0

Т ретият самолетоносач на Китай  CV18 “Фуджиан“ напусна корабостроителницата в Шанхай за първи морски изпитания. Това стана точно на 1 май, като датата не е никак случайна. 

Шанхайската администрация за морска безопасност на 30 април издаде известие за навигационни опасности за активиране на забранена зона на 100 km източно от града от 7,00 часа на 1 май до 9,00 часа на 9 май. “Фуджиан“, след като завърши първите си ходови изпитания, се завърна в корабостроителницата Jiangnan на 8 май 2024 г.

Гигант 

CV18 “Фуджиан“, тип 003, е най-големият до момента военен кораб на ВМС на Народоосвободителната армия на Китай. Това е третият и най-нов кораб от класа, с който Пекин се стреми да засили способностите си за установаване на морски зони AD/A2 (предотвратяване на достъп/забранена зона) срещу флотите на САЩ и съюзниците му около спорните острови в Южно- и Източнокитайско море и Тайванския проток.

„Пустинни плъхове“ превземат НАТО

Това би попречило на американските и други самолети да ги приближат. С “Фуджиан“ ВМС ще имат безпрецедентна ударна мощ и по-силни способности за налагане на волята си в Индо-Тихоокеанския регион. Кадрите на централната телевизия на Китай, показващи на живо третия самолетоносач, напускащ Шанхай, бяха силно и ясно послание към света.   

Летища

На практика самолетоносачите са плаващи летища, на които се базират самолети и вертолети, способни да изпълняват широк кръг от мисии. Около 42 самолетоносача се експлоатират от 13 ВМС по света. Темпът на нарастване на авионосния флот е този, който военните експерти намират за впечатляващ. Китай прие на въоръжение на 25 септември 2012 г. първия си самолетоносач CV16 Liaoning - бившия съветски самолетоносач „Варяг“, тип „Кузнецов“, купен със завършеност 70-95% от Украйна и завършен по проект 001 в Китай.

Вторият CV17 Shandong, построен изцяло в Китай по подобрен проект 002 на базата на тип „Кузнецов“, бе спуснат на вода на 26 април 2017 г. и приет на въоръжение на 17 декември 2019 г. И двата използваха палуби тип „ски шанца“ за излитане на самолетите, базирани на борда.

Що за чудо е дронът, потопил „Сергей Котов“?!

ВМС имат амбициозна цел да изградят флот от над 10 самолетоносача до 2050 г. с цел господство в Индо-Тихоокеанския регион. Интересното е, че регионалният конкурент Индия е първата азиатска страна, която през 1961 г. придобива самолетоносач - HMS Hercules, от Обединеното кралство. Тя експлоатира 2 самолетоносача - INS Vikramaditya, придобит от Русия, и INS Vikrant, първият, построен в страната. Индия все още очаква своя трети самолетоносач.

Китайският подчертава амбицията на Пекин да се утвърди като основна морска сила на световната сцена. Само американските самолетоносачи тип Nimitz (87 000 тона) и тип Gerald Ford (100 000 тона) са по-големи от “Фуджиан“. Единствено САЩ с 11 самолетоносача и 9 десантни кораба с палубни самолети разполагат с повече авионосни кораби от Китай.

Си

“Фуджиан“ е кръстен на провинцията, където ген.-секретар на Китайската комунистическа партия, председателят на Централната военна комисия и на Китайската народна република (КНР) Си Дзинпин е работил, преди да се издигне до върха на властта в Китай. Очаква се самолетоносачът да бъде част от флота на НОАК в Източнокитайско море, който има зона на отговорност Тайванския пролив срещу провинция Фудзиан. 

Разработването на “Фуджиан“ е централна част от стремежа на президента Си Дзинпин да превърне Китай във водещата военна сила в региона, с флот за океанските простори, способен да налага мощ далеч от бреговете на Китай. 

Хутите плашат с 2 ракети с бойни глави

Морските изпитания идват в момент на ескалиране на напрежението в Южнокитайско море. Филипините на 1 май 2024 г. съобщиха, че кораб на бреговата охрана на Китай е използвал водни оръдия срещу два техни кораба край плитчината Скарбъроу.

Това е потопен риф и е една от горещите точки в изключителната икономическа зона на Манила, за която Пекин претендира, че е негова суверенна територия заедно с 90% от Южнокитайско море. Международен съд отхвърли исканията на Китай през 2016 г., но Пекин не призна решението