Mечтата на турските ВВС и на отбранителната промишленост на страната се сбъдна на 21 февруари. Във въздуха се издигна първия разработен и произведен в Турция боен самолет - TF-X KAAN. Той извърши първия си полет от авиобаза Akinci край Анкара.
KAAN по време на тестово рулиране в дните преди първия полет
След първия полет, президентът на Турция Реджеп Ердоган публикува пост, че страната му е преминала „много критичен етап по пътя към производството на собствен боен самолет от 5-о поколение. Самолетът ще вдъхва доверие у приятелите и ще всява страх у враговете ни“.
Президентът на Турция Реджеп Ердоган в кабината на KAAN
Птица
Прототипите на KAAN ще са задвижвани от 2 турбовентилаторни двигателя General Electric F110-GE-129 с тяга 76,31 и 131 kN на форсаж, които ще бъдат използвани и в ранните производствени партиди. Турция вече работи върху двигател от турската компания TRMotor и по двигателят на компанията TAЕC, джойнт-венчър на турската KALE и британската Rolls-Royce.
Очаква се TF-X да има повечето от характеристиките на самолет от 5-о поколение като ниска видимост; вътрешни оръжейни отсеци; интегканали връзки за пренос на данни и модерни комуникационни системи.
През декември 2022 г. ръководителят на TAI заяви, че първоначалната доставка на KAAN е планирана за 2028 г. След 2029 г. целта е да се произвеждат 2 изтребителя месечно или 24 самолета годишно.
Неволята
Турция бе извадена през 2019 г. от програмата на САЩ за изтребител от 5-о поколение F-35, след закупуването на системи за ПВО С-400 от Русия. „Решението прави невъзможно продължаването на нейното участие в програмата F-35. Изтребителят не може да бъде експлоатиран съвместно с руска платформа за събиране на разузнавателна информация, която ще бъде използвана от Русия да научи за неговите способности.
Турският изтребител от 5-о поколение преди първия полет
Голяма част от предимствата на F-35 се крие в неговите СТЕЛТ способности, така че вероятността за откриване на тези способности би застрашила сигурността на програмата“ заяви МО на САЩ, Турция бе първокласен участник и производител в програмата F-35, като планираше да закупи 100 изтребителя F-35A.
СТЕЛТ форма и мощ, видени при излитането
След като изхвърлиха Турция, САЩ заявиха, че ще попречат на първите произведени турски F-35 да бъдат прехвърлени в Турция и незабавно изгониха целия турски персонал, свързан с програмата.
KAAN е един от малкото проекти от 5-о поколение на международния оръжеен пазар.
През юли 2023 г. Азербайджан се присъедини към Турция в нейната програма за изтребители от 5-о поколение. Това действие бе описано от пезидента Ердоган като „нов знак на солидарност между двете страни“. В телевизионно интервю след първия полет украинският посланик в Турция Васил Боднар също изрази интерес към самолета.
Конструкцията
TAI Advanced Carbon Composites, което произвеждаше фюзелажи за F-35, бе натоварена със задачата да разработи фюзелаж за TF-X.
ASELSAN в момента разработва усъвършенстван активен радар с електронно сканирана решетка (AESA), който ще използва технологията на галиев нитрид (GaN). KAAN ще бъде интегриран с придружаващите дронове, засега TAI Anka, чрез криптирани връзки за данни.
Кацане след 13-минутен полет
Самолетът ще използва модернизирани варианти на сензори от Aselsan за радарно облъчване на (RWR), система за предупреждение за обстрел с ракети (MWS), система за лазерно облъчване (LWS), система за заглушаване, базирана на цифрова радиочестотна памет (DRFM), които вече са интегрирани на другите въздушни платформи.
Крилатата ракета SOM-J, разработена от TÜBİTAK SAGE и Roketsan, е проектирана да пасва на вътрешния оръжеен отсек на KAAN и на F-35.
Тактико-технически характеристики
Дължина: 21,02 m
Размах на крилата: 14,0 m
Височина: 5,00 m
Площ на крилото: 60 m2
Максимално тегло при излитане: 27 215 kg
Макс. скорост: 1,8 Mach
Таван на полета: 17 000 m
Претоварване: -3,5 g - +9,0 g
Въоръжение
-Ракети „въздух-въздух“ - ракетна програма GÖKTUĞ - Gökdoğan („сокол скитник“) отвъдхоризонтна (BVR) с активно радарно насочване; Gökhan BVR с активно радарно насочване; Akdoğan („голям сокол“) BVR с активно радарно насочване, Bozdoğan с ИЧ насочване и малък обсег; MBDA Meteor (BVRAAM)
- Ракети „въздух-земя“ - крилата ракета SOM (варианти B1, B2 и J); турбореактивната KUZGUN-TJ; твърдогоривната KUZGUN-KY; турбореактивната противокорабна KUZGUN-ER (според TUBITAK-SAGE е еквивалентна на ПКР Penguin.); KUZGUN-EW с миниатюрен полезен товар за РЕБ, като резервен смутител и за потискане на ПВО на противника; противорадарната AKBABA; семейство противокорабни крилати ракети ROKETSAN ÇAKIR; MBDA SPEAR-3
- Бомби - Teber-81 (Mark 81 с комплект за лазерно насочване ROKETSAN); HGK-82 (Mark 82 с комплект за прецизно насочване TUBITAK-SAGE); KGK-82 (Mark 82 с комплект за насочване с помощта на крило TUBITAK-SAGE); Teber-82 (Mark 82 с комплект за лазерно насочване ROKETSAN); HGK-83 (Mark 83 с комплект за прецизно насочване TUBITAK-SAGE); KGK-83 (Mark 83 с комплект за насочване с помощта на крило TUBITAK-SAGE); HGK-84 (Mark 84 с комплект за прецизно насочване TUBITAK-SAGE); LHGK-84 (Mark 84 с комплект за лазерно насочване TUBITAK-SAGE); противобункерните SARB-83 и NEB-84; планиращата KUZGUN-SS.
*Автор: Димитър Ставрев, Военен експерт на „Телеграф“
*Източник: Defemsemews.com
Димитър Ставрев, военен експерт