Т аксиметрови компании масово не предлагат детски столчета, въпреки че много от тях на сайтовете си са поели ангажимента да осигурят такива. „Не предлагаме детски столчета“, бе редовният отговор, който от „Телеграф“ получихме при опит по телефона да поръчаме автомобил от адрес чрез големи таксиметрови платформи в София и други областни градове. Такъв бе отговорът и от компании, които на сайтовете си в интернет са описали „детско столче“ сред услугите, които предлагат.
Закон
Съгласно закона у нас всички деца с ръст под 150 см и тегло под 36 кг трябва да се превозват задължително със система за обезопасяване. Тя може да бъде пълна – столче със собствен колан, както може и да използва обезопасителния колан на самия автомобил. Обезопасителните системи в закона са разделени и на няколко типа според килограмите на детето. В закона обаче има изключения от това правило и едно от тях касае таксиметровите автомобили. За тях задължително е само децата с ръст под 150 сантиметра да се превозват на седалка, която не е предна. Въпреки това много таксиметрови компании на сайтовете си в интернет предлагат услугата „детско столче“ с цел да привличат клиенти с деца и да укрепват социално-отговорния профил на компанията си. В действителност обаче столчета няма.
Невъзможно
Причината според хората от таксиметровия бранш е в самата организация на бранша. У нас почти всички таксиметрови автомобили са собственост на шофьорите си, които ги управляват с преотстъпен лиценз от фирма превозвач. Отношенията между водач и превозвач се изчерпват до това първият да плаща такса на втория, който пък му дава право да ползва лого на компанията и да получава поръчки от телефонна или интернет платформа. „Ние няма как да задължим водачите, които имат договор с нас, да осигуряват детски столчета, които не са задължителни по закон, защото това ще е допълнителен разход за тях“, коментира за „Телеграф“ Емил Игнатов, управител на една от най-големите такси платформи в столицата „Радио СВ“. Според Игнатов в миналото самата компания е правила опит да въведе столчета по поръчка, които да се съхраняват в централата, когато не се ползват. „Оказа се неосъществимо, защото е нерентабилно. А е нерентабилно, защото при поръчка на кола със столче по телефона шофьорът първо трябва да отиде до централата, за да го вземе, а след това да иде до адреса. Разходът за този допълнителен курс трябва да бъде поет или от клиента, или от самия водач, което прави услугата неосъществима. Отделно така целият курс се забавя, а клиентите не харесват това“, допълни Игнатов.
Риск
Според експерти възможността дете да се вози без обезопасителна система в какъвто и да било автомобил създава сериозен риск от тежки и дори фатални увреждания при евентуално пътнотранспортно произшествие. „Подходящото столче за кола е единственото, което би могло да спаси живота на дете в катастрофа, а таксиметровите автомобили не са застраховани от инциденти“, коментира за „Телеграф“ Милена Захариева от фондация „Деца на борда“, посветена на безопасността на децата при возене в автомобил. Според Захариева финансовите и организационните аргументи на таксиметровите компании не могат да бъдат оправдание за излагане на деца на ненужен риск. „Както в София, така и в други градове подобен тип услуга се търси все по-често и е крайно време таксиметровите компании да обмислят осигуряването й, и то качествено и с мисъл за безопасността на децата“, допълни Захариева.
Не ги возете в скут
В случай че ви се наложи да превозвате дете в автомобил без обезопасителна система, то в никакъв случай не го слагайте в скута си, съветват експертите. Причината е, че при катастрофа или аварийно спиране съществува опасност да нараните детето с тежестта на собственото си тяло. Закопчаването на детето само с автомобилния колан също крие рискове, тъй като той е проектиран за възрастни и при ползване от дете не се позиционира правилно по тялото му. Специалистите съветват родителите винаги да превозват децата си безопасно и в случай че таксиметрова компания не осигурява столчета, да използват свое собствено столче, да се придвижват с обществения транспорт.
Деян Дянков