Д окато в България казваме на децата да не използват ChatGPT, защото учителят ще им пише двойка, като ги хване, в Китай тази технология се използва, за да проверява домашните и явно отдавна са намерили начин да не влизат в тези пререкания. Това разказа пред „Телеграф“ директорът на столичната Първа английска езикова гимназия (ПАЕГ) Александър Чакмаков. Той бе част от групата от общо 30 директори, която в края на октомври пътува за обмяна на опит до Китай. Визитата бе организирана от Синдиката на българските учители към КНСБ, а неговият председател Янка Такева също бе част от делегацията заедно със зам.-министъра на образованието Емилия Лазарова. Те посетиха училища и образователни центрове в Пекин, Тянжин, Шанхай, Хонконг и Макао.
Технологиите работят в полза на китайските деца
„Поне от това, което видяхме по отношение на образованието, китайците са далеч напред. Казвам го с чиста съвест, макар да съм бил във Великобритания, в Щатите, в Япония и наистина съм видял доста неща. Честно казано, бях впечатлен на фона на това, че заминах доста скептично настроен. Все пак съм наясно за каква комунистическа диктатура става въпрос там“, отбеляза Чакмаков.
Технологии
„По отношение на технологиите са изключително напреднали. Това, което ни представиха в една от техните водещи компании за софтуер, с който работят в китайските училища, е част от бъдеще, което не виждам как някога ще се случи при нас. В една от презентациите ни представиха три етапа на интерактивното образование. Първият е този, който вече е отживелица. В него използваш презентации и снимков материал, за да преподаваш. Общо взето, това, което ние правим в българските училища и наричаме дигитално образование. Вторият етап е този, който сега започва да навлиза при нас – обърната класна стая, моделът „Едно към едно“, при който всяко дете има устройство пред себе си, и т. н. Вече те се борят да влязат в третия етап, при който има камери във всички класни стаи. Нещо, което в Европа го има в някои университети. Уроците се записват, а докато текат, ако някой е болен и е останал вкъщи, може да вижда същото, което се пише на дъската, която е интерактивна и ученикът вижда какво има на нея. Той има инкорпорирани колони пред себе си, чува ясно учителя и всички други в класната стая, може да ползва и друга техника. След това тези уроци се записват и се качват в облачна среда. Така те остават достъпни и когато ученикът започне да се подготвя, може да си отвори записа от дадения урок и да спре точно там, където му трябва.
Софтуер
Освен това са развили софтуер на базата на изкуствения интелект, чрез който може да се наблюдава как един и същ учител преподава в четири поредни класа един и същ урок. След това този софтуер може да открие акцентите, които представляват най-важната информация, съсредоточена в урока. Той изрязва моментите, в които преподавателят пие вода, прави паузи, почесва се... Отсява ненужното. Обясниха, че се опитват така да развият това нещо, че когато се прави подготовка за контролно или преговор, изкуственият интелект да извади най-важното от раздела и ученикът да може да види точно тези ключови елементи, които са му най-необходими... Това е нещо, до което ми се струва, че ние никога няма да можем да стигнем“, убеден е Чакмаков и уточни, че най-вероятно са им показали подбрани училища, но очевидно това е цел да се въведе масово.
Дисциплина
„Изключителна дисциплина има в училището, в което бяхме в Тянжин. Там учат 5000 деца, като има и чужденци, включително и 30-40 българчета от столичните 18-о и 138-о училище. Те са в десети и единайсети клас и в България са учили китайски, а там са заминали по програма за обмена на опит и двустранно сътрудничество в областта на образованието. Няма шум, няма смехове и закачки, възпитани, вежливи, с униформа... Аз като пушач по едно време много ми се пушеше и попитах директора къде пушат учителите. Не последва никакъв отговор и реакция освен усмивка. Мина малко време и аз пак повдигнах въпроса: А къде пушат гимназистите? Той се обърна и ми каза: „Мистър Алекс, китайците са много заети да учат и работят, че не им остава време за пушене“. Почувствах се като най-долната отрепка в света, но наистина не видях покрай нито едно училище пушещи. А там със сигурност пушат, защото азиатците традиционно са пушачи, но не е това, което може да се види в България, където покрай всяко училище може да видиш как 20 учители пушат до 220 деца“, откровен е най-младият директор в българската образователна система.
Грижа
„Много ме впечатли грижата за чужденците в това училище. Има три кухни. В едната столова готвят китайско за китайците, в другата индийско за индийците, а в третата кухня има храна за западняците. Децата въобще не си помислят да носят телефон в училище. Ако го занесат, го прибират и им го връщат в петък. Българчетата, които са настанени в общежитие към училището, ни разказаха, че два пъти в седмицата им връщат телефоните за по 50 минути, за да се свържат с близките си. През останалото време нямат достъп. Започват занятия в 9,00 часа сутринта и приключват в 20,30 вечерта. На обед имат 3 часа за следобеден сън, следобед имат занимания по спорт, изкуства, часове за подготовка на домашните, извънкласни занимания по калиграфия, четене в библиотеката.
Родителите имат достъп само до регистратурата
„Освен това родителите имат достъп само до регистратурата в училище, ако искат да питат нещо. Нито могат да ходят да търсят учители, нито да търсят директори. До регистратурата, след това борд преценява дали въпросът е сериозен и към кого да бъде насочен“, разказва още Александър Чакмаков за посещението си в Тянжин и споделя, че предварително е казал на класовете, в които преподава, и на колегите къде отива, а след завръщането с усмивка ги е уведомил, че е донесъл „много методи за репресии и контрол“.
Александър Чакмаков (вдясно) заедно със зам.-министъра на образованието Наталия Митева по време на благотворително събитие в ПАЕГ миналата седмица
„Със сигурност няма да въведа такива методи, но съм все по-убеден, че колкото е по-голям редът и дисциплината, толкова е по-голям ефектът от образованието. А мен ме коментират, че съм им забранил да ходят до тоалетна по време на час. Ама как мога?! При нас всеки си излиза от час, защото „му се ходи до тоалетна“ и е много правилно да бъде пуснат. А те си приказват по телефона с електронната цигара. Кога така ще постигнем нещо различно от дъното. При все че Английската е с класи над други училища, представям си какво става на други места“, завърши със сериозен тон директорът на ПАЕГ.
Людмил Христов