0

Д ецата, които се включат в лятната школа на Националния археологически институт с музей при БАН, ще бъдат на лов за Горгона Медуза. Като част от практическите си занятия те ще трябва да се справят с откриването на 11 изображения на митологичното създание.

Търсенето на Медуза е в средата на петдневната лятна археологическа школа, когато по програма децата ще се запознаят с Античността – Древен Рим и Древна Елада. Те трябва да изпълнят задачата на един от своите пътеводители в основната зала на музея. „Доста е забавно, защото в една част от случаите бъркат Горгоната с изображение на жена. Това е нормално, дори и специалист невинаги може да разграничи”, сподели пред „Телеграф” екскурзоводът Юлия Стоева.

Програма

Програмата на лятната школа обхваща историческите периоди от Праисторията до Средновековието. В първия ден децата научават какво представлява археологията. За целта те гледат филмче, след което могат да зададат допълнителни въпроси. След това разглеждат линии на времето, за да придобият нагледна представа за развитието на историческите събития. „Така виждат къде се намираме в момента, колко далече от нас е дадено събитие. Ще знаят последователността на периодите, с които ще се запознаят”, обясни Стоева. Първият ден от програмата продължава с посещение в зала „Праистория”, за да разгледат най-интересните предмети и пътя на миграцията на хората. „Много зависи каква е групата. Всеки един момент човекът с тях трябва да може да се нагласи спрямо нивото им. Ако някой има по-високо ниво, може да му се даде думата да обясни на по-малките”, каза екскурзоводът.

Глина

След това малките археолози ще работят с глина и ще правят праисторически амулети, наподобяващи антропоморфни женски фигури. Схващането за тях е, че символизират богинята майка и природата. Децата правят копия на амулетите с помощта на екскурзовод, а след това ги вземат с тях за спомен. Те редят на групи пъзел, на който е изобразен зооморфен съд, който по-рано са видели на витрината в залата. Вторият ден от школата е посветен на траките. Децата ще си поговорят с екскурзовода за тях, ще посетят временната експозиция в трезора. В залата ще трябва да се справят със задача от пътеводителя „Митични същества” и да намерят определени предмети. Практическата им задача ще е с помощта на домакинско фолио и картонени чаши да изработят ритон – ритуална чаша под формата на рог. „Ритоните, с които свързваме с траките, са богато украсени, в предната част понякога има предна част на животно, а в по-широката има много сцени, които са обикновено религиозни. Децата рисуват с перманентен маркер по фолиото. Стават наистина интересни предмети”, сподели Стоева. Четвъртият ден е посветен на Средновековието. Тогава има филм за Велики Преслав, отново се редят пъзел с предмети от епохата, изпълнява се друг пътеводител.

Екскурзия

Последният ден е като екскурзия в рамките на София. Тогава децата разглеждат останките в Ларгото. „Подготвила съм им карта на територията на Антична Сердика. Първо трябва да се ориентират къде се намираме, след това слизаме през подлеза към източната порта и кулите от двете й страни. Голяма част от децата минават често оттам, но нямат идея какво представляват. Показвам им оригиналния римски път, има и възстановки на картата на източната порта с колонадата”, разясни Стоева. Малките археолози ще посетят и Амфитеатъра, термите, къщата с мозайката. Идеята е да видят колко малка част от Сердика е била укрепена и всъщност голяма част от обектите са били извън крепостните стени.

Заниманията са сутрин и следобед

Заниманията започнаха тази седмица и ще продължат до 9 септември. Те се провеждат сутрин и следобед в рамките на два часа. Школата е подходяща за децата от 6- до 12-годишна възраст. В първата група има 13 деца, като най-малкият участник дори нямаше навършени 6 години. Най-голяма бе Анджела Георгиева на 12 г. „Любимият ми предмет е история, затова реших да се запиша. Ходили сме много пъти в музея и ми харесва тук. Имам големи очаквания за школата”, сподели ученичката. Макар и още в шести клас, Анджела вече си е избрала професия. Тя иска да стане учител по история.

Всеки участник в лятната школа в последния ден ще получи грамота за успешно завършен курс по археология. Записването за школата става по телефона или по имейл.

Най-често питат: КАКВО Е ТОВА?

Програмата започва 2019-а и се осъществява по проект „Образование с наука”. „Инициатива е на четирите музея на БАН и МОН с идея за повторно привличане на музеите като част от системата на образованието”, обясни Стоева. След избухването на пандемията играе и роля на ресоциализация на децата. Тя се провежда за втори път през лятната ваканция. Най-честите въпроси на децата са „Това за какво служи” и „Това какво е”. Стоева сподели, че предположенията им за какво са ползвани дадени предмети също са много любопитни. Най-интересни са идеите за маса с вдлъбнатини, която се използвала по време на Римската империя на пазарите за измерване на различни стоки и техните обеми. „Децата предполагаха, че това е тоалетна, маса за сувенири и т.н. Те имат богато въображение, нямат нашия жизнен опит и възприемат по различен начин действителността и предметите. Те могат да ги видят по различен начин от нас”, разказа още екскурзоводът.