0

П реподавателите в професионалните направления (ПН) „Математика“ и „Биотехнологии“ във висшите училища на практика са колкото студентите в тези специалности. Това показват данните в публикуваната миналата седмица Национална карта на висшето образование (НКВО) за 2024 година, която бе приета от Министерския съвет.

На всеки преподавател на трудов договор в тази област се падат по едва двама кандидат-висшисти. Анализът на данните показва, че това е следствие не толкова на броя на учените, колкото на интереса към тези сфери на науката. Най-много студенти на един преподавател са отчетени в ПН „Педагогика“ – над 24, „Психология“ – също над 24, „Икономика“ – над 20, и „Право“ – над 18.

Според НКВО различното съотношение на броя на преподавателите на трудов договор спрямо броя на студентите в различните професионални направления може да се дължи на особеностите на обучението, натовареността с изследователска дейност, осъществяването на обучение от преподаватели, които не са на трудов договор и/или които преподават в повече от едно професионално направление, разкриването на обучение по направлението в нови висши училища, както и на други фактори. Като фактор обаче не може да се изключи и съотношението на броя на действащите студенти към определения капацитет.

Съотношение

Съотношението между броя на преподавателите на трудов договор и броя на студентите варира в големи граници. Според данни на НАЦИД за летния семестър на учебната 2023/2024 година общият брой на преподавателите на трудов договор е 13 805. Най-много са тези по „Медицина“ – 2451, и „Педагогика на обучението по…“ – 1536, следвани от „Икономика“ с 1233 преподаватели, „Здравни грижи“ с 1030, „Стоматология“ с 913, „Филология“ с 901 и „Общо инженерство“ с 801. Най-малко са преподавателите на трудов договор има в ПН „Теория на изкуствата“ – 11, „Теория и управление на образованието“ – 34, „Металургия“ – 51, „Религия и теология“ – 83, „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“ – 91, и „Животновъдство“ – 93. По райони най-малко са преподавателите в Северозападния район – 467, а най-много са в Югозападния – 7216. Броят на ексклузивните преподаватели във висшите училища е 13 341.

Пари

Доколкото съществена част от финансирането на висшите училища се формира на базата на броя на обучаваните студенти, съществува риск от недостатъчно финансиране на част от направленията с малък брой студенти на един преподавател, което или трябва да бъде компенсирано с финансиране по други линии, включително със средства, предоставени за обучението на студенти в други ПН на съответното висше училище, или може да доведе до свиване на броя на преподавателите и оттам до намаляване на капацитета в съответното направление, включително и до намаляване на броя на висшите училища, предлагащи обучение в съответното направление.

Концентрация

Над половината действащи студенти в национален мащаб се обучават в едва осем ПН, като броят на университетите по тях невинаги е съобразен с броя на кандидт-висшистите. Най-масовите професионални направления в национален мащаб са „Икономика“, „Педагогика“, „Медицина“, „Администрация и управление“, „Педагогика на обучението по …“, „Комуникационна и компютърна техника“, „Информатика и компютърни науки“ и „Здравни грижи“.

Съществува известна връзка между броя на студентите в направление и броя на висшите училища, които извършват обучение по него. Като цяло по-масовите направления се преподават в повече висши училища. Наблюдават се обаче и съществени различия. Например в „Медицина“ и „Администрация и управления“ броят на действащите студенти е сходен, но „Медицина“ се предлага в седем университета, докато „Администрация и управления“ – в 25. Необходимо уточнение тук е, че медицината е е регулирана професия в европейски мащаб, докато по отношение на администрацията и управлението това не е така.

При по-малките направления също има значителни вариации – 16 направления с под 1000 студенти се предлагат в между едно и осем висши училища; 13 направления с между 1000 и 2000 студенти се предлагат в между две и 11 висши училища.
Върху броя на вузовете в определено ПН влияят множество фактори, включително спецификата на обучението в съответното направление, натовареността с изследователска дейност на преподавателите, регионалните особености и т.н. Съотношението между броя на студентите и броя на ВУ в дадено ПН обаче при определени обстоятелства може да окаже съществено влияние върху жизнеността на образователните институции или достъпността на обучението.

Новият министър: Промяната в учебните програми е приоритет

Промяната на учебните програми е един от приоритетите за новия министър на образованието Красимир Вълчев. Според него те не работят по най-добрия начин и ще бъде разработена концепция как да изглеждат. „Предвиждат се промени в оценяването на учениците“, коментира Вълчев пред „Телеграф“.

„Трябва да се отърсим от културата на заучаването, да префункционираме към функционалност на знанията в по-голяма степен към умения. Защото виждате и вътрешните, и външните ни оценявания показват, че нашата система се справя много добре, когато говорим за оценяване на знания, и много зле, когато се мери функционалност на знанията и придобити в училище умения“, добави Вълчев.