М инистерският съвет прие Пътна карта за завършване на автомагистрала "Струма". С нея се възлагат конкретни действия за изпълнение на проекта, отговорни институции, както и срокове. Така се гарантира, че правните и техническите аспекти и тези, свързани с опазването на околната среда, са надлежно взети предвид при подготовката и изпълнението на проекта, съобщи БНТ. Изпълнението на Пътната карта ще се следи от постоянно действаща експертна група, в която ще участват компетентните институции в лицето на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Агенция "Пътна инфраструктура", Министерство на околната среда и водите, Министерство на транспорта и съобщенията и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата, както и представители на Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" в качеството им на заинтересовани лица. Групата ще бъде сформирана от заместник министър-председателя и министър на транспорта.
ОПАСНОСТ: Пропада мост над Струма!
По препоръка на Бернската конвенция картата е разработена съвместно между българските власти и Коалицията, като със сътрудничеството на Секретариата на конвенцията е постигнато съгласие между двете страни за необходимостта от напредък в доизграждането на автомагистралата.
Според разписания в пътната карта график се предвижда през месец февруари 2025 г. да се проведе процедура за възлагане на обществена поръчка за изработване на идеен проект за осигуряване на направлението София - Кулата в участъка Симитли - Кресна извън Кресненското дефиле. Месец юни е индикативният срок за сключване на договор с изпълнител, а най-малко половин година ще е необходима за изпълнение.
Кога ще започне строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле? (ВИДЕО)
След процедура по екологичното законодателство се предвижда до декември 2027 г. да бъде изготвен инвестиционен проект във фаза: Технически проект и ПУП-ПП, а индикативният срок за приключване на строителството е юни 2031 г. Това са само част от разписаните стъпки за завършването на АМ "Струма" между Симитли и Кресна от София към Кулата. Освен тях в картата са заложени временни смекчаващи мерки и мерки за безопасност, както и действия след реализацията на проекта. Сред последните са рехабилитация на съществуващия път (Е79) със прилагане на смекчаващи мерки, което трябва да се случи след изпълнение на платното от Кулата до София и извеждане на трафика двупосочно по него. Набелязано е още в заданието, доклада и решението за ОВОС/ОС да се отчете и мотивира, че пътят през Кресненското дефиле (Е79) ще се разглежда само като допълващ/локален път и няма да изпълнява функциите на западно платно на магистралата, както е било предвидено в Източния вариант Г10.50.