Б ащата на метрото, както е известен арх. Стоян Братоев, искал да е журналист. Ученическата му мечта обаче не станала реалност заради учителя му по математика. Това сподели самият той пред „Телеграф“. Отстраняването му от поста изпълнителен директор на „Метрополитен“ се превърна в ключово събитие през изминаващата седмица. Това се случва след 26 години на поста с човека, когото всички познават като Бащата на метрото в България. Каква е реалната причина за това решение – не стана ясно, освен че остава член на борда на директорите на дружеството.
Случая коментира и бившият премиер и лидер на ГЕРБ – Бойко Борисов. „Сега чувам, че Братоев бил Бащата на метрото. Е, викам тогава дедо ли съм му? Нали аз бях там, политическите решения бяха на ГЕРБ. Това метро ние сме го правили – аз и Фандъкова", заяви той и добави, че не е честно това да се приписва на един човек. „Ако има разместена жълта плочка, не е виновен инженерът или бай Киро с лопатата, а Фандъкова. Като има хубаво метро - имало друг баща. Хайде да разберем кой е бащата, дедото, чичото, каката - в случая сме ние", завърши Борисов.
Лично
От многобройните си срещи с него в качеството ми на журналист познавам бившия вече директор като спокоен и устремен човек. За него подземната железница не беше просто работа, а мисия, която винаги много добре аргументираше и защитаваше. Братоев винаги е изтъквал, че метрото отпушва трафика и подобрява екологията в града. Неведнъж е споделял, че подземната железница е неговият живот, работа и хоби. Той винаги е казвал, че строителството на нашата подземна железница не е като в другите държави, защото в града има места с високи подпочвени води. Специалистът смята, че хидроизолацията е ключова в строителството.
Къртица
Особена гордост за него беше и работата на тунелопробивната машина (къртица), която за пореден път е у нас и копае следващото разширение на метрото. Инженерът освен близък с математиката е на „ти“ и с писането. Дори като ученик мислел да стане журналист, но учителят му по математика го отклонил от пътя и му казал, че той е роден за точната наука и трябва да продължи да се занимава с нея. Въпреки че посвещава трудовата си кариера на цифрите, бившият директор е автор на 80 научни публикации, има осем издадени книги за метрото. Той винаги лично подготвя информацията, която се дава на журналистите, отразяващи развитието на железницата.
Изобретения
Братоев е създател на две изобретения за метростанции, носител е на орден „Стара планина първа степен“ за приноса му в подготовката на проектите за строителството и изграждането на отделните участъци на подземната железница. Той е и доктор хонорис кауза на Балканската академия за наука и изкуства и на Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“.
Най-голямата му радост обаче са четиримата му внуци – три момчета и едно момиче. Самият той обича много да общува с тях и всяка свободна минута посвещава на тях, като ги води и в родния си дом в село Пресиян. Братоев отпочива в компанията на любимото си занимание – четенето на криминални книги, до които отскоро има достъп и чрез електронен четец.
Пътят
След като завършва основното си образование в с. Пресиян, от 8-и клас напуска родното си село, където се завръща през ваканциите. Завършва математическа паралелка, а след това по обявени от Столична община места за подготовка на кадри за метрото в София кандидатства. Приет е да следва метростроителство в Санктпетербургския транспортен университет.
Аспирант
След завършването си започва работа като технически ръководител на първите обекти на метрото, а три години по-късно е приет за редовен аспирант в горния университет на катедра “Тунели и метрополитени”. През 1985 г. защитава дисертация по метростроителство и от същата година по разпределение постъпва в Научноизследователския строителен институт като научен, а впоследствие се хабилитира като старши научен сътрудник също по подземно строителство.
През този период работи за създаването на нормативната база за строителството на метрото в София. Участва също така в разработването на две ръководства за проектиране на подземни съоръжения. Тогава публикува и първата си книга „Плитко заложени метрополитени“. През 1992 г., след като се хабилитира, тогавашният кмет на София проф. Александър Янчулев го кани в ОФ и „Метрополитен”, а от 1999 г. заема поста изпълнителен директор на „Метрополитен” ЕАД. Работи с няколко кметове за развитието на метрото в София - и всеки от тях в една или друга степен помага за развитието на този уникален и сложен обект.
Новият шеф Николай Найденов: Предшественикът ми е болен
Николай Найденов беше избран за изпълнителен директор на „Метрополитен“. Самият той посочи, че причината да бъде отстранен дългогодишният шеф на дружеството инж. Стоян Братоев е, че той е във влошено здравословно състояние. Найденов посочи, че въпреки това Братоев остава в „Метрополитен“ и ще бъде член на Борда на директорите. От своя страна бившият директор заяви пред „Телеграф“, че е здрав и всеки ден ходи на работа. В защита на Братоев се обявиха от „Спаси София“ и Ваня Григорова. На извънредното заседание във вторник обаче БСП, ИТН и ГЕРБ не поискаха Братоев да се върне обратно на поста. Борис Бонев от „Спаси София“ обеща да направи още един опит да го върне на поста и да смени членовете, назначени от икономическото мнозинство в градския парламент. Кметът на София Васил Терзиев излезе в защита на досегашния директор и заяви, че взетото решение от Борда на директорите на дружеството е безобразно. "Господин Братоев беше нарочен да бъде махнат още когато стана скандалната смяна на членовете на бордовете на няколко общински дружества, но тогава г-н Братоев го оставиха като разменна монета, за да мине докладът с гласа на Ваня Григорова", допълни Терзиев. Васил Терзиев каза още, че след отстраняването на Стоян Братоев столичният „Метрополитен“ няма да работи толкова ефективно. Позиция по повод отстраняването на инж. Стоян Братоев изпратиха до медиите и от "Продължаваме промяната" (ПП). Според партията случилото се е "абсолютно скандално", а самото отстраняване е "безцеремонно".
