0

П реуморени хора на възраст значително над пенсионната возят пътници в обществения транспорт, а причината е невиждан недостиг на шофьори. Това заявиха за „Телеграф“ експерти от транспортния бранш седмици след като автобус с деца катастрофира, след като 73-годишният му водач издъхна, докато шофира. Все повече хора от третата възраст се занимават с обществен превоз на пътници, тъй като заплащането в сферата не е привлекателно за младите хора.

Дефицит

Дефицитът е в целия Европейски съюз и затова няма наложено ограничение на възрастта за водачи, возещи пътници или опасни товари. Разчита се на чести медицински и психопрегледи, които да потвърждават способностите на конкретния водач. „Няма стари и млади водачи. Има можещи и неможещи“, заяви за „Телеграф“ Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ). Според него пределна възраст за професионалните шофьори не трябва да се налага, тъй като след цял живот зад волана те са придобили способността да избягват рисковете. „Дори и да приемем, че имат по-забавени рефлекси, опитът ги кара да предвиждат опасността и да разпознават рискованата ситуация, преди да се е стигнало до катастрофа“, добави Георгиев. Според него големият проблем идва от напълно формалните предпътни медицински прегледи, за които дори няма ясни изисквания, а трябва поне веднъж седмично да се следи кръвно, пулс и зрение.

Разхлабване

Недостигът на шофьори в ЕС е толкова сериозен, че се стига до опасна либерализация на правилата. „Скоро в сила ще влязат промени в директива, според които вече книжка за категория Д (автобус) вече ще може да се изкарва от любители водачи с категория Б. Досега за Д категория се изискваше първо водачът да придобие категория Ц (камиони), както и да минат две години преди да може да се пробва за Д, защото се предполага, че през тези две години водачът ще е натрупал някакъв базов стаж и опит като професионален шофьор. Сега това се премахва и всеки любител ще може след един курс и изпит да се качи и да вози 50 души, сред които и деца“, обясни Георгиев. Той настоя, за да се гарантира безопасността, възрастните да минават на опреснителен курс по теория и управление, последван от изпит.

Предел

Владимир Тодоров от Българка асоциация на пострадалите при катастрофи обаче е категоричен, че пределна възраст за професионални водачи от обществения превоз на пътници трябва да има. „Заради недостига на хора фирмите буквално са принудени да назначават хора на по 75 и нагоре години. Според мен до 75 години може да се разчита на по-чести прегледи и по-кратки срокове на книжките. След 75 години обаче не би трябвало да може да се работи като шофьор на автобус или камион“, смята Тодоров.

Тук съгласна е и Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики. „Няма как при пилотите на самолети да има пределна възраст, но при шофьорите на автобуси да няма. Заради дефицита на водачи много пенсионери, които би трябвало да си гледат старините и да си почиват, карат автобуси. Но какъв е шансът един човек на 70+ години да получи инсулт зад волана и какъв е шансът това да се случи на един човек на 35“, заяви Русинова. Тя отива по-далеч от Тодоров и препоръчва пределната възраст за возене на пътници и на опасни товари да е пенсионната възраст за трета категория (б.р., 64½ г. за мъжете през 2023 г.)

Натоварване

Около 40% е недостигът на водачи по междуградските линии, показва сравнение на броя маршрути с броя осигуряващи се водачи по данни на НОИ. Това заяви за „Телеграф“ председателят на УС на Камарата на автобусните превозвачи Васил Пиронков. Това означава, че в момента междуградските маршрути у нас се извършват с 60% от необходимите шофьори по закон. „В момента този недостиг се компенсира по два начина. Единият, по-малкият, е, че голяма част от маршрутите просто не се изпълняват, защото няма кой да шофира. Вторият, по-големият и по-опасният начин е претоварването на водачите. Карат по 10, 12 и даже 14 часа в денонощието в нарушение на закона. И не че превозвачите го искаме това. Просто нямаме избор“, заяви Пиронков.

Безизходица

Според него договорите на превозвачите с общините в момента са такива, че фирмата трябва да изпълни курсовете, иначе няма да й бъде платено. В крайна сметка обаче заради недостиг на средства субсидиите за фирмите така или иначе не се плащат в цялост, което пък води до ниско заплащане в бранша и недостиг на водачи, което води до затворен кръг. „Процентът на пенсионерите непрекъснато се вдига. За да си представите картинката, ще ви споделя, че 84-годишен кара градски автобус в Асеновград“, каза още Пиронков. Според него, ако субсидиите за автобусните фирми не започнат да се изплащат в цялост, скоро понятието „селски автобус“ у нас ще изчезне, а от 230 в момента населените места без транспортна връзка ще станат хиляди в бъдеще.

Погват черните курсове по празниците

 ДАИ засилва контрола на нерегламентираните превози на пътници и товари по време на коледните и новогодишните празници. Съвместно с Икономическа полиция и НАП започват проверки в различни райони на страната и по граничните пунктове. Предвидени са и дежурства в курортите на студентския празник днес, както и през уикенда. От началото на годината досега при контрол на пътя са констатирани 174 случая на нерегламентиран превоз на пътници и товари, от които 75 са за леки автомобили, 6 на автобуси и 93 на товарни автомобили. За установените нарушения са съставени актове и са приложени принудителни административни мерки, съобщиха от транспортното министерство.