0

Всички дронове с тегло над 250 грама ще трябва да бъдат регистрирани подобно на автомобилите и ще трябва във всеки миг по време на полет да излъчват дигитално номера си. 

Това произтича от нови общоевропейски правила, които са задължителни за България, а в момента работна група от експерти се занимава с въвеждането им в националната наредба. Съгласно регламентите на ЕС всеки дрон над 250 грама трябва да бъде регистриран. Това става чрез регистрацията на самия оператор на безпилотно въздухоплавателно средство (дрон), който получава уникален номер, с който трябва да маркира всички дронове, които притежава. „Това си беше валидно и досега. Новото е, че от 1 януари 2024 г. всеки дрон ще трябва да излъчва непрекъснато номера си, докато лети. Така той ще може да бъде разпознаван от властите, както и от всеки един потребител, разполагащ с мобилно приложение, свързано с базата данни на въздухоплавателната администрация“, обясни за „Телеграф“  проф. Димо Зафиров от Института по космически изследвания и технологии към БАН. 

Платка

Номерът на дрона ще бъде записван върху цифров носител - излъчвател, който трябва да бъде поставян на дрона по време на полет. „Това е нещо като платка, съвсем малка, 2-3 грама, която операторът на дрона е длъжен да прикрепи към него. Така дронът ще може да бъде разпознаван и да става ясно кой е неговият оператор“, допълва проф. Зафиров. Платката ще може да се прикрепва към дрона, като се поставя в специално предвидено за това отделение по корпуса. В случай че такова няма, тя ще може да се залепва или прикрепва с велкро. Операторите на дронове няма да се налага да се снабдяват с по една платка за всеки свой дрон, а ще могат да ползват само една, която ще може да се мести според това кой от всички дронове се управлява в момента. Платките вече се предлагат от лицензирани фирми в целия ЕС, като някои от тях са на цени около 20 лв.

Правила

По закон дроновете са разделени на три категории според размера и функциите си. В момента у нас има изискване операторите на дронове над 250 г да имат разрешително. Т. нар. книжка за дрон в най-ниските и безопасни подкатегории се изкарва с онлайн обучение на сайта на въздухоплавателната администрация. За всеки отделен полет няма изискване за предварително разрешение от въздухоплавателната администрация, стига да се спазват изискванията пилотът да е минал обучение, дронът да е винаги видим за пилота, както и височината на полета да е до 120 метра. Отделни са обученията за оператори на дронове, които ще летят далеч от хора, и тези, които могат да летят близо до множества. В случая с дроновете множество е всяко събиране на хора, които са твърде близо и нагъсто, за да могат бързо да избягат от дрона, ако той започне да пада. Такива множества са спортни, културни, религиозни или политически събития, плажове и паркове, търговски улици през работното време на магазините, ски курорти и др. Дори и в тези случаи е задължително дронът да не приближава до по-малко от 30 метра от хората.

Бройки

Според проф. Зафиров у нас в момента има над 40 000 дрона с тегло над 250 грама. О тях обаче активно се употребяват и летят едва около 10 000. Именно поради тази причина, за да не се претоварва системата с излишна информация, е възприето правилото един оператор да ползва един регистрационен номер за всички свои дронове.

Правят РВД за безпилотните апарати

Зони във въздушното пространство, запазени само за безпилотни апарати, ще има у нас, след като вече бяха въведени с регламент в Европейския съюз. Специалното въздушно пространство за дронове, известно като U-пространство, ще даде възможност на операторите им да предоставят все по-широк набор от услуги като наблюдение, метеорологични изследвания, изследвания на трафика по пътищата  или куриерски услуги, включително и доставки на човешки органи и медицински проби. Новите правила ще подпомогнат най-вече дроновете, извършващи по-сложни операции на по-големи разстояния, когато дронът е извън полезрението на оператора и в гъсто експлоатирано въздушно пространство. U-пространството ще бъде интегрирано със системите на „Ръководство на въздушното движение“, за да се избягват удари на пилотирани и непилотирани машини.