Р езултатите от международните изследвания на българските четвъртокласници традиционно ни нареждат в топ 15 на света. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който откри Национална конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“. От догодина изследванията на четвъртокласниците за четивна и математическа грамотност, които са част от световни проучвания в тази област, ще бъдат пред компютри. Това коментират пред „Телеграф“ от МОН.
Проект
Министър Цоков ще внесе в новото Народно събрание цялостен пакет с предложения за промени в Закона за училищното и предучилищното образование. Въпросният пакет засяга различни области на образованието - от детската градина до проблеми, свързани с квалификацията на педагогическите специалисти, с кариерното развитие, проблеми, свързани с учебното съдържание и учебните програми. Според неговите думи МОН ще предложи една нова визия за учебните програми, която е свързана с това те да бъдат ориентирани към компетентности и формиране на умения. Всички международни изследвания се правят на компютър“, коментира Цоков. МОН е стартирало и разговор за провеждане на матурите на дигитални устройства, но това ще е процес, който ще бъде подложен на максимално широк дебат.
Опит
„Една от важните задачи пред нас е да вземем добрия опит, който имаме от началния етап на обучение и да го приложим в предгимназиалния и гимназиалния – с повече интегрираност, с индивидуален подход, с развиване на уменията на децата“, обясни проф. Цоков. Той подчерта, че основен приоритет е българската образователна система да се адаптира към нуждите на новото поколение. „Защото днешните деца и младежи задържат много по-малко време вниманието си, но същевременно са силни личности, готови да се борят за своя успех“, каза министърът и припомни, че според световните анализи се очаква днешните ученици да сменят по 2-3 професии през своя жизнен път и предизвикателството пред всяка образователна система е да ги подготви за това.
Дигитализация
Проф. Цоков обърна внимание и на дигитализацията в системата, но подчерта, че тя не трябва да се случва на всяка цена, а да бъде „умно“ насочвана и основана на традициите ни. Той акцентира и че тези решения често спестяват много време на учителите, което могат да насочат към индивидуална работа с децата и творческо самоусъвършенстване. „Затова платформи като Дигиталната раница на МОН са толкова важни, а дори малки промени могат да дадат голямо отражение“, посочи министър Цоков и даде пример с електронните медицински бележки. От въвеждането им досега са издадени над 3,5 млн. бележки, а това е спестило стотици часове на класните ръководители.
Тестват 40 училища за стандарт на качество
Пилотно тестване в 40 български училища на визията на стандарта за качество, разработен от МОН в рамките на национална програма за квалификацията на педагогическите специалисти, вече е стартирало. „Сега искаме да преминем и през практическото му прилагане и едва тогава ще го въведем“, обясни проф. Цоков.
Национална конференция „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“ събра над 200 учители и директори от учебни заведения в цялата страна. Във форума участват и представители на институции, неправителствени организации, образователни експерти и други.
Автор: Любомир Славов