0

- Проф. Ковачева, увеличават ли се, или намаляват проблемите на гражданите? 

- Последните две години бяха трудни за хората, белязани от несигурност, кризи и финансови проблеми заради COVID пандемията, която не беше очаквана и предвидима. Само за първите два месеца на локдауна жалбите към институцията се увеличиха с 30%. Но смятам, че броят на хората, които са потърсили съдействието на омбудсмана, е голям, защото се постарахме институцията да остане достъпна. Публикувахме дори мобилните си телефони, не спряхме да работим нито един ден. Смятам, че ни потърсиха много хора и защото расте доверието към омбудсмана. Но и защото с публичната си позиция по въпроси, свързани с нарушени права, информирам гражданите за техните права и те все по-активно ги защитават.  
През 2021 г. констатирах интересна промяна - традиционно най-много жалби получавам срещу нарушители от държавни органи. Следвани от органи на местната власт. Миналата година рязко се увеличи броят на жалбите срещу частноправни субекти - ВиК, електроснабдителни дружества, топлофикационни, колектори, фирми за бързи кредити, съдебни изпълнители, банки. Ако през 2020 г. тези жалби съставляваха 30% от всички, през 2021 г. те са 43%. Това е обяснимо в условията на тежка криза и пандемия. Но се дължи и на факта, че все още не са приети закони, с които могат да бъдат решени част от проблемите на тези хора - закон за колекторите, закон за фирмите за бързи кредити, закон за т. нар. вечен длъжник, защита на третите лица в изпълнителното производство (поръчители). 

- Кои проблеми на хората  не търпят отлагане? 

- Всеки проблем на гражданите е важен, а за конкретния човек неговият е най-значим.  Ние не делим проблемите на хората, но в COVID ситуацията от последните две години фокусът на институцията бе насочен към най-уязвимите групи в обществото. Но също така е факт, че инфлацията е голяма, гражданите обедняват, домакинствата, особено тези с ниски доходи, трудно свързват двата края и не могат да погасяват сметките си - за храна, за комунални услуги, за лекарства…


Традиционно към институцията на омбудсмана най-висок е делът на потребителските жалби и сред тях тези за качеството на ВиК услугите. Недопустимо е да се увеличава драстично цената на водата при липса на каквото и да е повишение на качеството. При неизпълнени показатели за качество и огромни загуби на вода на места до 83%. Спешно е необходим нов закон за ВиК услугите, който да реши натрупаните от години проблеми във ВИК сектора и да осигури баланс между интересите на дружествата и, позволете ми да подчертая дебело - потребителите, тези които плащат сметките.
Крайно време е и да бъде дефинирано в Закона за енергийната ефективност и понятието „енергийна бедност“, което да обхване реалния брой енергийно бедни лица и те да бъдат подпомогнати. Важно е да бъдат решени и проблемите на клиентите на топлофикациите в страната - проблемът със сградната инсталация е един от най-болезнените проблеми за тях, процентът им непрекъснато се увеличава - хората плащат сградна инсталация дори и когато стоят на студено и не ползват парно. 
Важно е помощите за природен газ да обхванат всички битови потребители, дори и тези с индивидуални котлета в етажната собственост. 

- От коя категория хора идват повече сигнали при вас?

- Най-много през изминалата година бяха подписките от пенсионери. Увеличенията са жизненоважни за възрастните хора, но независимо с колко процента се увеличават пенсиите, бих искала да обърна внимание на факта, че винаги остават ощетени онези пенсионери, които са се пенсионирали най-отдавна във времето. Наясно съм, че става въпрос за много сериозен финансов ресурс, но си струва да бъде обсъден въпросът за актуализиране на пенсиите със средномесечния осигурителен доход ако не за предходната година, то поне за година, близка до нашето съвремие. 
Наред с правата на възрастните хора аз се отнасям с огромно внимание и към правата на децата. За съжаление пандемията ни принуди да сме в ситуация на онлайн обучение - почти две учебни години. Смятам, че и като народни представители, и като родители ще се съгласите, това доведе до сериозен образователен дефицит, въведе нови термини като „дигитална бедност“ и „дигитално изключване“. За съжаление доведе и до психологически проблеми при децата - в резултат от дългото стоене пред екрана децата ни станаха по-тревожни, демотивирани да се върнат към нормалния учебен процес, загубиха социални умения, станаха по-затворени и агресията в училищата се увеличи. Това показа и кампанията „Синьо лято“, която направих миналото лято в 12 града в цялата страна за безплатна психологическа подкрепа на децата. Моята препоръка към образователния министър бе да се увеличи броят на психолозите в училищата, те да бъдат проактивни и да се използва повече потенциалът на „Часа на класния ръководител“ за разговори с децата по проблеми, които ги вълнуват. Важно е да бъде спешно внесен от МП и пакетът за детско правосъдие, който да направи щадящо правосъдието за деца.  

- При изнесените приемни на омбудсмана в страната за решаването на какви случаи ви помолиха да се намесите местните хора? 

- По време на изнесената приемна на 12 юли т.г. в гр. Велико Търново и гр. Павликени кметовете от няколко села в община Павликени и инициативен комитет от с. Караисен потърсиха съдействие от мен за разрешаване на дългогодишните проблеми с липсата на вода за питейно-битови нужди в техните населени места. 
Освен това група граждани от Велико Търново ме информираха, че 40% от потребителите в областта заплащат цена за услугата „пречистване на отпадъчна вода“, без реално тази услуга да им се предоставя. Домакинствата не са свързани към пречиствателната станция, а ползваната от тях вода се излива в р. Янтра, което е предпоставка за екологична катастрофа. 
Във връзка с водната криза в община Павликени незабавно се обърнах към министъра на регионалното развитие и благоустройството, изпълнителния директор на „Български ВиК холдинг“, областния управител и председател на Асоциацията по ВиК на обособена територия, изпълнителния директор на „Напоителни системи“ и управителя на клон „Среден Дунав“, управителя на „ВиК Йовковци“ и кмета на община Павликени с конкретни препоръки.

По повод пречистването на отпадъчните води подчертах пред министъра на околната среда и водите, че, от една страна, се нарушават правата на гражданите, като заплащат за услуга, която реално не получават, а, от друга, че заустването на отпадъчните води в р. Янтра може да доведе до влошаване състоянието на водния обект, което е нарушение на целите на опазване на околната среда съгласно Закона за водите.
Изпратих писма и до министъра на регионалното развитие и благоустройството, изпълнителния директор на „Български ВиК холдинг“, председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране, с копие до управителя на „ВиК Йовковци“, в които ги информирах за проблема и отново посочих, че по този начин ВиК операторът неоснователно се обогатява за сметка на потребителите.
Очаквам отговор от институциите по представените проблеми.

По време на изнесената приемна в Перник на 27 юни граждани се оплакаха от липса на парно и топла вода през последния отоплителен сезон и ниския размер (3-4 лева) на обезщетенията за честите и продължителни аварии. По този повод още по време на отоплителния сезон изпратих препоръка до ръководството на „Топлофикация-Перник“. Оттам ме информираха, че дружеството смята да изпълни това лято определени инвестиции, които да подобрят качеството и сигурността на топлоснабдяването в  Перник. 
Колкото до ниския размер на компенсациите при чести спирания на топлоподаването - този проблем е налице и в други градове, например във Велико Търново. Трайното решение е в изменение на общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди, които се одобряват от Комисията за енергийно и водно регулиране поотделно за всяко дружества. За съжаление не виждам воля за решаването на този въпрос.  
В петък изпратих препоръка до изпълнителния директор на  „Топлофикация-Перник“ по повод предстоящото продължително прекъсване на снабдяването с гореща вода в Перник за срок от 53 дни. Настоях за намаляване на първоначално обявения срок за спиране на топлата вода за всички клиенти. 

- Кои власти реагираха на вашите препоръки? Кои не оказаха съдействие?

- Анализът ни сочи, че всяка втора препоръка към институциите е изпълнена. Но пък, от друга страна, означава, че останалите 50% не са, което не е добре, защото в края на краищата това са препоръки, които пряко сочат неизправности и проблеми в отделните сфери. И много често дори не става въпрос за финансови средства, а за лоша и мудна администрация. 
Така например отправих препоръки за компенсиране на битовите клиенти на природен газ във връзка с безпрецедентното поскъпване от втората половина на 2021 г. досега. Правителството одобри такава програма, но за съжаление тя приключи в края на май. Извън рамките на програмата обаче останаха стотици битови клиенти на топлинна енергия от локални газови котли. По този проблем неколкократно сигнализирах Министерството на енергетиката, министъра на финансите, премиера, но все още няма положително решение. Ето този казус е пример за нежелание да се вникне в проблема, защото става дума за не повече от 2000 семейства, които абсолютно несправедливо изпаднаха от компенсацията. 
Със загриженост отбелязвам и че КЕВР не взе предвид аргументите ми срещу рязкото поскъпване на топлата вода и парното - средно с 29% без ДДС за страната, в сила от 1 юли тази година. За битовите клиенти в София увеличението е с 40% без ДДС. Смятам, че за повечето потребители това преминава чертата на социалната поносимост.

- Има ли пропуски в законите и наредбите за цени, задължения и права на потребителите и на монополистите, доставчици на услуги?

- От две години настоявам КЕВР да измени Наредба №5 за регулиране на цените на топлинната енергия, така че да са възможни гъвкави изменения на цените по-често от веднъж на 6 месеца, така че да се намали влиянието на прогнозните елементи. Сега, ако горивата поевтинеят, цените на гражданите може да се понижат най-рано след половин година. 

- Поискахте промяна в наредбата за сградната инсталация от енергийния министър. Какво ви отговори енергийното министерство. 

- По отношение на сградната инсталация ще кажа, че в редица жалби и сигнали от граждани се отбелязва значително увеличение през последните години на сметките за топлинна енергия „от тръбите“ - от сградна инсталация. Топлинните счетоводители изчисляват количеството на тази енергия съгласно методика към Наредбата за топлоснабдяването, издадена от министъра на енергетиката. Информирана съм, че в експертните среди има противоречиви мнения за тази методика. Налице са и други проблеми, свързани с Наредбата за топлоснабдяването. Затова през м. май тази година се обърнах към министъра на енергетиката с предложение за изменения, но още нямам отговор. 
По закон омбудсманът има косвена законодателна инициатива и към момента смятам, че това е достатъчно, тъй като не са малко случаите, в които институцията успява да защити интересите на гражданите, използвайки именно този инструмент. Не трябва да се забравя и фактът, че омбудсманът има право да сезира Конституционния съд, което и изключително мощно средство, особено докато гражданите нямат още право на индивидуална конституционна жалба. Само през миналата година от шест жалби на омбудсмана до КС,пет са уважени.  

- Възразихте срещу поскъпването на водата във Враца и Бургас, във Велико Търново и други области. Съобрази ли се досега КЕВР с вашите препоръки, изпрати ли ви отговор с обосновано обяснение или промяна в предложението за цени?

- До момента регулаторът проведе обществени обсъждания на бизнес плановете и ценовите предложения на няколко ВиК оператора (Монтана, Сапарева баня, Плевен, Велико Търново, Русе, Габрово, Троян, Стара Загора, Варна, Ловеч, Търговище, Разград, Силистра, Враца, Бургас), по повод на които изпратих категорични становища до КЕВР, че исканите увеличения на цените са нецелесъобразни. По време на всяко обществено обсъждане отправих искане към регулатора за икономически обосновани цени, съответстващи на качеството на предоставяне на услугите. Част от оплакванията са придружени с подписки от цели населени места: с. Караисен, с. Българско Сливово, обл. Велико Търново, гр. Кюстендил; с. Герман, Столичната община; с. Алино, Софийска област; с. Ковачица, обл. Монтана; гр. Лом; с. Радловци, обл. Кюстендил; с. Свежен, обл. Пловдив и др. 
Категорично е становището ми, че регулирането на цените, достъпността и качеството на водоснабдителните и канализационните услуги се нуждаят от нов закон за водоснабдяването и канализацията, който да защитава в достатъчна степен правото на потребителите да получават качествена услуга на икономически обоснована цена. За съжаление КЕВР не взе предвид аргументите на омбудсмана и одобри бизнес плановете и ценовите предложения на посочените ВиК оператори. В решенията си регулаторът изтъква, че е спазил принципите, заложени в Закона за регулиране на ВиК услугите.

Това е тя:

Завършва право в Юридическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски”, 1998 г.

Магистър по право на Европейския съюз (Юридически факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски”) и  магистър по право на Европейския съюз и съдебна система,

Университет Нанси II, Франция

Професор и доктор  по международно право и международни отношения , преподавател в Юридическия факултет на УНСС 

Директор на Transparency International - България (2002 - 2011)

Министър на правосъдието на Република България  (2011 - 2013)

Заместник-омбудсман на Република България (от 2016 г.)  

Носител на Ордена на Британската империя на Нейно Величество кралица Елизабет II