0

„Дроновете, разработени от турски инженери, достигнаха успехи, които никога не биха били възможни при сегашните най-неблагоприятни и трудни условия, и дават своя отпечатък върху една много важна мисия. Ще започнем да летим с производствените прототипи и версията KIZILELMA-А в рамките на 1-2 месеца“.
Това обяви Селчук Байрактар, главен изпълнителен директор на турския производител на дронове Baykar, преди два месеца. Преди броени дни компанията показа първия си стелт дрон. Той се нарича Вayraktar Kızılelma, което в превод означава червена ябълка. Има един двигател и е слабо забележим (стелт) реактивен безпилотен боен летателен апарат.

Началото

Първите концептуални проучвания за Bayraktar MIUS започват през 2013 г. През юли 2021 г. първите дизайнерски изображения и информация за характеристиките на дрона са споделени с обществеността.

Официалното му име Kızılelma бе оповестено публично през март 2022 г. В деня на разкриването на името Селджук Байрактар разкри, че първият прототип на Kızılelma е влязъл в поточната линия. Първият готов за полети прототип бе показан пред публика на изложението Teknofest 2022. Първоначалният вариант Kızılelma-A е дозвуков. Планираните следващи варианти, Kızılelma-B и Kızılelma-C, ще бъдат свръхзвукови, като последният е с конфигурация с 2 двигателя.

Доставки

Споразумението за доставка на турбовентилаторни двигатели АИ-322 и споразумение за интегриране на турбовентилаторни двигатели АИ-25TЛT бяха подписани между Baykar и украинската „Ивченко-Прогрес“ на военното изложение SahaExpo през ноември 2021 г. Двигателите се произвеждат от турско-украинското съвместно предприятие Black Sea Shield. Първият вариант Kızılelma-A ще е дозвуков и ще е задвижван от двигател АИ-25TЛT. Следващите варианти да са свръхзвукови с двигатели АИ-322Ф. Турците като достатъчно хитри се застраховат, като са предвидили използването и на разработвания в Турция турбовентилаторен двигател Tusaş Engine Industries TF6000.

Употреба

Първият турски авионосен десантен кораб-док TCG Anadolu (L-400) бе проектиран да оперира с американските палубни изтребители с вертикален старт F-35B. След като Турция закупи руския ЗРК С-400 „Триумф“, САЩ изключиха Турция от програмата F-35. Така в спешен порядък турските ВМС преформатираха TCG Anadolu в платформа носител на реактивни дронове. Kızılelma стана част от решението. Дронът е проектиран така, че да е способен да излита и каца на палубите на десантни кораби-докове като TCG Anadolu, без да е необходим катапулт.

Конструкцията

Kızılelma е оборудван с AESA (електронно сканирана антенна решетка) радар. Двигателят получава въздух през 2 въздухозаборника. Формата на крилото е делта. Управлението по посока е чрез 2 вертикални стабилизатора. Самолетът има предни делта канарди за повишена маневреност и по-добър контрол на основния въздушен поток на крилото. Канардите дават компромис между относително по-малко СТЕЛТ, но голяма маневреност. Предприети са мерки за контрол на радарния силует. Вътрешните отсеци за въоръжението ще позволят на дрона да оперира в оспорвани среди благодарение на СТЕЛТ характеристиките.

Kızılelma има максимално тегло при излитане (MTOW) от 6000 kg и 1500 kg полезен товар. Според данни, споделени от компанията производител, Kızılelma ще има работна височина от 10 670 m.
Насочването ще е електрооптична система, има ИЧ система за търсене и проследяване.

Основни характеристики на Kızılelma-A
Капацитет: 1500 kg
Дължина: 14,7 m
Размах на крилата: 10 m
Височина: 3,3 m
Максимално тегло при излитане: 5987,4 kg
Гориво Jet-A1 или JP-8
Силова установка: 1 х турбовентилаторен двигател „Ивченко-Прогрес“ АИ-25TЛT, тяга 16,9 kN, без форсаж (Kızılelma-A).
Силова установка: 1 х турбовентилаторен двигател „Ивченко-Прогрес“ АИ-322Ф, тяга 24,5 kN (суха) и 44 kN с форсаж (Kızılelma-B).
Макс. скорост: 1100 km/h, 0,9 Mach
Крейсерска скорост: 735 km/h, 0,6 Mach
Боен радиус: 930 km, без дозареждане
Продължителност на полета: 5-6 часа
Таван на полета: 14 000 m
Работна височина: 11 000 m
Точки за подкачване на въоръжение и контейнери: 2 х вътрешни, 6 х външни, на крилата
Въоръжение:
Управлявани ракети - CIRIT
Ракети „въздух-въздух“ - Gökdoğan BVR AAM; Bozdoğan AAM; Akdoğan AAM; Gökhan AAM
Ракети „въздух-земя“
Крилати ракета с въздушно изстрелване

*Автор: Димитър Ставрев