори път. Не бива. Защото тогава ще започнем да се застраховаме в цената и да търсим по-високи надценки, за да не ни изненадат със стара дата. Аз искам да зная днес как съм платил, за да сложа справедлива цена за своя клиент.

- Казахте, че не можете да прогнозирате цените на петрола. Но пак се заговори за пандемия... американският президент щял да убеждава Саудитска Арабия да увеличи добива. Ще има ли пак застой и понижаване на цените?

- Убеден съм, че нито Европа, нито светът може да продължи да се развива при тези цени на енергоресурсите. Или трябва тотално да обезценим паричните средства и да си кажем, че едни 50 или 60 процента от тях реално нямат покритие. Оставете България, говоря за богата Европа, говоря за САЩ, за Северна Америка. На тези цени никой не може да си направи не баланс, не прогноза... Когато не знаеш как ще купиш и виждаш флуктуации от 200-400 процента за тока, а за природния газ от 50 на 150 евро на мвтч. Напълно разбирам колегите, които използват природен газ и електрическа енергия в бизнеса. Това не може да продължава. Но колкото повече навивате пружината на геополитическото говорене и геополитическите атаки, толкова повече махалото на метронома бие в лява и дясна с максимално отклонение страна. И накрая ще счупим стрелката на метронома. Какво следва оттам, не знам.

- Вие, ако бяхте министър на енергетиката, какво бихте направили, за да успокоите цените?

- Нито съм си мислил, нито пък считам, че в сегашната ситуация някой е мераклия да става министър на енергетиката, дори министър на спорта или на културата.

Ситуацията е тежка, неконтролируема. Идва толкова тежка зима, кой ще напълни хранилищата на Европа, че и българското, на каква цена? Дотам ще я докараме, че няма да питат за цената, ще питат има ли?

- Какво трябва да бъде поведението на потребителите в тази ситуация?

- Потребителите трябва да знаят, че идва тежка зима. Потребителите трябва да знаят, че трябва да купуват това, което им трябва. Презапасяване в тази ситуация не помага. Потребителят, защото той е и отговорен служител, работник на част от брутния вътрешен продукт на страната – трябва да затегне колана и да работи повече, да произвежда повече, да спестява каквото може – било енергийно, било хранително, било да пести от всякакви глупави разходи, от които можем да се лишим, за да избутаме следващите 18 месеца, не 24 месеца. Защото това, че някой няма да отиде в Гърция тази година, е нищо, в сравнение със ситуацията, при която може би ще се лишаваме от други неща.

Това е той:

Председател на Българската петролна и газова асоциация

Роден е на 16 май 1974 г.

Завършва счетоводство и контрол в УНСС

Управител и съдружник в дружество за търговия с петролни продукти, създадено с изцяло български капитали

Работи в структурите на дружеството от 1996 г. 

Доказан експерт в бранша, с дълбоки познания върху спецификите на българския пазар и експертиза в сферата на икономиката