О громна част от пътните знаци по улиците на населените места са фалшиви: не отговарят на европейските изисквания, изработени са от неодобрени материали, а някои са направо опасни за здравето на пешеходците и водачите на автомобили. Това заяви председателят на Европейския център за транспортни политика Диана Русенова на семинар в Стара Загора, посветен на актуалното състояние на пътната маркировка и знаковото стопанство.
Тя уточни, че по пътищата масово използваните знаци са морално и физически остарели и това е една от причините за произшествия. Русенова напомни, че съгласно нормативната уредба още от 2001 година общините трябва да имат свои генерални планове за организация на движението, но на практика такива имали едва в 10 процента. Сред неизпълнилите изискването е софийската община. Там, където имали такива планове, те били правени преди повече от 10-15 година, а би трябвало да действат в рамките на 5 години. Сред последните приети и действащи генерални планове са на общините Стара Загора и Ботевград. Над 2 млн лв ще струва разработката за София.
Тази липса на генерални планове се съпровождала с масови „пропуски“ или с нищо необосновани знаци на невралгични места. Сред абсурдите била ситуацията с булевард „Цариградско шосе“, където ограничението за скоростта трябвало да бъде 70 км /час, но столичните власти със съгласие на МВР я увеличили на 80 км/час, което било напълно незаконно.
По думите на Диана Русенова съвсем скоро, по инициатива на МРРБ ще бъдат направени съществени промени в Наредба 18 във връзка с въвеждането на електрони пътни знаци. Тя очаква общественото обсъждане да стартира до месец. Сред новостите в наредбата ще бъде и знак, указващ точното местоположение на т.нар. „легнали полицаи“.
Христо Христов