Н а 26 декември 2024 г. по време на тестовe в Чънду (Китай) за първи път бяха демонстрирани публично 2 нови китайски СТЕЛТ самолета. По-големият J-35 (Gyrfalcon - северен сокол, най-големия от вида) е дело на Shenyang Aircraft Corporation (SAC), а по-малкият J-36 (засега JH-XX) е на Chengdu Aircraft Corporation (CAS). Те приковаха световното внимание, защото ще предефинират въздушния бой през XXI век.
Еволюцията на формата на FC-31 V-1/V-2 и J-35/J-35A
Тези самолети от 5-о и 6-о поколение съответно очертават бързия напредък на Китай в аерокосмическите технологии и изоставането на противниците му при самолетите за завоюване на превъзходството във въздуха. Серийният номер на по-малкият е 36001 и по традициите на ВВС на Народната освободителна армия на Китай (НОАК) индексът е J-36. Все още липсват каквито и да е било данни за него, затова ще разгледаме J-35.
Еволюция
Shenyang J-35 е семейство 2-двигателни СТЕЛТ самолети за завоюване за превъзходство във въздуха и атаки на надводни цели. След като загуби програмата J-XX от J-20 на CAS, SAC разработи като частна инициатива J-31 и развитието му FC-31 за експорт.
Новият наземен J-35A
В началото на 2025 г. самолетът има 2 варианта - наземен за ВВС и палубен за ВМС на НОАК. Разработени са паралелно с различни мисии и роли за различна оперативна среда. Така J-35 е вторият китайски изтребител от 5-о поколение след J-20, а Китай е втората държава след САЩ, която има 2 типа СТЕЛТ изтребители.
Разработката на FC-31/J-35 има 4 стадия - от първия летящ прототип 31001 (FC-31 V1); през втория летящ прототип 31003 (FC-31 V2) и двата варианта на J-35.
Двудвигателният самолет е с конвенционална конфигурация с трапецовидни крила с предни/задни клапи, изцяло подвижни опашни кормила, и два наклонени назад вертикални стабилизатора с отсечен връх и цели вертикални кормила. FC-31 V1 бе с двусеционен фанар, заменен на втория от еднообемен балонен фанар и фанар тип мида при J-35.
На палубният J-35 е с пета за изстрелване от катапулт, сгъваеми крила и опашна спирачна кука. Основният колесник на наземният J-35A е с 1 колело и е с по-малка площ на крилото. Споделената платформа J-35 позволява по-лесни съвместни операции между ВМС и ВВС.
Раждането
След като J-20 бе официално одобрен от ВВС на НОАК като изтребител от 5-о поколение, SAC разработи J-31 като частен проект за експортни клиенти. През септември 2011 г. компанията представи умаленото копие F-60. През юни 2012 г. частично сглобен F-60 бе заснет в ескортиран от полицията камион с камуфлирано ремарке. Няколко дни по-късно в интернет се появиха снимки на напълно сглобен СТЕЛТ боен самолет с индекс 31001. Той бе с трапецовидни крила и двоен носов колесник и породи спекулациите, че е палубен вариант.
На 31 октомври 2012 г. първият прототип извърши първи полет. На 12 ноември 2014 г. за първия му публичен полет на Zhuhai Airshow 2014 J-31 вече бе с индекс FC-31. На Dubai Airshow 2015 SAC заяви, че търси експортни клиенти и преговаря с НОАК за развитието му. Самолетът е конкурент на Lockheed Martin F-35 за страни, които не могат да са част от програмата F-35 или да си позволят американски изтребител.
През 2015 г. главният дизайнер на FC-31 Сун Конг загатна, че той ще наследи Shenyang J-15 като палубен изтребител на китайските самолетоносачи. През 2015 г. бе представена оптична система за ранно предупреждение и инфрачервено търсене и проследяване (IRST) EOTS-86 като оборудване на FC-31.
FC-31 V1 бе на Zhuhai Airshow 2018 и доказа, че вече не е прототип и не е секретен. На 21 ноември 2018 г. НОАК съобщи, че има интерес към FC-31. На 23 декември 2016 г. вторият прототип FC-31 31003 летя с видими промени в дизайна.
Разликата във формата на фанара на FC-31 V-1 и V-2
През юни 2020 г. Корпорацията на авиационната индустрия на Китай (AVIC), обяви, че се разработва „нов изтребител“ с първия си полет през 2021 г. Това бе очакваната палубна версия на FC-31. През юни 2021 г. макет на J-35 бе видян на китайското съоръжение, имитиращо палубата на бъдещия самолетоносач Тип 003. През юли 2021 г. бе показан J-35 с отворен оръжеен отсек, сходен по размери с този на J-20, което бе доказателство, че ще бъде въоръжен с подобни ракети и „умни“ оръжия.
FC-31 V-2 350003 с пета за изстрелване от катапулт
На 29 октомври 2021 г. модифицираният палубен J-35 извърши първия си полет с катапултна пета и сгъваеми крила. Фанарът бе еднообемен и това позволи по-голям вътрешен обем гориво, даде аеродинамични предимства и потенциал за монтиране на сензори зад пилотската кабина.
На палубата на самолетоносача Liaoning (Тип 001) - отпред J-16 отзад J-35
На 22 юли 2022 г. бе видян борд 350003 - вторият летящ/третият цялостен прототип на палубния J-35. Той бе в сив ВМС камуфлаж, на вертикалните стабилизатори бе с лого „летяща акула“ и с нови двигатели WS-21 с ясно назъбени сопла за намаляване на радарния и инфрачервения силует. На 8 декември 2023 г. макет на J-35 бе видян на палубата на самолетоносача Тип 003, наскоро спуснат на вода и подготвящ се за морски изпитания. На 13 февруари 2024 г. макет на J-35 бе видян на самолетоносача Liaoning (Тип 001) и това доказа, че изтребителят може да оперира както от Тип 003 с електромагнитни катапулти (CATOBAR), така и от по-старите „ски-шанци“ (STOBAR) на Тип 001/002, допълвайки флота от палубните J-15 (далечно копие на съветските палубни Су-33). По-малките размер и тегло на J-35 дават оперативни предимства на Liaoning и Shandong (Тип 002).
Новият наземен J-35A
На 5 ноември 2024 г. ВВС на НОАК официално обявиха, че наземният J-35A ще е на Zhuhai Airshow 2024 г. Снимката му в близък план разкри рундел с числото 75 върху вертикалните стабилизатори в чест на 75-ата годишнина на ВВС на НОАК. Тя потвърди разликите с палубния J-35 в размера на крилото, носовото колело и дизайна на вертикалния стабилизатор. На 12 ноември 2024 г. J-35A летя за първи път публично на Zhuhai Airshow 2024.
Авионика
Shenyang FC-31/J-35 са с радар с активна електронно сканирана решетка (AESA); система с разпределена апертура (DAS) и IRST. Радарът KLJ-7A е на Нанкинския институт по електронни технологии (NRIET), с подобни характеристики на AN/APG-81 на F-35. Под „брадичката“ на носа е монтирана IRST. В пилотската кабина има страничен лост, „хедс-ъп“ дисплей и голям мултифункционален сензорен екран с размери 510х200 mm. Пилотът е с монтиран на шлема дисплей и мерник. Системата за управление на полета е изцяло цифрова, с тройна резервация и двойна шина за данни. Самолетът работи в мрежово-центрична среда и обменя данни с други платформи. Има прибираща се сонда за дозареждане с гориво в полет.
Двигатели
FC-31 V1 бе с неефективни руски двигатели „Климов“ РД-93 с характерен черен дим. Подмяната с по-ефективен местен двигател се превърна в приоритет за AVIC. FC-31 V2 бе с китайски турбовентилаторни двигатели с форсаж Guizhou WS-13E (подобрен вариант на Guizhou WS-13 от изтребителите JF-17) с максимална тяга 87,2 kN.
J-35 е с двигатели Guizhou WS-21 (WS-13X), подобрен WS-13E, с тяга 93,2 kN всеки. Окончателната силова установка на J-35 ще е Guizhou WS-19 с тяга 116 kN всеки. С тях J-35 ще има свръхзвуков полет без форсаж. Разбегът е 450 m, а пробегът е 700 m.
Въоръжение
FC-31 има удължен централен вътрешен оръжеен отсек с 6 точки за подкачване, още 6 точки за подкачване има на крилата. Първият прототип FC-31 V1 можеше да носи 8000 kg полезен товар, (2000 вътрешно е 6000 външно). При нормален боен товар FC-31 V1 има боен радиус 1200 km и максимална излетна маса (MTOW) 25 000 kg. При V2 MTOW бе увеличена на 28 000 kg. Вътре в оръжейния отсек J-35 може да носи 6 ракети „въздух-въздух“ (PL-10, PL-15 и PL-21); „умни“ прецизни боеприпаси - 12 бомби с малък диаметър (SDB); 4х500 kg бомби с дълбоко проникване; 4 свръхзвукови ракети „въздух-повърхност“ или 4 противорадарни/ противокорабни ракети. На крилата може да има 6 ракети „въздух-въздух“, 18 SDB, 4х500 kg бомби или 4 ракети „въздух-повърхност“.
Тактико-технически характеристики (за FC-31 V2)
• Дължина: 17,3 m
• Разпереност: 11,5 m
• Височина: 4,8 m
• Максимална скорост: Мах 1,8
• Боен обхват (радиус):
• 1250 km с вътрешно гориво
• 1900 km с дозареждане във въздуха
• 2000 km с външни резервоари
• Таван на полета: 16 000 m
• Претоварване: +9/-3 g
Димитър Ставрев, военен експерт