0

С около 15% е скочила цената на домашния пчелен мед заради инфлацията. Това коментира пред „Телеграф“ председателят на Обединен български пчеларски съюз Михаил Михайлов.
„Цената на меда расте. Всяка година провеждаме по четири изложения. Преди миналия Великден отново повишихме цената с 10-15%, сега предприехме същата стъпка с оглед на инфлационните процеси“, обясни Михайлов. Така билковият мед или букетът вече може да се намери за 12 лева за килограм. Акациевият пък струва около 13-14 лева, а мановият-18-20 лева. В същото време са се повишили и цените на едро, където медът се предлага за между 5 и 6,50 лв. за килограм.

Статистика

Статистиката пък сочи, че българинът консумира по около 350 грама мед годишно, а благодарение на изложенията в страната той се популяризира все повече.  „В публичното пространство непрекъснато се апелира да консумираме повече пчелен мед, а не захар. И ще ви кажа защо е така - ако вземем по 1 кг от двата продукта, реално имаме едно и също съотношение, но различен състав. При захарта имаме само въглехидрати, а при меда - още 300 полезни съставки - витамини и др.“, каза Михайлов. У нас най-търсен е акациевият мед, който може да не кристализира и три години, ако не се консумира. Добива се обаче по-рядко, защото всъщност в периода на цъфтежа на акацията температурите се понижават и времето е дъждовно.

Акация

„Тогава пчелите не усещат миризмата на цъфтящата акация и не я посещават. Това е причина за високата цена на акациевия мед. Що се отнася до боровия мед, както го наричат някои хора, искам да поясня, че такъв няма. Пчелите не събират нектар от бора. Става дума за манов мед. Той е най-скъп, защото се добива по-рядко, и то само в определени области - в Средногорието, Родопите, в района на Стара планина, където има повече дъбови насаждения“, обясни Михайлов. Той поясни, че у нас се произвеждат между 10 000 -12 000 тона мед годишно, като 2/3 от него е за износ. Тази седмица столицата е домакин и на традиционния фестивал на меда, на който 12 изложители от цялата страна демонстрират качествата на продуктите си.