0

- Г-жо Такева, родители бяха скандализирани от урок за половете в 6-и клас, в който децата трябва да коментират за различните видове сексуалност. Притеснително ли е това за вас?

- И аз се притеснявам, и аз имам внуче. Няма начин човек да не се притесни. Но учителят знае как да подходи в класната стая, за да може децата да възприемат нещата така, както природата ги е създала. От гледна точка на притеснението, че учителят може да направи грешна крачка, аз не се притеснявам.

- Редно ли е темата да се повдига на тази крехка възраст?

- Мисля, че е много рано. Мисля, че Министерството на образованието, именно комисията, която е одобрила тези учебници, е допуснала грешка. Ние учим здравно, сексуално образование по биология в по-горните класове. Всичко трябва да бъде свързано с възрастовата особеност на детето. Тук е рано.



- Кога би следвало да се говори за различна сексуална ориентация и редно ли е това да е тема в българското училище?

- От осми клас нагоре.

- Имат ли родителите и МОН полезен ход да премахнат такъм тип дискусии в ранната ученическа възраст?

- Разбира се, че МОН е допуснало тази грешка, особено комисията, която е съставена от ведомството. Трябва да преразгледа нещата и да насочи този въпрос към по-голямата възраст, от осми клас нагоре.

- Оценяват ли по-добре и правилно знанията и уменията сегашните матури?

- Матурите са много важни за зрелостниците, защото на базата на ДЗИ много университети приемат студенти. От миналата година имаме покачване на изискванията за изкарване на матурите. Смятам, че в момента отговаряме на европейските стандарти и това е добре. Подкрепям ги.

- На този фон обаче се отчита нарастваща неграмотност и незнание сред учениците, на какво го отдавате?

- Много отдавна съм казала и много отдавна искам промяна на методологията при ограмотяването на учениците от 1-4 клас, но не получавам подкрепа отникъде, напротив, получавам само упреци. Също така апелирам от години наред, може би 10-20, да се промени методологията на преподаване на български език, защото имаме проблем при правописа и правоговора, но не получавам подкрепа и се отказвам да водя тази битка. Продължаваме да имаме проблеми, защото това са решими проблеми в българската образователна система, но методологията, методите на преподаване и учебното съдържание трябва да бъдат променени във връзка ограмотяването на децата от 1 до 4 клас и изучаването на български език.

- Т.е. да се учи повече граматика, а не литература, така ли?

- Паралелно да върви едното с другото.

- Как виждате тази промяна?

- Написала съм го. Провеждала съм национални конференции, хората са си казвали думата. Водила съм разговори и с висшето училище. Омръзна ми да нося негативите за това, че искам нещо да се промени в тази посока. Сърцето ме боли.

- От много време се говори за промяна, за нови учебни програми и учебници. Обнадеждена ли сте, че това някога ще се случи и че учебниците ще са по-адекватни на действителността?

- Малко трудно ще се случи, докато висшето образование диктува положението в тази посока. Трябва да се промени разделът „Учебници, учебни помагала, одобрения, вписвания“ в Закона за предучилищното и училищното образование.

- След повишаването на заплатите и старта на млад учител с възнаграждение над 1800 лева стига ли се до ситуацията старши преподавател да взима по-малко от новоназначен?

- Не може да има биене между стари и нови преподаватели, защото, когато се вдигне минималната начална учителска заплата, веднага се вдигат заплатите и на останалите. Тук нещата са уредени. Имаме механизъм, по който се случва това. Аз съм уговорила 400 млн. лева от Бюджет 2023 със служебния министър Росица Велкова. Благодарение на Красимир Вълчев, бившият ни министър, и по настояване на сегашния проф. Пенов увеличаването на учителските заплати е факт от 1 януари 2023, независимо кога ще бъде приет новият бюджет за страната.

- Колко е повишението?

- Повишението е със 125% над средната брутна работна заплата за страната.

- Има критики, че заплатите при учителите са се оправили, но това не ги мотивира да работят по-добре с децата?

- Аз смятам, че заплатите в образованието са ниски. Прави са колегите, прави са родителите. Бавно, бавно, устремено вървим към тази мотивация с повишаването на трудовите възнаграждения. Не може заплатите в един финансов сектор да бъдат един път и половина по-високи от учителските заплати. Най-високи трябва да бъдат възнагражденията на учителите, лекарите и военните. Това са хората, които отговарят за максималната сигурност на държавата.

- Смятате ли, че българското училище подготвя адекватно децата за живота – да са финансово грамотни, решаване на спорове, общуване?

- Българското училище подготвя адекватно младите хора за настоящия и бъдещия живот. Във всяко училище имаме клубове „Дебати“. От 5-10 клас изучаваме финансова и икономическа грамотност. КНСБ, МОН и СБУ имаме проект „Моето първо работно място“, където изучаваме всички неща, които са свързани с това младите хора, излизайки от училище, как и по какъв начин трябва да се интегрират в социалната и трудовата среда. Който е мотивиран от семейството и иска да учи, всичко имаме в образованието. Като човек, който познава европейските и световните образователни системи, преди всичко на Балканите, искам да ви кажа, че ние трябва да имаме самочувствието на образователна система, и средно, и висше, която много добре си върши работата.

- В същото това време само в област Монтана през първия учебен срок са отпаднали 145 деца, как ще коментирате това?

- През първия учебен срок отпаднаха 34 000. Не защото отпадат от образователната система, защото родителите нямат работа тук и отиват в чужбина и си взимат децата. Там учениците вместо в 3-ти клас ги записват в 4, вместо в 5-и – в 6-и. Това също е голяма атестация на българската образователна система. Нашите деца имат най-високата общообразователна подготовка спрямо страните от Европейския съюз. Попитайте едно дете във Франция коя е столицата на България, няма да каже София. А коя е столицата на Франция всяко българско дете ще каже.

- Звучите много оптимистично!

- Това е самата истина. Който познава образователната система, така ще говори. Който не я познава, ще я хули, ще хули себе си и своите личностни развития в живота и ще хули собствените си деца. Аз не мога да направя това, защото виждам успеха на младите хора, които имат отношение към образованието, към социално-икономическите и политическите процеси в България. Това е истината.

- Кое образование е по-добро – средното или висшето?

- Винаги съм казвала, че и средното, и висшето образование са свързани като синджир, взаимно се допълват. Базисното образование за мен е най-важно, защото то е задължително по конституция. Висшето образование е по желание. Там всеки избира как и по какъв начин да върви нагоре.

- Промените в степените на придобиване на образование – правилно или грешно е според вас?

- Няма грешка, че имаме първи и втори гимназиален етап. Има много деца, които не искат да продължат, искат да си вземат някаква професия. Мотивацията на родителите и децата е различна. Това беше правилно решение чрез Закона за предучилищното и училищното образование. 10-и клас дава квалификационна професионална степен – да може да започне работа някъде. След това могат да продължат образованието си без проблем. Могат да станат на 100 години и пак да учат, така че българската образователна система е проходима.

- Кога теорията и практиката ще се преплетат в образованието ни?

- Това е големият проблем на образованието. Аз вярвам, че вървим към оправяне и на тези неща, особено сега с измененията и допълненията на Закона за професионалното образование и обучение. Практиката и теорията трябва да бъдат синхронизирани и да отговарят на нуждите и потребностите на икономическите сектори.

- Приближаваме ли се до тази връзка или все още сме далече?

- О, не сме далеч. СБУ лично предложи тези промени в закона и се надявам да бъде прието от парламента.

- Дуалното образование набира скорост. Добре ли върви то?

- Това е много добра практика и имаме традиции в това отношение. Българската образователна система е готова, но нямаме насреща желаещи предприятия. Когато облекчим по Закона за корпоративното подоходно облагане работодателите да не плащат данъци, когато инвестират в професионалното дуално образование, ще потръгне и то. Апелирам по-скоро да се приеме данъчното облекчение на фирмите, които инвестират и които работят по дуалното професионално образование и обучение в българските училища.

- Като че ли най-много инвестира в тази посока ай ти секторът?

- Нашите деца са толкова умни в това отношение. Нали виждате, че дали ще е състезание по английски, дали ще е по ай ти, по математика, ние винаги сме на първо място. Светът не ни обича, защото винаги им взимаме медалите под носа. Ай ти секторът цени образованието ни.

- Българското училище въвежда ли новите професии?

- Да, виждате колко много защитени професии имаме вече. Точно това е целта – да отговорим на нуждите и потребностите на бизнеса. Препоръчвам той да бъде по-смел, да дава своите предложения и да инвестира в тях, и да си подготвя средните кадри, и по-нататък във висшето образование също.

- Запозната ли сте с ужасните битови условия в професионалната гимназия по електротехника и автоматика „Киров“?

- Много отдавна искам оставката на този директор. Доведоха го от Горна Оряховица, защото беше координатор на партията на Меглена Кунева. В „Киров“ има много проблеми. Той опропасти най-доброто професионално училище. Той трябва да се върне там, откъдето дойде, и да има коренна промяна в ръководството на тази гимназия. Директорът не пожела да се срещне с мен. МОН трябва да си свърши работата.

- Желаещи да станат учители или директори твърдят, че изискванията са високи, няма конкурси или ако има такива, то те са предрешени, така ли е?

- Нека да излезе новата наредба, за да видим какви са новите изисквания. Сега не мога да коментирам.

- В момента няма конкурси, така ли?

- Няма да има до края на годината, защото няма наредба.

Това е тя:

 Родена е на 30.09.1947 г.

Магистър по икономика и педагогика

От 1994 г. е председател на Синдиката на българските учители

 Член на Изпълнителния комитет на КНСБ

Член на Националния съвет за закрила на детето към ДАЗД

През 2016 г. е удостоена с орден „Стара планина I степен“