0

Т апите по автомагистрала „Струма“ в посока от и до Гърция, в които хиляди шофьори висят всеки уикенд, ще свършат по Коледа.

Тогава се очаква да е готово укрепването на свлачището край Благоевград, заради което готов участък от аутобана, включително и най-дългия тунел у нас „Железница“, стоят неизползвани. Тунелът е готов от две години заедно с няколкокилометров участък път, но достъпът до него продължава да е миниран от  свлачището. 

Укрепване

Методиката за справяне със свлачището е платното в посока Гърция да бъде частично покрито със защитна конструкция, която да пази пътя от земните маси. След дълги спорове кой е най-добрият начин магистралата да бъде защитена, е решено това да се случи чрез бетонна стена и допълнителен тунел с дължина от около 300 м, в който ще мине платното за Гърция. Платното в посока София пък ще бъде само укрепено в основата си. Това обаче ще се случи едва след завършването на минитунела, тъй като за изграждането му в момента е необходимо ползването и на това платно. 

Свлачището се намира от северната страна на тунел Железница.

 Свлачището се намира от северната страна на тунел Железница.

Планове

Това е и причината да отпадне планът платното за София да бъде пуснато първо и така само трафикът за Гърция да остане по стария първокласен път I-1. „Пускане на платното за София ще направи работата по изграждането на тунела в платното за Гърция много по-трудна и съответно ще доведе до забавяне на строителните дейности заради трудния достъп и необходимостта да се осигури безопасността на движението в съседното платно“, обясниха за „Телеграф“ източници от строителния надзор на обекта. Според запознати с хода на строителните работи целта е всичко да е готово до края на ноември, но по-вероятната дата е около 20 декември.

Отпушване

Пускането на участъка обаче няма да реши всички проблеми по трасето за Гърция. Причината е, че все още незапочнат остава участъкът от Симитли до Кресна. За тази отсечка все още текат дискусии по кой от трите начина трябва да мине магистралата – първи - през един дълъг тунел, втори – открит способ по западните склонове на Пирин, и трети - разделено на две с оставане на потока в посока Гърция в Кресненското дефиле и изграждане на едно платно в посока София по западните склонове на планината.