1

В истински кошмар се превръща пътуването за пътниците в градския транспорт. На места термометрите в нагорещените автобуси, тролеи и трамваи удрят 50 градуса, установи проверка на „Телеграф“.

Попадаме на автобус 119 в София, в който дори работи парното, за да може да се охлажда двигателят и да не прегрее. Т

акава практика не е непозната и в някои трамваи и стари автобуси. В останалите хората разчитат на отворените прозорци и се надяват след чакане на спирка, където няма навес, но и да има, той не предпазва особено от палещите лъчи на слънцето, да пристигне климатизирано возило.

В автобус 120 пък има стари коли, на които не им се отварят прозорците, по линия 79 пък работи климатик, но пътници отварят прозорците.

Същото се случва и в неклиматизираните вагони в подземната железница, където температурата е по-висока от очакваното, но не може да се сравни с рекордите в наземния транспорт.

В станциите пък има оплаквания, че е твърде студено, както е в някои влакчета, а това по думи на пътници ги разболява. 

Рекорди

Убийствена жега мори пътници в Пловдив. Очевидец е заснел 48,2 градуса - толкова е показвал термометърът в автобуса по линия номер 93. Градският транспорт в Града под тепетата е в частни ръце, като заради множеството сигнали за неработещи климатици кметът Костадин Димитров се закани той да бъде поет от общинско дружество. Глобата за нажежено возило е в размер на 300 лева, като към момента събраната сума от санкции е близо 60 000 лева. 

Над 36°С скачат температурите в Стара Загора след 11 часа. Тогава е най-горещо в автобусите и тролеите, а горещината понякога надминава 40°С.

„Непрекъснато имаме оплаквания, въпреки че паркът ни от 110 превозни средства е напълно обновен и няма автобус или тролейбус без климатик“, коментира за „Телеграф“ шефът на „Тролейбусни и автобусни превози“ инж. Георги Станчев. По думите му най-старото возило е 8-годишен рейс, като полезният му живот е 15-16 години.

Електрическите автобуси са 33 – съвсем нови, отпреди година и половина.

„Започваме подготовката за жегите още от март, за да сме готови за юни, когато са големите горещини. Въоръжаваме се с фреон, с азот, с който надуваме системите. Правим профилактика и на климатичните инсталации, продухват се и се почистват филтрите им. Проверките през горещите дни са всекидневни, а понякога и два пъти на ден“, обясни инж. Станчев.

„Има си норми, към които се стремим, но те практически са непостижими. Да вземем съчленените автобуси, т. нар. хармоники. Ако външната температура е 32°С, вътрешната следва да бъде 24°С, при водача 25°С, а на въздуховода 16°С. При тролеите при външна температура 34°С вътрешната трябва да е 25°С, при водача 22°С, на въздуховоза при пътниците 22°С“, разясни шефът на градския транспорт в пропития от зной град.

Според него непреодолимите пречки са няколко: 1/3 от всяко возило е в стъкла, които привличат слънчевите лъчи и създават предпоставка за нагряване. Когато пътниците са повече, те са си ходещи радиатори и няма как да се регулират температурите. Не на последно място е фактът, че возилата в Стара Загора спират на всеки 300-400 м и се отварят три и повече врати.

„Така желаният капацитет на охлаждане се превръща в непостижимо чудо, но правим всичко по силите си“, обобщава инж. Станчев и сочи термометъра в собствената си кола, който показва 40°С.

В Русе ситуацията не е по-различна. Там градските автобуси се превръщат в сауни. Няколко температурни рекорда паднаха в крайдунавския град през последните дни, а в четвъртък живакът на термометъра прескочи 40 градуса на сянка. В автобусите температурата е поне с 8-10 градуса повече, което превръща пътуването в истинско изпитание. Най-тежко е за тези, които се придвижват от единия край на града до другия. По-късите разстояния са от центъра до кварталите и обратно, но и в тези случаи престоят в нажежения рейс е поне 15-20 минути. 

В жегите бяха пуснати съоръженията за охлаждане чрез пулверизация на вода в открития пешеходен подлез при кръстовището до спортната зала „Арена“. Това е едно от местата в Русе, което през летните жеги хората гледат да преминат бързо, за да не получат слънчев удар. В края на април тази година приключи проект за преобразяване на това място и превръщането му в зона за борба срещу ефекта на „топлинния остров“. При жегите през последните дни обаче ефектът от водната мъгла, излизаща от иначе красивите съоръжения, е нулев. 

Строг контрол за работещи климатици на рейсове в жегите

Сериозен контрол прави фирмата, която осигурява градския транспорт в Благоевград, на климатиците в автобусите. В тези рекордни жеги, когато в рейсовете температурите минават 40 градуса, е от особено значение да работят охладителните системи.

Сутрин се прави първата проверка - преди тръгването на курс на съответното возило. При неизправност на охладителната система рейсът не тръгва на курс, а се ползва друго возило. Шофьорите имат изрична забрана да не изключват климатиците в нито един момент, защото подлежат на санкция, ако охладителната система не работи.

„Втората контрола на климатиците се извършва от наши служители, които се качват в автобусите, за да установят дали се издават билети на всеки пътник. Заедно с това се проверяват и климатиците”, твърдят от фирмата превозвач в областния център на Пиринско. Да хитруват се опитват единици сред шофьорите, най-често те покриват междуселищни линии, споделят пътници, които се жалват във фирмата и общината. На тези водачи, които не изпълняват разпоредбите, се налагат санкции. 

Разтопяващо пътуване с БДЖ  

Пътуването с железниците също е сериозно предизвикателство. Освен огромните закъснения и неразбориите с движението на влаковете заради ремонтите във вагоните и купетата не навсякъде се отварят прозорците, а температурите са с няколко градуса отгоре от тази навън. Пътниците търсят прохлада, пиейки вода и напитки, но това не помага срещу  високите градуси.

Ветрилата също не успяват да спасят хората, защото въртят горещ въздух.  Тези условия не само са нездравословни, но и опасни за живота и здравето на пътниците. Историята помни различни случаи от такива, на които им прилошава, припадат, колабират или дори получават топлинен удар  от жегата. 

*По темата работиха: Владимир Христовски, Владимир Симеонов, Елена Дюлгерова и Жанета Йорданова