- Г-н Живков, какъв хоризонт виждате пред кабинета, който предложи кандидатът за премиер на ГЕРБ-СДС?
- Видно е, че се проектира къс хоризонт на действие. За мен това е по-скоро административен, а не толкова експертен кабинет. Не казвам, че тези хора не са експерти. Бидейки администратори, би следвало те да притежават експертиза в областите, в които работят. От друга страна, това, което отсъства, а ми се струва, че можеше да бъде изпълнено като заявка, е да бъде експертен профилът, но с хора, които са публично ангажирани, популярни и известни с гражданските си позиции, експерти в своите области. За да може все пак този кабинет да стартира с един по-висок кредит на доверие от този, който очаквам, че ще има сега. Защото това е кабинет, в който повечето от имената остават непознати за широката общественост, а мисля, че в тези времена, понастоящем, това по-скоро малко или много е недостатъчно, особено в първите месеци на такъв кабинет.
- Много хора виждат почерка на президента в подредбата на този кабинет. Ще се присъедините ли към това мнение?
- До известна степен съм склонен да се съглася. Но, от друга страна, виждаме министри, които са били и част от Тройната коалиция. Виждаме също така администратори, които са били активни в управлението в годините, в които управляваше ГЕРБ, и в този смисъл според мен това е кабинет, който е със значително по-близък профил до партиите, които малко или много се обединиха в гласуването си във връзка с Изборния кодекс, така че ми се струва, че това е един вид следваща стъпка. Плюс в някаква степен вероятно и сигнал позитивен към президентската институция и в частност към г-н Радев.
- Щеше ли да има по-голям шанс този проектокабинет, ако за премиер беше номиниран Бойко Борисов, както призоваваха всички от ГЕРБ-СДС?
- По-скоро си мисля, че не. Въпреки че това би било позитивно от гледна точка на много ясната политическа ангажираност на такъв кабинет със заявка от страна лично на г-н Борисов. Той щеше да получи според мен отново не малка подкрепа в парламента, и то вероятно без сериозни съмнения от страна на ДПС и на „Български възход“, отново с фокус в оставащите около 10-11 месеца до местните избори, но все пак не забравяме, разбира се, че ГЕРБ, бидейки в политическа изолация, изпълни своята заявка, че ще търси някаква надпартийна формула. Бих казал, че в немалка степен тази заявка е изпълнена.
- Депутати от ГЕРБ предлагат съставът на кабинета да се гласува тайно, като разчитат вероятно, че ще получат гласове от други групи, които няма да се подчинят на общата партийна логика. В този случай ще има ли кабинет още с първия мандат?
- Не мога да кажа, според мен има шанс определено, но не мога да преценя какъв е този шанс, за да отговоря нещо по-конкретно. Но да, шанс има. Мисля, че няма да се стигне до тайно гласуване, което чисто теоретично би могло да увеличи шансовете за избиране на кабинет. Защото знаем всички, ситуацията е такава, че се налага от бърз порядък да бъде формиран редовен кабинет, който да поеме отговорността и все пак да се приемат и въвежда тези важни и законодателни, и административни политики, които всъщност ни гарантират програмата за Плана за възстановяване и устойчивост, напредъка към еврозоната и защо не догодина и Шенген.
- Никой като че ли не иска да управлява сега освен „Български възход“. Смятате ли, че ако се стигне до трети мандат, той трябва да отиде именно там?
- Сигурен съм, че много малко партии са склонни да поемат отговорността. Изглежда като че наистина ситуацията да е такава, че потенциално да носи повече негативи за политическата сила, която поеме отговорността в момента да формира управление. Честно казано, все пак следим политическия живот и ми се струва, че въпреки известните крачка напред и крачка назад от страна на „Продължаваме промяната“ там ще бъде направен опит заедно с „Демократична България“ да бъде направен кабинет. Мисля, че ако този първи мандат се окаже неуспешен, те са длъжни да го направят като отговорност пред обществото. Доколко са въвлечени от идеята да поемат отговорност за управлението, не мога да кажа. Но има сигнали, че в някаква степен се осъзнава, че това е решаващ момент, в който не трябва да се бяга от отговорност. Много спекулативно е да разсъждаваме сега за това, но „Български възход“ определено застанаха в центъра на възможността за получаване на трети мандат заради това, че те изглеждат най-отворени към различни властови конфигурации.
- Зависи и каква е целта. Може ли президентът Радев да ни изненада, като даде отново третия мандат на БСП?
- Не е изключено, разбира се. Дори „Възраждане“ не трябва да изключваме, въпреки че там ми се струва най-малко вероятно да се развият събитията при избора на президента. БСП, „Български възход“, може би „Демократична България“, която в предишните конституционни процедури два пъти даде гласова, звучна заявка за получаване на мандат, така че тези три варианта мисля, че ще изчерпат до голяма степен възможния избор на президента Радев.
- Казахте една от възможните комбинации. „Демократична България“ и „Продължаваме промяната“ вече обсъждат общи кандидатури за местния вот. Възможно ли е това, което се случва сега, да е генерална репетиция за изборите, които предстоят наесен догодина?
- Това би могло да бъде генерална репетиция, но не в перспективата до местните избори. Според мен това би могло да бъде репетиция за евентуално коалиционно взаимодействие, но в по-далечен период. Не можем да изключим, разбира се, ако имаме избори две в едно, това да се развие през лятото на 2023 година и „Продължаваме промяната“ и „Демократична България“ да преговарят за съвместно явяване на евентуални предсрочни парламентарни избори заедно с местните. Но ми се струва, че все пак повечето политически сили ще бъдат по-предпазливи, чакайки да видят резултатите от местните избори. Дори да имаме две в едно, не мисля, че това ще бъдат парламентарни избори, които ще успеят да дадат стабилна основа за формиране на изпълнителна власт за 2, 3 или 4 години пълен мандат. Мисля, че преструктурирането въобще на властовите ресурси по места в страната вероятно ще даде импулс за провеждане на още едни парламентарни избори през 2024 г. И тогава евентуално, защото и обществото има такива очаквания, може да се очаква по-сериозно разместване и преструктуриране на политическото влияние на основните формации.
- Тоест продължаваме цикъла от предсрочни избори?
- Да, според мен продължаваме този цикъл най-рано до 2024 г.
- Въртим се досущ като хамстери в колело. Докога така?
- Така е. Ситуацията не изглежда никак добре. Но, от друга страна, нека си дадем сметка, че сме в трансформация, както казвам често. Защото половината от българското общество иска смяна на модела на управление от последните десетина години. Другата половина не иска това. Трябва по естествен и цивилизован начин този процес да се развие в някаква посока и тогава ще се яви „новото статукво“. То ще се формира по естествен начин. Защото, първо, обществото е наистина разделено. И, второ, все пак можем да кажем, че в сравнение с 44-тия парламент, който приключи своята работа през март 2021 г., понастоящем имаме 45% ново представителство от политическа гледна точка в парламента. Тоест наистина сме в период на трансформация. 45% смяна на политическия състав на Народното събрание в поредица от избори звучи наистина като сериозна промяна.
Това е той:
Социолог от СУ „Св. Климент Охридски“
Има над 20-годишен опит в маркетинговите и социалните проучвания
Работи в Маркет ЛИНКС от създаването на компанията, а от 2017 г. е неин управител
Хоноруван асистент в департамент „Маркетинг и реклама“, лектор в дисциплината „Изследователски методи на маркетинга“
Ръководил е изследователски и консултантски проекти за множество български и международни компании