0

Д исциплината в училище се оказва основният проблем за родителите. Това показва социологическото проучване на Асоциация „Родители“ през октомври миналата година, което беше оповестено през февруари. 807 родители от цялата страна са отговорили на въпросите. Оказва се, че по отношение на дисциплината в клас родителите са консервативно настроени. Голяма част от тях настояват за по-строги наказания, като дават „картбланш“ на учителите за действия в тази посока. Други пък настояват за връщане на оценката за дисциплина. Това обаче показва, че възрастните настояват за принуда, защото не могат да се справят по друг начин било поради липса на капацитет, било поради нагласата, че с децата трябва да се действа строго, категорични са експертите на „Ноема“, с които са консултирани резултатите от проучването.

Добър

Добър 4,31 е оценката, която родителите дават на учителите в образователната ни система. Тук обаче има разлика в отношението към педагозите в София и в страната, съответно в големите градове и селата. Най-ниската оценка е в столицата - 4,18, а най-високата е в селата - 4,40, сочат данните от проучването. Това ясно откроява различията – столичани са настроени по-критично, а в малките населени места са значително по-позитивни. 84% от родителите смятат, че са необходими промени в системата на образованието, но една част са категорични, че те са спешни, други ги очакват като нещо наложително, но без чак такава спешност, а трети само предполагат бъдещи подобрения.

Отношения

Като цяло отношенията между родители и учители се вписват основно в официалните контакти. Родителските срещи, присъствието на празници и изяви на децата в училище са формата на общуване. При някакъв инцидент или провинение пък се налага макар и неприятна визита. Като цяло участието на родителите в училищния живот е слабо активно, сочат данните от проучването. Те пък от своя страна изтъкват, че не знаят каква би могла да е ролята им в школото, а и учителите не им я посочват. Родителите общо взето са удовлетворени от училищния живот, но и очакванията им не са особено високи. Почти всички обаче смятат, че трябва да има промени в образователната система.

Материал

Децата са твърде натоварени, налага им се да усвояват голям материал, а в някои случаи той е и зле поднесен, това е мнението на над 80% от родителите, участвали в проучването на Асоциация „Родители“. Становищата им по отношение на образователната система се делят на две равни части – половината смятат, че тя е традиционна, тоест консервативна, а другата половина твърдят, че е достатъчно модерна. Според родителското мнение трите предмета, които определят развитието на децата, са български език и литература, математика и чужд език. Области като грижа за тялото и знание за функционирането на държавата и обществото изобщо не са застъпени. Като цяло родителите са доволни от начина, по който учениците усвояват социални умения – работа в екип, сътрудничество и споделяне на емоции. Една трета изтъкват, че децата им не са имали негативни емоции в училище – 37%, но инцидентите с агресия сочат обратната тенденция.

Емоции

Основните положителни емоции, които според родителите изпитват децата в училище, са забавление и любопитство, сочат още данните от проучването. Като основна отрицателна емоция се посочва притеснението, с което децата се справят най-трудно.

Споделянето между родителите и децата им е в сферата на обичайното – уроци, домашни, отношения със съученици. Оказва се, че учениците независимо от възрастта трудно споделят какво им се случва онлайн. Коментарът на експертите е, че прекаленият контрол по отношение на интернет всъщност кара децата да пазят това пространство за себе си. Но има и момент, в който родителите не се интересуват достатъчно какво правят децата им социалните мрежи. Друг деликатен момент в отношенията между децата в ученическа възраст и техните родители е, че за възрастните е доста трудно, от една страна, да поддържат доверие в малките, от друга – да ги мотивират да учат.

Викат майките в училище, бащите рядко влизат в клас

Майките отговарят за образованието на децата, а бащите рядко влизат в училище, открива нагласите в обществото проучването на Асоциация „Родители“. Половината от участниците в изследването смятат, че с училищните въпроси трябва да се занимават и двамата родители, но едни 25% са на мнение, че това е работа на майката. В самото проучване майките са 82%, а бащите едва 18%. Половината от разпитаните обаче са категорични, че в процеса трябва да участват и двамата родители. От друга страна, учителите също не допринасят за равнопоставеността, тъй като много по-често викат майките в училище независимо дали става дума за проблем или за някакви препоръки и инструкции. Тоест приемат майката за индивидуален отговорник, а не семейството като едно цяло. Презумпцията е, че бащата се ангажира с издръжката на семейството, което не му дава възможност да прекарва повече време с децата и най-вече да участва активно в училищния живот. Това пречи на училищата да развият подход към семейството на детето като негова основна среда и да търсят допирни точки именно със семейството, а не само с един представител, коментират експертите.