В секи пети в България слуша музика чрез стрийминг платформи. Това сочи проучване, реализирано по поръчка на Българската асоциация на музикалните продуценти от Изследователски център ТРЕНД през декември 2024 г.
Според актуалните данни, 21% от хората използват стрийминг платформи, за да си осигурят достъп до музика.
16 % от тях все още разчитат на безплатната версия на платформите, а 5% плащат абонамент.
Безплатната употреба доминира във всички демографски групи, включително и сред висшистите и хората с по-високи доходи.
Музикалните стрийминг платформи са най-популярни сред хората под 30 г., като привличат най-много представителите на силния пол, висшистите и столичаните.
Достъпната цена на абонамента се оказва най-мотивиращата причина за половината (51%) от анкетираните за преминаване от безплатен към платен абонамент. Това, че цената е определяща, кореспондира и с данните от проучването „Музикалните навици на българите“, в което безплатното съдържание се посочва като водещ фактор сред слушателите на музикални платформи.
Липсата на реклами (41%) и достъпът до целият световен каталог (38%) са между другите водещи причини за избор на платен абонамент.
Най-малък стимул за преминаване от безплатна към платена опция се оказва по-доброто заплащане за онези, които създават музиката - едва 8% посочват този фактор като важен за тях. Но пък цели 18% от анкетираните са категорични, че нищо не може да ги накара да си платят, за да слушат музика.