З апочна монтирането на над 100 нови навеса по спирките на градския транспорт в София. Това обяви пред „Телеграф“ председателят на транспортната комисия в СОС Зафир Зарков. Той изрази съжаление, че не се е реализирала идеята с концесионирането на тези съоръжения, защото тогава е нямало да има този проблем с липсата на спирконавеси на много места. По думите му сега целта е да се обезпечат спирките, намиращи се в широкия център на града, а това се е забавило, защото по време на пандемията транспортът е изпаднал в криза и за тях най-важно е било да осигурят парите за горива и заплатите на шофьорите.
План
От думите му стана ясно, че градският транспорт се подобрява по отношение на обслужването и възрастта на превозните средства, като средната възраст на 12-метровите е 8.8 години, а на 18-метровите возила – 11.3 години. До 2023 г. са разкрити 9 нови линии, 25 линии са с променени маршрути, оптимизирани са разписанията на 300 возила, движението на всички трамваи са ускорени, а 50% от линиите са синхронизирани, 70% от останалите видове превози също са ускорени, а 40% е по-добро изпълнението на разписанията. До 2029 г. ще бъдат похарчени около 700 млн. лева за закупуване на 63 трамвая и 120 автобуса, като в бройката се включва и закупуването на електробуси. Всички те ще пристигнат по различно време през годините. До 2026 г. предстои да пристигнат 50 електрически 12-метрови нови автобуса. Други 40 автобуса, 18-метрови, се очакват до 2029 година. В отговор на въпрос на „Телеграф“ стана ясно, че в момента на територията на града само един частен оператор обслужва линии, като договорът с него изтича през 2026 г. Председателят на транспортната комисия обяви, че неразплатените задължения към доставчиците е в размер на около 40 млн. лева.
Шофьори
Зарков посочи, че транспортът изпитва недостиг на водачи, като най-осезаем е той в автотранспорта, въпреки че заплатата там е 2000 лв. и през този месец са били увеличени заплатите им със 150 лева, които са получили всичките 7000 души, работещи в сектора. Затова обмисля вариант да се наемат водачи от чужбина - например от Казахстан. „Водени са разговори с HR агенции. За ЕС дефицитът на шофьори е 3000 и много от българите са заминали да работят в чужбина, защото заплатите са 3 пъти по-високи, или са станали тираджии срещу заплата от 6000 евро“, коментира Зарков. Той посочи, че с 60% са увеличени заплатите на водачите в градския транспорт в София от 2021 г. насам.