М нозина вече сравняват ситуацията в България с библейски потоп. Чуват се тълкувания, че водата има пречистваща сила, която отмива лъжи и грехове. Друга трактовка реди, че човекът сам си е виновен, тъй като замърсява природата, изсича безогледно горите и скоро в отговор му се стоварват различни бедствия. А те се наблюдават не само в България. Навсякъде по земята цари едно време, описано в светите книги като „нетипично“, изразяващо се в нестабилност на климата и катаклизми. Наводнения за последните 30-ина дни имаше не само на Балканите, но и в Централна Европа, в Италия, във Великобритания, в Индия, в Китай и др. места по света. Просто сякаш една стихия се сменя с друга, а преди това бяха разрушителните земетресения, изтъкват пастори в Италия.
Последните дни
Библейски пророчества също сочат, че в последните дни на света ще има повсеместни бедствия (Матей 24:3; 2 Тимотей 3:1). Сам Иисус е предрекъл за нашето време: „Ще има недостиг на храна и земетресения на много места.“
Евангелист Матей също описва, че ще има нови Ноеви бедствия, но около Второто пришествие на Христос се задава и редукцията на Човечеството с 50% в следствие на катаклизмите.
„Защото, както и в ония дни преди потопа, ядяха и пиеха, женеха се и се омъжваха, до деня до когато Ной влезе в ковчега, и не усетиха, до като дойде потопът и завлече всички, така ще бъде и пришествието на Човешкия Син. Тогава двама ще бъдат на полето; единият се взема, а другият се оставя. Две жени ще мелят на мелницата; едната се взема, а другата се оставя. Затова бдете, защото не знаете в кой ден ще дойде вашият Господ (Матей, 24: 37-42).
В белезите преди Неговото Второ пришествие той изброява още: ще видите смутове, войни, бедствия, катаклизми, хората ще се плашат от морския шум, ще има трусове, ще въстане народ против народ, царство против царство. Всичко това вече се случва, а наводненията са само капката в поредицата от знамения, твърдят и монаси от Атон.
Свети отци и пророци (стареца Лаврентий, Св. Гавриил и др.) живели през XX-XXI век, също предупреждавали, че скоро храната и водата ще са отровни и призовават хората да бягат от големите градове, да се заселват по-високо, далеч от корита на реки. Защото в един момент водата щяла да стане отровна.
Ной
Наводненията засега макар и жестоки са локални и все пак са далеч от онова, което е описано в светите книги. Безспорно най-широко е разпространена библейската версия за всемирния потоп (Първа книга Мойсеева – Битие, глави 6, 7, 8 и 9). Там е описано как поради греховността на човеците Господ решава да унищожи живота. Глава 6.: „5. И видя Господ (Бог), че развратът между човеците на земята е голям и че всичките им сърдечни мисли и помисли бяха зло във всяко време...“.
В същото време Бог избира измежду всички хора Ной, поръчва му да приготви ковчег (кораб), в който да спаси себе си, семейството си и избрани двойки земни животни. Скоро земните и небесните води заливат света. Глава 7.: „11. В шестстотната година на Ноевия живот, във втория месец, на седемнайсетия ден (27) от месеца, в тоя ден се раззинаха всички извори на голямата бездна, и окната небесни се отвориха; 12. и валя дъжд на земята четирийсет дена и четирийсет нощи... 19. И водата се усили твърде много на земята, тъй че се покриха всички високи планини, каквито има под цялото небе:... 23. Изтреби се всичко, що съществуваше по лицето (на цялата) земя; от човек до скот, гадове и птици небесни – всичко биде изтребено от земята; остана само Ной, и каквото беше с него в ковчега. 24. А водата се издигаше над земята сто и петдесет дена.“
Да не оплакваме счупената пералня като покойник
В Книгата на книгите- Библията обаче могат да се открият и ценни напътствия за оцеляване. „Благоразумният вижда злото и се скрива“ (Притчи 22:3). Затова е добре човек да си направи план за действие в спешни ситуации. Може да подготви например семеен комплект за бедствия с основни продукти и материали и да уточни със семейството си къде да се събере в случай на голямо природно бедствие с библейски мащаб.
Но ако то се случи, не бива да се трагизира и да се оплаква разваления хладилник или пералня сякаш са трупове на близки хора. В тази връзка Божието слово е доста красноречиво, че човек не бива да се безпокои за нищо материално.
„Затова ви казвам: престанете да се безпокоите за живота си - какво ще ядете или какво ще пиете, или за телата си - какво ще облечете. Животът не е ли по-важен от храната, и тялото - от дрехите?“ (Матей 6:25). Защото за всичко мисли Бог: „Затова се смирете под могъщата ръка на Бога... и прехвърлете всички свои грижи на него, защото той е загрижен за вас.“ (1 Петър 5:6, 7).
Но ако най-лошото се случи, то християните знаят, че този свят е една илюзия, една репетиция за вечния живот. Или както съветва и лечителят на Левски йеромонах Неофит Калчев: „Човек трябва да е благодарен и на малкото, да не се тревожи за нищо..., защото този живот е лъжовен“.