0

А генция „Пътна инфраструктура“ е наела две частни фирми, които да изработят паралелна система за събиране на глоби, въпреки че такава вече има и тя е изградена по поръчка на държавата.

Парите от събраните глоби не постъпват по сметка на Националното тол управление, а влизат по сметките на частни фирми. Така държавата не може да упражнява контрол върху приходите и не знае колко точно пари са събрани, тъй като тя няма достъп до фирмените сметки на компаниите. Това разкри разследване на Европейския център по транспортни политики (ЕЦТП).

От организацията подчертават, че досега не е правен одит. Интересен факт е, че в момента пътната агенция е обявила обществена поръчка за надграждане на дублиращата система на стойност 2,5 млн. лв. Въпросната платформа е за вторична интеграция и правоприлагане (СВИП) на НТУ и е предназначена за интеграция и комуникация между националната тол система и различни държавни институции като Министерството на вътрешните работи (МВР), Националната агенция за приходите (НАП), Агенция „Митници“ и други компетентни органи. 

Схемата

Наетите фирми имат редица съвместни проекти, свързани с разработката и поддръжката на софтуерни решения за Националното тол управление (НТУ). Участието им в този сектор започва активно през 2019 г., когато Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възлага различни интеграционни и технически проекти, свързани с нововъведената електронна тол система.

Показателно е това, че през 2021 г. едната от тези фирми отчита оборот от 66 078 000 лева. Тя е регистрирана като акционерно дружество, но липсва информация за това кои са реалните й собственици, липсват публикувани финансови отчети. Интересен факт е, че срещу една от тях са заведени две федерални дела в САЩ за измами.

Прегледът на договорите, сключвани от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), показва многократни и дублиращи се плащания към двете частни компании за услуги, които вече са били включени в основния договор с първоначалния изпълнител – австрийска компания.

Подобни практики пораждат сериозни съмнения за неефективност, разхищение на публични средства и потенциални злоупотреби. Големият въпрос е как така дублиращата система, представяна като високотехнологично решение с безупречна функционалност позволява приходите от нарушения да се отклоняват от бюджета и да постъпват по сметки на частни фирми.

По данни на регионалното министерство само за 2021 г. са издадени 430 000 електронни фиша за нарушения и около 2000 наказателни постановления. Приходите от нарушения надхвърлят 20 милиона лева, но кой разполага с тях и разходват ли се за ремонт и поддръжка на пътната инфраструктура – тук думата е на АПИ, които дължат отговори.