С амотноживеещи възрастни, които трудно се обслужват сами, могат да се възползват от здравни и социални услуги в домовете си, съобщиха пред „Телеграф“ от Министерството на труда и социалната политика.

Услугите по мярката „Иновативни здравно-социални услуги“, която замести „Грижа в дома“, се предоставя от 222 общини и два столични района – „Овча купел“ и „Средец“. Това стана възможно от декември 2024 г., след като Управляващият орган на Програма „Развитие на човешките ресурси“ допусна покриване на разходите със задна дата и по този начин беше осигурена непрекъсваемост на интегрираните здравно-социални услуги по домовете на хората от уязвими групи.

Срок

Мярката „Иновативни здравно-социални услуги“ ще действа до края на 2027 г. Една от услугите е телекеър – на желаещите се поставя умна гривна, която няколко пъти в денонощието мери основни показатели като кръвно налягане, пулс и температура.

Общата стойност на одобрените проекти е в размер на над 132 млн. лв. Не са кандидатствали по мярката 43 общини, като някои от тях споделили, че финансират услугата със средства от общинския бюджет. Бюджетът на мярката бе 150 млн. лв., така че към момента близо 18 млн. лв. са неусвоените средства.

По прогнози на общините, подали проекти, най-малко 13 600 лица от уязвими групи ще бъдат подкрепени с мобилни почасови здравно-социални услуги в домовете си.

Очаква се над 1200 самотноживеещи хора да получават иновативни дистанционни услуги телекеър.

Така на практика процедурата ще оправдае изцяло заявените от общините потребности.

Досегашният опит на общините по предоставяне на услуги по предходните мерки – „Патронажна грижа“ и „Грижа в дома“, показва, че в голяма част от случаите екипите успяват да подкрепят по-голям брой нуждаещи се от заложените в проектите.

Брой

Възможностите за осигуряване на подкрепа и грижи за повече хора бяха обсъдени в поредица от срещи на министър Борислав Гуцанов с ръководството на Националното сдружение на общините в Република България и представители на местните власти. По време на разговорите бяха обсъдени мерки за оптимизация на управлението на предоставяните от общините социални услуги, за да може броят на хората, получаващи подкрепа по новата мярка „Иновативни здравно-социални услуги“, да се доближи максимално до включените в „Грижа в дома“ близо 42 хиляди души, посочват от МТСП.

Следва да се има предвид, че общините имат възможност да покриват с други свои услуги мобилно обслужване на населението. Към момента всички заявени нужди на общините са удовлетворени и все още има свободен ресурс, посочват от МТСП.

И по мярката „Грижа в дома“, и по мярката „Иновативни здравно-социални услуги“ се предоставят почасови мобилни интегрирани здравно-социални услуги. Това може да включва доставка на храна на потребителя, преобличане и поддържане на лична хигиена, почистване на жилището, доставка и дозиране на лекарства, поставяне на инжекции, съдействие за достъп до други здравни и социални услуги и др.

Възможност

По мярката „Иновативни здравно-социални услуги“ е създадена възможност общините да развият и предоставят иновативни дистанционни услуги – телекеър, включително да закупят специализирано оборудване за тяхното предоставяне. С помощта на информационните и комуникационните технологии дистанционно ще бъде проследяван здравословният и психосоциалният статус на хора с хронични заболявания и трайни увреждания, както и на самотноживеещи възрастни хора в невъзможност за самообслужване.

Здравно-социалните услуги от разстояние са доказали своята ефективност и ефикасност в държавите с много добре развити социални системи и модерни социални услуги. С напредването на технологиите тези услуги все по-широко ще навлизат в ежедневието и нуждите от тях ще нарастват, особено като се има предвид демографският профил на населението на България. Все повече възрастни хора се нуждаят от подкрепа и помощ в ежедневието си и целта е те да останат в дома и общността си, посочват още от МТСП.

Дистанционните услуги ще се предоставят единствено на хора, които имат нужда от тях и са дали съгласието си за това. Друга особеност на дистанционните услуги е, че пряко зависят от технологиите – интернет, мобилни устройства и др. В този смисъл всяка община трябва да прецени какви услуги са подходящи за хората на нейна територия и какви са съществуващите технически възможности за тяхното предоставяне – наличие на стабилна интернет връзка, скорост на интернет услугите и т.н.

Преценяват дали се обслужваме сами

Хората, които ще получават тези услуги, ще бъдат определени от общините чрез прилагането на скалите на Бартел и на Лоутън-Броди. Именно по тях специалистите в сферата на социалните и интегрираните социално-здравни услуги ще направят оценка на нуждите им. Чрез двата инструмента се установява каква е степента на зависимост от физическа или вербална помощ и какви са възможностите на човек да извършва инструментални ежедневни дейности, като използване на телефон, пазаруване, приготвяне на храна, поддържане на дома, пране, транспорт, отговорност за прием на лекарства и за финанси.

Хората, които искат да кандидатстват за предоставяне на иновативни здравно-социални услуги в домовете си, трябва да се обърнат към общинската администрация по местоживеене, тъй като тя организира предоставянето на услугите. Служителите в общинската администрация могат да дадат по-подробна информация за необходимите документи и да помогнат на желаещия да получава услуги или на негов близък да ги подготви.

Викаме помощ с SOS бутон

Телекеър е умна гривна, която се управлява от помощен център 24/7 с цел постоянно проследяване на здравния статус на потребителите, разясняват от община Чирпан на сайта си.

Служителите в тези денонощни центрове задължително включват медицински лица, които при необходимост могат да помогнат с адекватни съвети на свързалите се с тях потребители.

Тази услуга включва още:

- 24 часа в денонощието приемане на обаждания от потребителя или посочените от него трети лица.

- Автоматично измерване – 6 пъти в денонощието, на здравните показатели, като кръвно налягане, сърдечен пулс и телесна температура.

- Непрекъснато GPS проследяване на точното местоположение на потребителя, хронология на маршрута и актуализация на всеки 2 до 15 дни.

- Наличие на SOS бутон за спешно свързване с Денонощния помощен център или с предварително зададени телефони на близки на потребителя.