0

В миналото образоването се състоеше от три етапа - забавачка, училище и евентуално университет. С дипломата си, независимо от кой образователен етап, хората започваха работа и се трудеха в съответния сектор до пенсионирането си. Необходимостта да се придобие друга професия беше рядкост. Навлизането на новите технологии, както и демографската ситуация обаче налагат все повече да се мисли за бърза смяна на професията и за обучения на възрастни, така че да остават по-дълго на пазара на труда.

Микро

„В следващите 15 години се очаква 70% от днешните професии да се трансформират или да изчезнат. Затова е изключително важно да се създаде култура на учене през целия живот“, посочи преди дни в Стара Загора просветният зам.-министър Мариета Георгиева. У нас едва 2% от възрастните се включват в различни обучения. Все повече обаче се налага в по-зрели години да усвоиш нова професия или да придобиеш нови умения. Как да се организират обученията, така че хора, преминали младежката възраст, да могат да се преориентират бързо, дава отговор пилотният проект на Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ). Проектът предлага парите за обученията да са по индивидуални сметки и те да се използват само и единствено за обучение. Сумите ще се съхраняват в специални виртуални портфейли. Микроудостоверенията пък са краткосрочни курсове за обучения, които са изцяло в съответствие с нуждите на индустрията и на работната сила и дават възможност бързо да се усвоят определени умения. „В момента финансирането на курсовете за преквалификация се финансират по различни програми и мерки за заетост. Проблемът е, че според пиковете на програмите в дадени периоди има изобилие от обучения, а в други – почти липсват, уточни Мариета Георгиева. Проект, посветен на ученето през целия живот, се изпълнява пилотно в четири области – Силистра, Бургас, Враца и Търговище. В обученията се набляга основно на усвояване на базисни дигитални умения, защото всичко в промишлеността вече е свързано с новите технологии.

Микс

„В следващите години на сегашните ученици ще им се наложи да притежават микс от умения“, коментира Красимир Вълчев, бивш образователен министър, сега председател на парламентарната комисия по образование. По думите му бъдещите работници няма да сменят работни места, ще сменят професии. За да се въведат микроудостоверенията, обаче е необходима реформа, която да размести сегашните стандарти и нагласи, смята и депутатът от БСП Ирена Анастасова.