0

О т 1 август започват постите, посветени на Успението на Света Богородица -15 август. През тези две постни седмици вярващите се подготвят за празнуването на Преображение Господне и Успение на Божията майка, чествани всяка година на 6 и 15 август.

Постим в чест на Успението на Пресветата Дева.

 Постим в чест на Успението на Пресветата Дева.
hramsvetigeorgi.eu

Заговезни

Денят преди началото на поста - 31 юли - се нарича Богородични Заговезни. Тогава за последно е позволено да се яде „блажно“ (месни ястия и млечни продукти). Цялото семейство се събира около богата трапеза, на която централно място заема празничната погача. Питката се разчупва от най-възрастния член на рода. По-силно вярващите прекарват следващите три дни на хляб и вода. В първия ден в църквите се прави водосвет, а на вечерните служби се отслужва Богородичен параклис (гр.- утешение) - молебен канон на Пресвета Богородица, който се пее и чете от вярващите.

Режим

Богородичният пост се определя като „златната среда“ в сравнение с останалите - по-строг е от Петровите и Рождественските (Коледните) пости, но е по-лек от Великия (Великденския) пост.

Най-строг е религиозният режим в понеделник, сряда и петък. В тези дни се разрешава консумацията само на сурови плодове и продукти и сухоежбина. Във вторник и четвъртък - варени без олио гозби, а в събота и неделя се разрешава храна с растително масло и вино. А на Преображение Господне рибата на трапезата е не само разрешена, но и традиционно почти задължителна на празничната трапеза.

Корени

Историческите данни сочат, че Богородичният пост е въведен сравнително късно спрямо другите три големи поста през годината. Според някои автори отначало той бил разделен на две – първо християните постили за празника Преображение Господне, който предшества Успението на Пресветата Майка.

Император Лъв VI се моли пред Христос Пантократор. Мозайка в Света София в Истанбул.

 Император Лъв VI се моли пред Христос Пантократор. Мозайка в Света София в Истанбул.
upload.wikimedia.org

Този първи пост продължавал пет дни – от 1 до 5 август. На празника Преображение Господне дори се е разрешавало месо. Смята се, че византийският император Лъв Философ (886-912) забранил приемането на месо на Преображение Господне и свързал двата поста, като уточнил, че на празника Преображение може да се приема само риба.

Лицемерие

Днес мнозина парадират с това, че спазват постите. Но това също е грях. Самият Исус съветва: "Кога постите, не бивайте намръщени като лицемерците, защото те си правят лицата мрачни, за да се покажат пред човеците, че постят. Истина ви казвам, те получават своята награда. А ти кога постиш, помажи главата си и умий лицето си, та да се покажеш, че постиш не пред човеците, но пред твоя Отец, който е на тайно; и твоят Отец, който вижда в скришно, ще ти въздаде наяве" (Мат. 6:16-18).

Затова, за да бъдат постите ни истински полезни и спасителни, нека се покаем от любов. Да не осъждаме никого, а с чисто сърце да помолим Бог да ни дарува да открием, анализираме и изповядаме онези дела, които водят до отдалечаване от Всеподателя. И тъй "Светило за тялото е окото. Затова, ако твоето око бъде чисто, и цялото твое тяло ще бъде светло" (Мат. 6:22).

Меню

Август е сезонът на плодовете и зеленчуците, което облекчава спазването на поста. Meдът, зaxapтa, cлaдĸaтa и мapмaлaдитe cъщo ca paзpeшeни, нo те cъдъpжaт гoлямo ĸoличecтвo пpocти зaxapи. Зa пpeдпoчитaнe ca пeчeнитe ябълĸи, пълнeни c paзлични ядĸи. Те ca нe caмo вĸycни, нo и пoлeзни зa цeлия opгaнизъм. И, разбира се, бoб, лeщa, opиз, гpax и coeви пpoдyĸти, ядки и маслини.

Мнозина хора днес усърдно спазват постите, но ги възприемат единствено като средство за отслабване, Други пък постят "за здраве", смятайки, че църквата, базирайки се на хилядолетен опит и наблюдения, е преценила, че това е полезно. Наистина в определена степен постите са здравословни - може да се отслабне, и със сигурност да се пречисти организмът. Но техният смисъл съвсем не се състои в това, а в отказването от пороците и греховните ни наклонности.

С причастието приемаме живия Христос

Основният смисъл на поста е да подготви душата на човека за църковните тайнства Изповед (Покаяние) и Причастие. С последното се приема Живият Христос в душата и тялото на човека. Това се случва чрез претворените от Светия Дух хляб и вино в Неговата плът и кръв. “Истина, истина ви казвам – казва Спасителя – ако не ядете плътта на Сина Човечески и не пиете кръвта Му, не ще имате в себе си живот. Който яде Моята плът и пие Моята кръв, има живот вечен, и Аз ще го възкреся в последния ден. Защото плътта Ми е наистина храна, и кръвта Ми е наистина питие. Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене и Аз в него” (Йоан, 6:53-56).

Постите са подготовка за тайнството Причастие.

 Постите са подготовка за тайнството Причастие.
blogger.googleusercontent.com