П окачването на температурите в Арктика стопяват вечните ледове и размразяват вируси, които са забравени в продължение на десетки хиляди години, пише вестник La Repubblica.

За да проучат „заспалата“ опасност, група френски учени размразява седем вируса от ледниците на Арктика, за да ги анализира. Сред тях опасен вирус на 48 500 години.

Какво се крие във вечните ледове?

Ледниците покриват една пета от Северното полукълбо, поддържайки арктическата тундра и бореалните гори на Аляска, Канада и Русия в продължение на хилядолетия. Освен древни вируси, ледовете крият и мумифицирани останки на отдава изчезнали животни, които учените успяха да открият и проучат през последните години – между тях и две пещерни лъвчета и вълнест носорог. Причината, поради която пермафростът е добра среда за съхранение, е не само защото е студен, но и защото е среда без кислород, през която не прониква светлина.

Сценарият обаче се променя - температурите в Арктика се затоплят до четири пъти по-бързо от останалата част на планетата.

Екипът, който "реанимира вируси"

Екип от експерти, ръководен от Жан-Мишел Клавери, почетен професор по медицина и геномика в Медицинския факултет на Университета на Екс-Марсилия, тества почвени проби, взети от сибирските ледници. Целта на Жан-Мишел Клавери е да проучи дали има вирусни частици, които все още са силно инфекциозни. Ученият търси бактерии, които нарича „зомби вируси“ и ги намира.

Клавери изучава конкретни типове вирус, които за първи път са открити през 2003 година. Известени като гигантски вируси, те са много по-големи от обикновените вируси и се виждат с стандартен светлинен микроскоп.

Вирус на 48 500 години

Интервенцията по изваждане на вируси от ледовете изглежда рискована, но според експерти е изключително важно да се проследи тяхното развитие. Заради бързото топене, организми, които са били погребани в ледниците от векове, могат да се окажат изключителна заплаха за цялото човечество. Според изследователите вирусите могат да запазят своя инфекциозен ефект дълго време.

Френските учени са открили и друга група от по-нови вируси, замразени преди 27 000 години години и един по-стар, който е отпреди 48 500 години – най-старият вирус откриван досега.

„Това е световен рекорд“, каза Клавери, която заедно със своя екип откриват и микроби на 30 000 върху останки от мамут.

Вирусът на 48 500 години е открит на дъното на езерото Юречи Алас в Якутия, Русия. Това е пандоравирус или гигантски вирус. Може да зарази организми, но не и растения или животни.

"Зомби" микроби

Тези вируси се връщат към живот след векове и затова са наречени „зомбита“. Те запазват инфекциозния си капацитет, дори ако са прекарали много дълго време в замръзнала почва. Има огромно количество вируси, които се крият във вечната замръзналост, но могат да се появят отново поради изменението на климата.

Според изследване на университетите в Архс и Абъристуит, топенето на ледниците може да освободи 100 000 тона микроби до края на века.

Риск от разпространение

Заради глобалното затопляне има риск подобни вируси да се разпространят. В реалния свят учените не знаят колко дълго тези вируси могат да останат инфекциозни, след като бъдат изложени на днешните условия, или колко вероятно е те да открият подходящ приемник. Не всички са патогени, способни да причинят заболяване, някои са доброкачествени или дори полезни.

И въпреки че е дом на 3,6 милиона души, Арктика все още е слабо населено място, което прави риска от излагане на хората на древни вируси много нисък.

„Рискът обаче ще се увеличи в контекста на глобалното затопляне“, подчерта Клавери, и добави, че „където размразяването на ледниците ще продължи да се ускорява, все повече хора ще населят Арктика в резултат на индустриални инициативи“.