0

Т акситата са все по-близо до мечтата си да бъдат допуснати да ползват бус лентите.

Това е станало ясно на среща на бранша с представители на държавата в лицето на транспортното министерство, където редом с други въпроси е бил обсъждан и достъпът до бус лентата.

Прогнозите за ефекта от такситата в бус лентите значително се различават

 Прогнозите за ефекта от такситата в бус лентите значително се различават
Телеграф

Идеята

Според източници на „Телеграф“ таксиджиите са получили принципна подкрепа за идеята си, за осъществяването на която трябват промени в Закона за движението по пътищата и подкрепата на транспортното ведомство е ключова. Дали тя ще е достатъчна, предстои да се разбере.

Таксиметровият бранш от години настоява да може легално да кара в лентите за градския транспорт. В миналото желанието им бе за постоянен достъп, но сега искането е ограничено само за случаите, в които таксито е с включен режим „Заето“, личащ по запаления червен светлинен индикатор („черешката“) на предното стъкло.

Това обаче не означава, че в автомобила има клиент, тъй като черешката е червена и при пътуване към адрес по поръчка на клиент. От бранша обаче посочват, че биха били доволни и ако разрешението за ползване на бус лентата важи само с клиент в автомобила.

Според таксиджиите промяната ще доведе до изцяло положителни промени и вреди от нея няма. „Предимствата са много.

На първо място ще стигаме по-бързо до адрес както при повикване, така и при возене. Това е добре за клиентите.

На второ място хората ще плащат по-малко, защото ще престояват много по-малко в задръствания. Това пак е добре за тях.

На трето място ще има положителен ефект за движението в столицата и големите градове, защото жълтите коли ще излязат от активните ленти и ще намалят задръстванията“, аргументира се Кирил Ризов, председател на една от големите формации в бранша „Съюз Такси“.

Той дава за пример редица европейски градове, където такситата имат право да ползват лентите на градския транспорт. От бранша настояват и поправката в закона да е императивна, а не пожелателна – общините да нямат право на избор дали да допускат такситата в бус лентата.

Отпор

Идеята обаче среща отпор сред ключови фактори в общината, където промяната би имала най-сериозен ефект – Столична. Според Гергин Борисов, общински съветник от „Спаси София“, партията, от която е и зам.-кметът по транспорта на града Илиян Василев, допускането на такситата в бус лентите ще има негативен ефект върху точността и средната скорост на автомобилите на масовия градския транспорт.

Бул. Цариградско шосе в София е едно от трасетата, които такситата заменят с малки улици в час пик

 Бул. Цариградско шосе в София е едно от трасетата, които такситата заменят с малки улици в час пик
Телеграф

„Вярно е, че в много европейски градове е така, но нека видим колко таксита и колко автобуса има там.

Едно е да имаш 600 таксита и 2000 автобуса, а съвсем друго е в София – 3000 таксита, 600 автобуса и 120 тролея“, коментира Борисов за „Телеграф“.

Според него бус лентите са замислени за ускоряване на градския транспорт и допускането на такситата в тях буквално би ги обезсмислило. „Вярно е, че такситата също са обществен транспорт, но в тях се возят средно по 1,5 пътници.

Т.е., ако има шест таксита на кръстовище с бус лента, то 100 пътници в автобус са приравнени с 9 пътници в такси. Няма логика“, допълни Борисов.

Според Марио Евстатиев, транспортен експерт от „Столичен автотранспорт“, допускането на такситата в бус лентата би довело до разтоварване на трафика в града като цяло.

По негови данни от 3000 действащи таксита в София реално на терен денем са не повече от 1000, което не е голяма бройка и няма да се отрази пагубно в бус лентите. „Допускането на такситата в бус лентите ще ги стимулира да ползват големите булеварди, които те сега масово заобикалят, за да избегнат задръстванията. Това ще има положителен ефект за движението по малки и квартални улици“, каза Евстатиев.

Трамваите

Промяната в Закона за движението по пътищата за допускане на такситата в бус лентите би отворила вратата и за други елементи от инфраструктурата, посочиха експерти.

Причината е, че в наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии статут на бус ленти имат и трамвайните релси, както и т.нар. BRT коридори (б.а. - улици или локални платна, позволени само за колите на градския транспорт, като тролейното трасе при пл. „Ручей“ и участъка от бул. „Черни връх“ до басейн „Спартак“ по бул. „Арсеналски“).

Това би означавало допускането на такситата и по тези трасета, което би засилило негативния ефект върху точността на градския транспорт.

Нови бус ленти

В София няма достатъчно бус ленти въпреки изискванията на наредбата за транспорта в градовете и честотата на движението на автобуси и тролеи.

Съгласно наредбата бус лента трябва да бъде създадена навсякъде, където преминават повече от една кола на градския транспорт на 4 минути. Столична община обаче тепърва има да създаде достатъчно бус ленти, за да е изпълнено това условие.

Сред трасетата, които се очаква най-скоро да се сдобият с бус лента, са „Опълченска“, „Тодор Каблешков“ и „Гоце Делчев“, по последното от които в момента има бус лента само в едната посока.