0

Д о скоро, лазерните оръжията и тези с насочена енергия (DEW) представляваха само сложни за използване и ненадеждни експерименти, толкова големи, че монтирането им на военна техника бе почти невъзможно. С разработването на все по-мощни твърди лазери, използващи намотки с оптични кабели, покрити с рядко срещани елементи и други материали, лазерните оръжия се превърнаха в реална огнева мощ и намалиха размерите си до толкова, че да могат да бъдат монтирани на по-малки платформи.

Много страни, като Великобритания и САЩ отдавна се интересуват от лазерите, не само като експериментални оръжия, а като практични, които могат да бъдат използвани на бойното поле. Интересът е поради предимствата, които лазерните оръжия имат. Лазерите се движат със скоростта на светлината, което означава, че могат да свалят дори хиперзвукови ракети, също така един изстрел струва само, около два лева, а „боеприпасите“ им са неизчерпаеми, стига да има електричество.

В случая на Великобритания, като част от Програмата за нови оръжия на Обединеното кралство (NWP), целта е да се произведат три лазерни оръжия, на стойност 72,5 милиона британски лири, които да бъдат инсталирани на кораби, бронирани превозни средства и камиони без нужда от сериозни модификации по превозните средства. Първият лазер ще бъде монтиран на фрегатата Royal Navy Type 23, където ще демонстрира способност да открива, проследява, прихваща и неутрализира безпилотни летателни апарати (UAV). Втори демонстрационен лазер ще бъде монтиран на бронираното превозно средство за тактическа подпомагане Army Wolfhound, който да противодейства на дронове и други въздушни заплахи, а на камион Army MAN SV ще бъде монтирана радиочестотна система, която може да открива и проследява въздушни, наземни и морски цели . Полевите тестове ще се провеждат от 2023 до 2025 г.

В САЩ, General Atomics и Boeing ще работят по договор на армията за прототип на най-мощното лазерно оръжие с разпределено усилване, създавано до момента. Иновативен 300-кВт, твърд лазер за проследяване на цели, който може да разтапя вражеските ракети и самолети, във въздуха. Огромното предимство на хиперзвуковите ракети е скоростта, но то изчезва, когато може да бъдат свалени с енергиен лъч, движещ се със скоростта на светлината. Ако системата за проследяване успее да задържи лазера насочен в правилната посока, което не би трябвало да е твърде трудно при цел, движеща се по права линия, без значение скоростта и,  мощният лазер може да причини необратими щети, като да разтопи метални повърхности, за да разруши аеродинамиката и унищожи бордовата електроника.

Вижте какво направи 30-кВт лазер с оптични влакна на Lockheed Martin с капака и двигателя на камион в рамките на няколко секунди по време на публична демонстрация през 2015 г.

През октомври GA и Boeing се обединиха, за да създадат мащабируемо лазерно оръжие с мощност от 100 до 250 кВт, според спецификациите, за да покажат на военните, че дизайнът им на лазер с разпределено усилване е решението на проблемите с охлаждането, които обикновено са причина за сериозни ограничения при високоенергийните лазерни оръжия. За разлика от тях, лазерите с влакна, като на Lockheed, имат малък проблем с охлаждането, тъй като разпределят светлината между редица влакна, които са разположени на разстояние едно от друго, за да разпръскват топлината. Но тези лъчи трябва да бъдат обединени, а системите обединяващи лъчи са доста скъпи, сложни, тежки и обемисти.

Докато системата с разпределено усилване на GA представлява серия от плочки, работещи последователно, като всяка е достатъчно малка, за да разпръсне собствената си топлина. Светлината се изпраща към първата плочка, който я усилва и изпраща към втората и т.н. Така няма проблеми с охлаждането, няма нужда от обединяване на лъчи и може да бъде в почти всякакъв размер. Сега армията на САЩ възложи на GA и Boeing договор за изработката на 300-кВт прототип на лазера с управление на лъча и изграден софтуер за прецизно прхващане, проследяване и насочване на Boeing. Все още няма информация. дали тази система ще може да бъде монтирана на самолети, което е би било най-доброто доказателство, че системата е компактна, лека и не се нуждае от огромна мощност, но GA показва на страницата си, че това ще е мобилна системата монтирана на камион.

Докато GA описва предстоящия прототип като притежаващ „смъртоносна мощност, по-голяма от всичко, което е използвано до момента“, огромната мощност на този лазер с непрекъснати вълни е нищо в сравнение с предложената система „Ultra-Short Pulse Laser“, която ще освобождава до 5 теравата енергия в изблици с продължителност до 30 фемтосекунди, и до 50 пъти в секунда.

Ministry of Defence

General Atomics

Дрон помага на пилотите

Бойният дрон Loyal Wingman извърши първия си полет на 27 февруари 2021 г. Boing разработва дрона в партньорство и за Кралските австралийски военновъздушни сили (RAAF) заедно с още 35 частни компании. Проведените тестове са важни, не само защото показват, че използването на дронове за военни цели се разраства, но и защото за първи път се демонстрира, как подобни дронове могат да работят в екип. Разработването и производството на Loyal Wingman бе ускорено посредством цифров модел - близнак, който се самоусъвършенства. След като се събрани данните, от тестовите полети, дрона развива своите способности и характеристики. В съответствие с австралийската политика за отбрана, разработването и производството на дрона трябва да е в Австралия, до колкото е възможно. Loyal Wingman е с реактивно задвижване и е създаден да работи съвместно с други бойни самолети от RAAF, като F-35A, F/A-18F и E-7A, в режим за защита и в режим за наблюдение. Дрона използва изкуствен интелект и разполага с летателни характеристики, сравними с пилотиран изтребител и модулен дизайн. Това включва нос, който може да бъде преоборудван, бързо. Когато започне производството, Loyal Wingman ще се предлага на световния пазар.

Източници: Boing, General Atomics, SBIR, Ministry of Defence