А битуриентката Ивета Иванова разработи бизнес идея за рециклиране с вендинг машини пред големите супермаркети. Те ще събират пластмасови бутилки от собствената марка.
С разработката си ученичката в ПГСС „Никола Пушкаров“ в град Попово се класира за участие на националния кръг на състезание по предприемачество „Най-добра бизнес идея“. Проектът на Ивета се казва „Печели с грижа за природата“.
Пред „Телеграф“ тя разказа, че след като се спира на екотематиката, прави проучване в интернет и установява, че в България няма вендинг машини за бутилки. Затова и решава да разработи проект за такива.
Ученичката прави плакат, пресмята какво финансиране ще бъде необходимо за реализирането на идеята, разписва и проекта.
Идея
Ивета е от специалност „Селски туризъм“, затова няма много знания в областта на икономиката, но успява да представи идеята си и да стигне до националния кръг.
„Срещнах доста трудности, но в крайна сметка се справих“, споделя ученичката. Вендинг машините ще разпознават опаковките на дадена хранителна верига с помощта на специализиран софтуер по баркод и форма на бутилката.
Когато клиентите ги рециклират, ще получават ваучер за пазаруване в същия магазин. Така дадената верига ще стимулира клиентите си да закупуват продукти не просто от тях, а и от собствената им марка, за да получават бонуси.
В проекта е предложен и механизъм, който да съкрати разхода по обслужването им. За целта в машините ще се внедрят сензори за запълнен обем.
Така камионите, които събират рециклираните бутилки, няма да минават през всички вендинг апарати, а само през тези със запълнен капацитет на 90%. Когато се достигне допустимият обем, сензорите ще изпращат сигнали, че машината трябва да бъде изпразнена. По този начин ще се гарантира, че клиентите няма да се разкарват до магазина с празни бутилки, а в същото време вендинг апаратът да е запълнен и да няма как да бъдат рециклирани.
Напътствия
Идеята е разработена под ръководството на учителя по практически дисциплини Анатоли Анков. Той помага на Ивета за редакция на проекта, включването на специални термини, с които ученичката не е запозната. Анков обяснява, че в състезанието могат да участват само ученици от 12-и клас, но в тазгодишния випуск на гимназията няма икономическа паралелка.
Той обаче преценява, че Ивета има потенциал да се справи и може да разчита на нея. Преподавателят коментира, че му е направило впечатление, че всички останали ученици, които са стигнали до финала, са били или от икономически гимназии или от такива с профили „Предприемачество“ и „Икономика“.
Състезание
На националния кръг са допуснати 24 участници. В деня на състезанието те са разделени на шест отбора от по четирима. Учениците имат само няколко часа, за да се сработят и създадат екип, който да генерира идея, която след това съвместно да защитят. Те могат да са свързани с екология, устойчиво развитие, икономически казуси и социални проблеми.
Отбор Любен Рабчев
„Без значение от областта всяка година се появяват идеи, които заслужават внимание и адмирации. Те се генерират в рамките на няколко часа и трябва да отговарят на редица изисквания - реалистичност, да са разграфени приходи и разходи, да са устойчиви, да са насочени към определена целева група.
„Учениците не само трябва да имат идея, а и да я разработят до определен етап, за да могат да убедят журито, че е работеща“, разказа пред „Телеграф“ гл. ас. д-р Силвия Георгиева от катедра „Предприемачество“ в УНСС, която е член на журито. По думите й учениците имат нужда от такива възможности. Според гл. ас. Георгиева част от идеите имат потенциал за развитие.
Културни предприемачи
Тази година учениците трябваше да представят нови бизнес идеи на тема „Предприемачески дейности, основани на културно-историческото наследство на България“. Всеки от тимовете избира име на изтъкнат български възрожденец или наш съвременник, утвърдил се като предприемач.
Златен медал завоюва тимът, носещ името на меценатите Евлоги и Христо Георгиеви. Те имат идея за създаване на VR-очила, с помощта на които да се преглеждат разнообразни исторически забележителности от България.
Оборът на Иван Ведър е втори. Тяхната бизнес концепцията е за основаване на музей, който да сплотява действителни обекти с виртуална действителност.
Отборът на Ивета, който носи името на Любен Рабчев, се класира трети. Те предлагат създаването на исторически маршрут в Южна България, по който да има екоавтобусни спирки с естествено затревяване и соларни панели.
Отборът прави примерни билети, брошури, пресмятат кое колко ще струва, за да може да представят идеята на журито. Ивета споделя, че заради темата на националния кръг е била полезна благодарение на специалността си.
Шанс за прием в УНСС без изпит
Призьорите имат възможност да се запишат в Университета по национално и световно стопанство в направление „Икономика“ без кандидатстудентски изпит.
Всяка година част от заелите първите три места се насочват към „Финанси“, „Предприемачество“ или други специалности във вуза, обясни председателят на журито доц. д-р Костадин Коларов от Института по предприемачество към УНСС.
Според него участниците в състезанието понякога имат и по-смели идеи, отколкото улегналите в сферата експерти.
„Като членове на журито задаваме въпроси, за да видим колко е узряла идеята, доколко могат да я аргументират и защитят“, обясни председателят на журито.
Той допълни, че когато се стигне до защита на практическите детайли на идеята, излизат наяве пропуски в знанията и подготовката на учениците.
Според доц. Коларов в бъдеще би било добре да се даде повече време за подготовка за националния кръг на състезанието, а не всичко да се случва в рамките на ден.
„Тези няколко часа не са достатъчни, за да развият своя капацитет“, смята той. Например учениците могат да се срещат предварително в онлайн пространството.
Така ще имат повече време, за да им бъдат по-зрели идеите, когато ги представят. Тогава обаче минус би било, че няма как да се следи дали не ползват помощ.
Стела Маринова