М етла, но не буквална, а преносна, готвят за почистващия персонал на летище София, научи „Телеграф“.
Очаква се през 2023 г. голяма част от заетите в момента в хигиенизацията на двата терминала на столичната аерогара да бъдат освободени. Причината е неразумно раздут щат.
Планове
Почистването е една от многото дейности на летището, известна още от времената на соца като комфортно работно място с висока спрямо средното в сектора заплата, слабо натоварване и много възможности за отпуска, почивка или болничен. Обществена тайна от десетилетия са историите за връзкарство при назначаване на длъжност в почистването, която освен всичко друго бе и здраво синдикално защитена в годините, през които държавата стопанисваше аеропорта.
Предстоящите чистки на персонал бяха предвидени от синдикатите още преди години и бяха основна причина за тяхната позиция срещу даването на летището за стопанисване на частна фирма. Именно под техен натиск в договора с концесионера държавата успя да вкара клауза за защита на персонала от съкращения.
Промяна
Тази защита обаче е времево ограничена до различни периоди през 2023 г.
Почистването на летището от няколко месеца е възложено на частна компания, международен гигант в летищното поддържане. Именно от концесионера към този частник бяха прехвърлени щатните бройки в почистването, или общо 129 души. Според запознати бройката е безкрайно раздута на фона на съвременните стандарти за летищна хигиенизация. Очакванията са, че поне половината от тези служители ще трябва да потърсят работа на друго място. Съкращенията са продиктувани и от популярната вече на запад автоматизация в бранша. От новата почистваща фирма вече представиха визията си за поддържането на терминалите в блестящ вид чрез нововъведен почистващ робот.
Персоналът колкото в Мадрид
Както „Телеграф“ вече писа, съкращения се очакват и в администрацията. В момента на летището извън почистването работят 1500 души. Според експерти това е изключително раздута бройка на фона на пътникопотока на столичния аеропорт – 7 млн. души годишно. Пред изданието ни западни мениджъри на аерогарата дадоха пример с летището в Мадрид, което с 2000 души персонал обслужва 10 пъти повече пътници.
Деян Дянков