А виокомпании затягат правилата за поставяне на колан на борда, след като силна турбуленция рани пътници и дори уби човек в три полета само за седмица.
Реакциите в авиоиндустрията идват на фона на зачестяващите инциденти с аеродинамичния феномен, който води до сериозно друсане и пропадане на самолета от голяма височина само за секунди.
ТРАГЕДИЯТА Е ОГРОМНА: Известен режисьор е загиналият по време на турбуленция! (СНИМКИ И ВИДЕО)
Случаи
Първият такъв инцидент бе на 21 май, когато 74-годишен британец почина, а 30 пътници бяха ранени при сериозна турбуленция в полет на Сингапурските авиолинии от Лондон до Сингапур. Разследването показа, че самолетът е „паднал“ със 100 метра за няколко секунди. Пет дни по-късно 12 души бяха ранени на полет на Катарските линии от Доха до Дъблин при турбуленция над Турция. Само два дни по-късно стюардеса счупи гръбнака си на полет на Турските авиолинии от Истанбул до Измир.
СМЪРТОНОСЕН ПРОБЛЕМ: Над 300 самолета на Боинг са с опасни дефекти!
Мерки
Редица авиокомпании обявиха, че ще вземат мерки спрямо увеличаващия се риск от травми заради турбуленция. От Сингапурските авиолинии обявиха, че оттук нататък дори и при съвсем лека турбуленция ще спират сервирането на храна и напитки, а обслужващият персонал ще е длъжен да седне по местата си. Препоръките за това коланите да са затегнати пък ще са по-чести и настойчиви. От дубайския превозвач „Емирейтс“ и дъщерната „Флайдубай“, която лети и до София, обявиха, че скоростно въвеждат в самолетите си технология, която значително по-прецизно да известява за навлизане в турбулентна зона.
НОВ КОШМАР В НЕБЕТО: 12 души пострадаха при жестока турбуленция! (ВИДЕО)
Безотговорно
„Навлизането в толкова силни зони на турбуленция е безотговорност“, каза за „Телеграф“ авиационният експерт Ангел Борисов. Според него Ръководство въздушно движение във всяка страна има информация за тези зони и е длъжно да информира пилотите за тях. „Има обаче пилоти, които за да спестят време, избират да не заобикалят, подценяват риска и затова се стига до подобни инциденти“, коментира още експертът. „Затягането на правилата за коланите е добра идея, но няма да проработи, ако пилотите не действат разумно“, добави Борисов.
НА КОСЪМ ОТ СМЪРТТА: Не сте виждали такова аварийно кацане (ВИДЕО)
Причини
Според проучване на метеоролози от университета в Рединг, Великобритания, небето е с до 55 процента „по-неравно“, отколкото преди четири десетилетия поради изменението на климата. По-топлият въздух в резултат на емисиите на въглероден диоксид променя въздушните течения на височините, най-често ползвани от пътническите самолети. Случаите на екстремна турбуленция са зачестили сериозно в последните години, като са нараснали с 55% от 1979 до 2020 г., сочат данните.
Деян Дянков