Г оляма част от ВиК дружествата имат пълно неизпълнение на показателите за качество на услугите. Вместо заложеното подобрение на определени показатели водните фирми ги влошават, като се достига дори до пълно неизпълнение на всеки втори от общо 30 показателя за качество. Това констатира в своя годишен доклад за състоянието на ВиК сектора през 2023 г. и анализ-сравнение с предходната година водният регулатор (КЕВР).
Спешна среща на властта заради недостига на вода!
Факти
Тревожна е констатацията, че редица водоизточници нямат измерване на добитите водни количества, като те се отчитат въз основа на разрешителните за водовземане вместо от измервателни уреди. „Данните показват, че измерването както на входа, така и на изхода на водоснабдителната система е недобро и това има пряко отношение към високите реални загуби от течове в мрежата и търговски загуби, коментира регулаторът. Така за ВиК Монтана се оказва, че има пълно неизпълнение на привеждането на водомерите в годност, както и на изграждане на водомерното стопанство. Чудно ли е тогава, че ВиК операторът има пълно неизпълнение и на непрекъснатостта на водоснабдяването, пълно неизпълнение на общите загуби на вода. При 76,74% загуби на вода от водоснабдителната система през2022 г. и планирано намаление до 76,55% загуби през 2023 г. те скачат до 78,06%.
Потребителите могат да видят на сайта на водния регулатор как техният ВиК оператор е изпълнил показателите за качество при доставката, отвеждането и пречистването на питейната вода, която ползват от чешмите си. Така ВиК Хасково, вместо да намали общите загуби от водоснабдителната система от 52,19% на 51,37%, ги е увеличила на 72,31%. Има пълно неизпълнение, като е увеличила, вместо да намали авариите във водопроводната мрежа, както и в наводненията в имотите на трети лица от канализацията. В Пловдив има пълно неизпълнение на 14 показателя за качество.
Жалби
Миналата година са постъпили 7314 жалби, което е повече от подадените през 2022 г. 6087 оплаквания от потребители. Най-много – 44 процента, са оплакванията от фактурите. 33% от хората са недоволни от доставката на вода, от нарушено водоснабдяване и качество на водата. А 20% от начина, по който се отвежда и пречиства отпадната вода, от запушвания и наводнения от канализацията. КЕВР констатира, че ВиК дружествата закъсняват с отговорите си на жалбите на потребителите.
Раздуване
Собствениците на ВиК операторите не осъществяват необходимия контрол върху разходите на дружествата и те се раздуват за определени дейности, констатира КЕВР. Има високи нива на търговските загуби – тоест на водни количества, за които се правят разходи, но не се осигуряват приходите от тях. Така общо приходите от регулираната дейност са били 898 810 000 лева за 2023 г., а разходите са 716 947 000 лева.
Най-голям дял от разходите за доставка на вода във ВиК сектора заема перото за възнаграждения и осигуровки на персонала - 48,4%. Следват ги разходите за материали - 31,2%, последни са разходите за външни услуги - 16,3%.