Р айна Кабаиванска е една от емблемите на България и благодарение на нея светът на изкуството знае къде точно се намираме на картата на оперното майсторство. Примата е смятана за Тоска на всички времена - роля, която е изпълнявала над 400 пъти в течение на 25 години.
Именно това нейно превъплъщение я среща и с мъжа й Франко Гуандалини, който по това време е режисьор, а по-късно влиза и във фармацевтичния бизнес.
Среща
Някъде преди шейсетина години Кабаиванска трябвало да пресъздаде за първи път в Модена образа на Тоска, но изпълняващият ролята на Каварадоси тенор бил много скован в целувките. Тогава режисьорът на спектакъла Франко Гуандалини му показал какво трябва да направи, бил много убедителен в нежностите си и не след дълго станал съпруг на младата и хубава нашенка Райна. „На 35 години най-после намерих човека, когото харесвам и ме харесва, оженихме се и родих дъщеря. Преди това не мислех за личния си живот, защото кариерата ми беше страшно напрегната. Мъжът ми е широко скроена личност. И слава богу, защото да си съпруг на сопрано, не е лесна работа. Той е аптекар по семейна традиция, но с артистични стремежи. Завършил е първо фармация, после артистична академия“, споделя примата.
Дете
Кабаиванска е родена на 15 декември 1934 г. в Бургас. Баща й Ячо Кабаивански е ветеринарен лекар, писател, поет и университетски преподавател, а майка й Стайка е учителка по физика. В детските си години свири на пиано и пее в детския хор „Бодра смяна”. „Аз бях винаги първата в класа - и по физика, и по математика, по всичко имах шестици - спомня си тя пред „Труд“. - Внезапно реших: ще пея. И слава Богу, че родителите ми не ме спряха.” През 1957 г. завършва оперно пеене и пиано в Държавната консерватория „Панчо Владигеров”. След дипломирането си е назначена в Софийската опера като хористка, което я амбицира да кандидатства за стипендия за специализация. И още на следващата година печели държавна стипендия за Москва. При което проявява нечувана дързост - влиза с ходатайството на генерал Иван Винаров, приятел на баща й, при тогавашния министър на образованието Вълко Червенков и го моли да й разреши с отпуснатите пари да замине вместо за съветската столица за Милано. За нейна изненада Червенков казва „да” и през 1958 г. тя заминава.
Слава
Райна Кабаиванска е един от най-значимите оперни артисти на нашето време. Дебютът на Кабаиванска през 1961 г. в Миланската скала поставя началото на блестяща кариера, която преминава през всички световни оперни театри и концертни зали - Ковънт Гардън в Лондон, Парижката опера, Театро Реал в Мадрид, Метрополитън опера и Карнеги Хол в Ню Йорк, Театро Колон в Буенос Айрес, Щатсопер в Хамбург, Дойче опер в Берлин, Софийската опера, Балшой театър в Москва, операта в Токио, Залцбургския фестивал и много други. Особено активна е кариерата на Кабаиванска в Италия, където тя пее във всички големи и по-малки театри. Партньори на Райна Кабаиванска са няколко поколения велики тенори - Франко Корели, Марио дел Монако, Джон Викерс, Карло Бергонци, Алфредо Краус, Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Лучано Павароти... В своята 55-годишна кариера тя изиграва незабравими роли в изключително широк репертоар от XVIII век – Глук (Армида), Спонтини (Весталката), Росини (Вилхелм Тел), XIX век - Доницети (Роберто Деверьо, Фауста), Белини (Беатриче ди Тенда, Пиратът), Берлиоз (Бенвенуто Челини), Верди (Дон Карлос, Отело, Фалстаф, Травиата, Трубадур, Силата на съдбата, Сицилиански вечерни, Симон Боканегра, Ернани, Реквием), Вагнер (Риенци), Гуно (Фауст), Чайковски (Дама Пика, Евгений Онегин), Бойто (Мефистофел), Масне (Манон, Таис), Каталани (Ла Вали), Яначек (Делото Макропулос, Януфа), Леонкавало (Палячи), Пучини (Мадам Бътерфлай, Тоска, Манон Леско, Бохеми, Сестра Анджелика, Мантията, Турандот), Рихард Щраус (Капричо), Бузони (Турандот), Чилеа (Адриана Лекуврьор), Джордано (Андре Шение), Лехар (Веселата вдовица), и XX век - Малипиеро (Нощна разходка), Дзандонай (Франческа да Римини), Пуленк (Човешкият глас, Диалози на кармелитките), Вайл (Жената в мрака), Далапикола (Пленникът), Бритън (Въртенето на винта), Нино Рота (Курс по шофиране), както и камерни произведения от Масне, Шoсон, Равел, Пуленк и Шостакович. Емблематични и останали единствени са нейните превъплъщения в големите драматични роли на Адриана Лекуврьор, Франческа да Римини и Манон Леско, на Тоска и Мадам Бътерфлай, които тя изпълнява в повече от 400 спектакъла.
На сцената в Тоска.
Гости
След повече от десет години майсторският клас на Райна Кабаиванска, организиран от Нов български университет, се завръща с впечатляващ концерт в зала „България“. Прослушването, което започва на 8 септември, ще завърши с пищната оперна гала на 2 октомври. Легендарната оперна дива се довери на Софийската филхармония за заключителния концерт, който по традиция ще бъде дирижиран от маестро Найден Тодоров. Публиката в залата ще има възможност да чуе оперни шедьоври, изпълнени от най-добрите участници в двайсет и втория майсторски клас на Маестрата. Гост-звезда на галконцерта ще бъде и една от световноизвестните певици от Школата Кабаиванска - украинското сопрано София Соловий, триумфирала на сцените на Театро Реал в Мадрид, Римската опера, Кралската опера на Валония, Театро „Сан Карло“ в Неапол и десетки други.
НБУ
През 2001 г. Райна Кабаиванска провежда в НБУ първия в България майсторски клас за високо усъвършенстване на млади оперни певци. През 2002 г. по идея на проф. Богдан Богданов и д-р Георги Текев Райна Кабаиванска основава и стипендиантски фонд в НБУ със свое лично дарение като продължение на благотворителната си дейност в България. Фондът присъжда стипендии на най-изявените участници в майсторските класове, за да продължат своето образование в България и Италия и за да подпомогне началото на тяхната международна кариера. Стипендиантите се определят от Райна Кабаиванска в края на всеки майсторски клас и се оповестяват на церемония на галаконцерта на лауреатите. В своя майсторски клас Райна Кабаиванска работи върху усъвършенстването на вокалната техника и актьорска интерпретация на участниците в избрани от тях произведения. Най-добрите участници се представят в галаконцерт с оркестъра на Софийската филхармония. Изявени участници в класа ще получат и възможност за участия в спектакли на Софийската опера и балет, концерти на Софийската филхармония и други.
Радва се на две внучета - Джовани и Чечилия
Оперната ни прима Райна Кабаиванска е щастлива баба на две внучета и е посветила цялото си време на тях. Заради множеството си работни ангажименти през годините изпълнителката многократно е заявявала, че не е имала възможността да обръща достатъчно внимание на дъщеря си Франческа и затова сега се е посветила на 6-годишната Чечилия и 14-годишния Джовани. Признава, че въпреки че дъщеря й е далеч от оперното изкуство, внучка й е много талантлива и има всички гласови данни да тръгне по звездния път на своята баба.
През 2013 година взима “Оскар” за кариера в оперното изкуство
Райна Кабаиванска е носител на многобройни награди. През 2013 г. бе удостоена дори с “Оскар” за кариера в оперното изкуство.
За изключителен принос в областта на изкуството и за развитието на демокрацията в България е удостоена с орден „Стара планина“. Кавалер e на Големия кръст на ордена на Италианската република за гражданска доблест и за изключителен принос в изкуството. През 2011 г. е удостоена с най-високата степен - Командор на Ордена за изкуство и литература на Френската република. Райна Кабаиванска е професор в академия “Киджана” в Сиена, в Музикалния институт „Веки-Тонели“ в Модена, Италия, и в Нов български университет. „Имах като преподавателка една много щедра жена - Дзита Фумагали - и искам да направя за младите това, което тя направи за мен - искам да върна част от тази добрина“ - казва Кабаиванска. През 2002 г. оперната прима учредява в Нов български университет фонд „Райна Кабаиванска“ за национални и международни стипендии на млади оперни певци. Така в последните петнайсет години се ражда Школата Кабаиванска, излъчила изпълнители от различни националности, които днес се изявяват с признат успех по най-престижните оперни театри и фестивали в света.