К ораби призраци порят морета и океани. Някои от тях са безлюдни – търсят си екипажа, след като капитанът е превъртял. Другаде екипажът е наличен и се кара, върти руля, напива се – прави всичко, което моряците са вършили и докато са били живи. Но не са! Ето и кои са най-известните инциденти по вода, родили легенди за призраци:
1. “Мари Селест”
Търговски кораб, открит в началото на декември 1872 г. в Атлантическия океан, без екипаж и очевидно изоставен набързо въпреки ясното и хубаво време. Корабът бил пуснат на вода преди няма и месец и на борда му имало провизии за повече от половин година. Товарът бил недокоснат, а личните притежания на моряците били по местата си. „Мари Селест” е прототипът за така наречения кораб призрак и става популярен заради краткия разказ със същото име на Артър Конан Дойл.
2. „Сафо”
Този кораб на кралската флота на Великобритания изчезва край бреговете на Австралия през 1857 г. Той е част от британски ескадрон, патрулиращ бреговете на Западна Африка, за да контролира търговията с роби. След дипломатически инцидент с американски кораб „Сафо” е изпратен в Австралия под командването на командир Морсби, но така и не пристига. В края на 1858 г. в Англия се появяват слухове, че корабът се е разбил на остров край бреговете на Австралия, някои моряци са се спасили, а капитанът е полудял.
3. „Циклоп”
Този американски военноморски съд с 306 души екипаж и пасажери на борда на 4 март 1918 г. е най-голямата загуба на САЩ извън директен бой. Безследното изчезване на кораба остава мистерия, а останките му не са открити въпреки години издирване. След като спира на пристанище в Барбадос за провизии, въпреки че подобна спирка няма в графика му, „Циклоп” се отправя към Балтимор и е забелязан на 9 март пет години след първото му изчезване. Оттогава от него няма ни вест, ни кост и изчезването му често се приписва на Бермудския триъгълник.
4. „Джоита”
Търговски кораб, който изчезва мистериозно в Южния Тих океан през 1955 г. Съдът бил използван като патрул на Големия Хавайски остров до края на Втората световна война. На 3 октомври 1955 г. напуска пристанището на Самоа в посока към островите Токелау, разположени на разстояние 400 километра. Отплаването е отложено няколко дни заради авария на задния двигател, но в крайна сметка корабът потегля само с един работещ двигател. Пет седмици по-късно е намерен полупотънал, без следа от 16-те души екипаж и деветимата пътници на борда, а от товара липсвали четири тона.
5. „Летящият холандец”
Най-известният кораб призрак, който често се появява край нос Добра надежда. Според фолклора корабът призрак никога не може да се прибере у дома, прокълнат да обикаля океаните завинаги. Легендата разказва, че капитанът на кораба, изправен пред бунта на моряците, убил лидера им и го изхвърлил през борда. Бурните облаци се разнесли и от тях излязла сенчеста фигура, която проклела кораба вечно да се скита по моретата. Обикновено корабът е съзиран отдалече, сред призрачна светлина.
6. „Лейди Лавибонд“
Този кораб се разбил в скалите на 13 февруари 1748 г., но петдесет години по-късно се появил отново край бреговете на Кент. Бил пуснат на вода, защото капитанът Саймън Пийл се оженил и празнувал. Според легендата пом.-капитанът, който бил също влюбен в булката Анет, убил капитана и насочил кораба към опасните пясъци Гудуин, където всички на борда загинали.
7. „Джени“
Британска шхуна, намерена през 1840 г. в пролива Дрейк между Атлантическия и Тихия океан от китоловен кораб, с всички моряци на борда перфектно консервирани от арктическия студ. На борда бил намерен и корабният дневник, като последният запис на капитана бил: „4 май 1823 г. 71 дни без храна. Аз съм последният останал жив.”
8. „Октавиус“
Кораб призрак, най-вероятно само легенда. Открит на запад от Гренландия от китоловец през 1775 г., като всички моряци се намирали на долната палуба, мъртви, замръзнали и почти напълно консервирани като тези на „Джени”. Тялото на капитана било все още на масата в каютата си с молив в ръка. „Октавиус” тръгнал от Англия за Ориента през 1761 г. и пристигнал една година по-късно. На връщане капитанът решил да мине през неизследвани води и корабът замръзнал в леда на север от Аляска. Не е виждан пак след 1775 г.
9. „Карол А. Диъринг“
Петмачтова търговска шхуна, открита край бреговете на Северна Каролина през 1921 г. без никакъв екипаж. „Диъринг” може да е жертва на Бермудския триъгълник, бунт или пиратство. На 31 януари 1921 г. бил забелязан заседнал в Диамантените плитчини, в близост до нос Хатерас на американския бряг. Спасителните екипи открили кораба напълно изоставен, без следа от екипажа и личните му вещи, навигационното оборудване или дневника на капитана. Американското правителство веднага започнало разследване на обстоятелствата около изчезването на моряците, като сред възможните теории са пирати, руски комунисти и паранормални явления. През 1922 г. разследването било прекратено, без намерени отговори.
10. „Байкимо“
Стоманен кораб с тегло 1322 тона, построен през 1914 г. в Швеция и използван за търговия с ескимосите в Канада. На 1 октомври 1931 г. съдът заседнал в леда на Арктическо море. За кратко екипажът го изоставил, като два дни по-късно моряците се завърнали, тъй като ледовете се отдръпнали. На 8 октомври корабът заседнал отново и компанията Хъдзън Бей изпратила самолет, който да прибере екипажа. Петнайсет от двайсет и двамата моряци решили да останат и да чакат зимата да свърши. През ноември започнала снежна буря, след което корабът изчезнал. Било прието, че е потънал заедно с ценния си товар от кожи. В следващите месеци и години обаче различни ескимоски ловци казвали, че са видели „Байкимо”, като за последно цяла група ескимоси го забелязали през 1969 г., 38 години след като бил изоставен за пръв път. Оттогава съдбата му е неизвестна.
Кристи Петрова