„Някой знае ли конкретните автори на законопроекта, тъй като до момента те са анонимни?“. Това е основният въпрос, който бе поставен от Ивайло Касчиев, директор дирекция „Води“ в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), на обсъждане на проект за нов Закон за ВиК в понеделник. Ирина Рибарова, експерт по водите, обяви, че през септември 2021 г. със заповед на министъра на регионалното развитие била създадена комисия за подготовка на закона и тя се видяла като неин член. Но досега не е участвала в нито едно заседание на тази комисия. Според Касчиев, ако бъде приет законопроектът, той ще има проблеми със съществуващите норми и в прилагането му.
Цялата общност на ВиК сектора – научна, инженерна и ползващите услугите – общини и потребители, обявиха, че проектът на промени в Закона за ВиК не само не решава нито един проблем на водния сектор, но създава нови.
Очаква се на 14 декември да бъде прието и внесено становището на КЕВР, което е крайно отрицателно.
Засегнати
Част от критиките към проекта са свързани с намерение ВиК операторите да съдят по бързата процедура потребителите за неплатени сметки, коментира Мая Манолова от „Изправи се.БГ“. Законопроектът не казва нищо за водната бедност. Правото на питейна вода е задължително. При цени над 5 лева за кубик би трябвало да се осигури минимално по 3 кубика задължително количество вода на член от домакинството на цена до 2 лева. Държавата да доплаща на ВиК-то разликата до определяните високи цени за ВиК услугите, е категорична Манолова.
Скандално е запазването на разпределението на загубите на вода на добросъвестните потребители, които да плащат заради останалите.
Въвеждането на постоянна съставка в цената на водата също не се харесва на представителите на потребителските организации. Неизпълнимо е изискването за задължителната подмяна на всички водомери с такива с дистанционно отчитане в следващите 2 години.
Дружества
Едни от най-засегнатите от проектозакона са общинските ВиК оператори. 11 общини и ВиК оператори не са доволни от задължителното окрупняване, което им се вменява, и то със срок от 6 месеца чрез проектозакона. Законът цели да се махнат общинските ВиК-та и да се дадат по-лесно на когото трябва, коментираха участници в обсъждането.
Законът става противоконституционен, защото предлага изземване на активите на общините. Общинските ВиК ще излязат с общо становище, също, посочиха оттам.
92 на сто от потребителите са доволни от ВиК услугите в София
Социологическо проучване на агенция „Алфа Рисърч“ показва значително нарастване на доверието към качеството на питейната вода и използването на дигиталните услуги на “Софийска вода”, част от „Веолия“.
Потребителите дават изключително висока оценка за ВиК услугите в София, показва социологическо проучване на агенция „Алфа Рисърч“. През 2022 г. има ръст от два процента на доволните потребители от услугите на “Софийска вода”, част от „Веолия“, като за съпоставка през 2021 г. техният дял е бил 90%, а през 2019 г. - 87%.
“Наблюдаваме трайна тенденция за увеличаване на дела на клиентите, които са много доволни от услугите на “Софийска вода”, част от „Веолия“. Това е най-важната и реална оценка за нашата работа и показва, че хората виждат и ценят постоянните ни усилия да подобряваме обслужването и качеството на услугите ни. 92% доволни клиенти са и категорична мотивация да продължаваме да правим нещата все по-добре, все по-качествено, модерно и професионално”, коментира Васил Тренев, изпълнителен директор на „Софийска вода“, част от „Веолия“.
Компанията се нарежда на първо място по обща удовлетвореност на клиентите сред останалите доставчици на комунални услуги в столицата, което го прави и водещо в ютилити сектора в страната.
Трите най-важни показателя за клиентите остават качество на водата, цената на услугите и строително-ремонтните дейности. В трите направления потребителите дават по-високи оценки в сравнение с минали периоди.
Най-сериозен ръст има в отношението и доверието към питейната водата. 85% от интервюираните дават положителна оценка за качеството на питейната вода през 2022, което е с 5% повече от 2021 г. Все по-голям става и броят на столичани, които избират да пият чешмяна вода. Ежедневно я консумират 57% от потребителите, а за още 25% тя е редовен избор. Питейната вода в София е подходяща за всекидневна употреба дори и за бебета. В допълнение 96% от запитаните потвърждават, че не са имали проблем с качеството на водата в дома си.
80% от участниците в проучването отбелязват, че през последната година не са имали проблеми с водоснабдяването. А това е с 16% нагоре спрямо миналата година, което показва устойчивост и надеждност на услугите. 84% от клиентите също не срещат проблеми и с канализационните услуги.
Все повече клиенти избират да подават и самоотчети. Тенденцията се повиши рязко по време на ковид пандемията през изминалите две години. През 2022 г. 31% от респондентите избират да подават сами данните от водомерите си всеки месец. Процентът на избралите дистанционно отчитане също нараства с 3%, а цялостната удовлетвореност от отчитането на водомерите е 93%. Това се дължи и на новите възможности за самоотчет, които “Софийска вода”, част от „Веолия“, осигури чрез сайта и мобилното си приложение. Все повече потребители залагат на дигиталните услуги, предоставяни от “Софийска вода”, част от „Веолия“. Например 48% от запитаните използват електронна фактура, което е с 16% повече от предходната 2021 г. Все по-високо клиентите оценяват качеството на обслужването и одобряват комуникацията с тях.
Въпреки икономическата криза и инфлацията през последната година респондентите поставят нивото на комплексната цена за ВиК услуги в границите от ниско до нормално.
Социологическото проучване е представително. То е проведено през ноември 2022 г. от независимата социологическа агенция „Алфа Рисърч“ сред 1000 столични жители на възраст 18-60+, които лично отговарят за плащането на сметките си за вода в домакинството.
Таня Киркова