0

Д ържавите от ЕС дадоха окончателно зелена светлина за високи допълнителни мита върху електрическите автомобили, произведени в Китай, въпреки силната съпротива, водена от Германия, и опасенията, че това ще предизвика търговска война с Пекин.

Европейската комисия, която временно одобри тази стъпка през юни, след като разследване установи, че държавната помощ на Пекин за производителите на автомобили е несправедлива, вече има право да налага високи мита за период от пет години, считано от края на октомври.

Десет държави, сред които Франция, Италия и Полша, подкрепиха налагането на мита в размер до 35,3%, които ще допълнят съществуващите мита от 10%, съобщиха за АФП няколко европейски дипломати.

IStock

Само пет, сред които Германия и Унгария, гласуваха против, а 12, сред които Испания и Швеция, се въздържаха.

Въпреки че тарифите не получиха подкрепата на мнозинството държави, опозицията не беше достатъчна, за да ги блокира - за това щяха да са необходими поне 15 държави, представляващи 65% от населението на блока.

Това оставя избора за по-нататъшни действия в ръцете на Европейската комисия, от която „може да се очаква да вземе решение в съответствие с предложението си“, заяви дипломат от ЕС.

Китай заклейми новите мита като „протекционистки“ и предупреди, че те ще предизвикат търговска война.

Франция срещу Германия

Допълнителните мита се прилагат с различни ставки и за автомобилите, произведени в Китай от чуждестранни групи, като Tesla - за която е предвидено мито от 7,8%.

Брюксел заявява, че целта е да се защитят европейските производители на автомобили в една изключително важна индустрия, която осигурява работа на около 14 милиона души в целия Европейски съюз, но не се ползва с големи държавни субсидии като в Китай.

През последните месеци Канада и Съединените щати наложиха много по-високи мита от 100 % върху вноса на китайски електрически автомобили.

IStock

Митата на ЕС изправиха Франция и Германия една срещу друга, като Париж твърди, че те са необходими, за да се изравнят условията на конкуренция за производителите на автомобили от ЕС с тези от Китай.

Но Германия, която е известна със силната си автомобилна индустрия и ключовите ѝ производители, включително BMW, Volkswagen и Mercedes, са инвестирали в Китай, твърди, че ЕС рискува да си навреди с митата, и призова преговорите с Пекин да продължат.

Volkswagen определи като „погрешен подход“ гласуването

„Поддържаме позицията си, че планираните мита са погрешен подход и няма да подобрят конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия“, заяви VW в изявление, като призова за повече разговори с Пекин, „за да се предотвратят всякакви изравнителни мита и по този начин търговски конфликт“.

Като индикация за разпространяващите се в Европа страхове испанският министър-председател Педро Санчес обърна курса и миналия месец поиска от Брюксел да „преразгледа въпроса“, въпреки първоначалната подкрепа на Мадрид.

Унгария също се обяви против, а преди гласуването министър-председателят Виктор Орбан определи митата като „следващата стъпка в икономическата студена война“.

Пекин заплаши, че ще предприеме решителни ответни мерки и вече започна проверки на европейско бренди, млечни продукти и свинско месо, внасяни в Китай.

Китай напразно се опитва да спре митата, надявайки се да реши въпроса чрез диалог, но досега разговорите не са довели до споразумение, което да удовлетворява ЕС.

Комисията заяви, че всички мита могат да бъдат отменени по-късно, ако Китай отговори на опасенията на ЕС.

Търговското напрежение между Китай и ЕС не се ограничава само до електромобилите, като започнатите от Брюксел разследвания са насочени и към китайските субсидии за слънчеви панели и вятърни турбини.

Блокът е изправен пред трудна задача, тъй като се опитва да насърчи своята индустрия за чисти технологии и да инвестира в екологичния преход, без да предизвика болезнена търговска война с Китай.

*Източник: БГНЕС