0

У ченици от Професионална гимназия по механоелектротехника в Пирдоп могат да заваряват виртуално с помощта на телефон или таблет. Това е възможно благодарение на специализиран софтуер за 3D моделиране с добавена реалност, с който са създадени 87 урока. За тях гимназията получава и статут на иновативна.

Проект

През 2018-а печелят проект по програмата „Еразъм +“, който продължава 2 години и половина. По него създават уроците с добавена реалност и 3D визуализации за част от техните специалности – електро, автоматизация и металообработване. Идеята е основно на директорката Ненка Рашева, която още от детството на синовете й забелязва, че могат да прекарват часове пред електронните игри. „Искаше ми се по този начин да бъдат интересни и уроците. Вместо да преследват някого и да спасяват света, по същия начин с мишката да заваряват или да сглобяват детайли. Дълго време не можехме да осъществим тази идея, но се срещнах с подходящите хора, споделих им идеята и се получиха нещата“, сподели пред „Телеграф“ Рашева. Разработените уроци акцентират върху ученето чрез правене и експериментиране и са достъпни на https://edu4-0.com/ в две версии - десктоп и мобилно приложение. „И без това учениците живеят в телефоните. Не смята, че би трябвало да забраняваме използването им и на други устройства в училище, а да се използват за учебни цели, допълни директорката.

Уроци

Темите на уроците са такива, за които в училище няма как да бъдат направени практически упражнения. „Имаме работилница по заваряване, но не можем да изпълним всички видове заварки. С тези уроци можем да постигнем това“, обясни Рашева. Влизането в подстанции е забранено за лица под 18 години и затова учениците не могат да видят на практика какво представляват и как да работят там. Те обаче имат тази възможност през телефона или таблета. С 3D визуализации могат да разгледат от всички страни редуктор. „Добавената реалност е такава, че те си вземат упорна точка с мобилното приложение – например пода на стаята. Избирайки урока, въртейки телефон или таблет с камера, могат да го видят от различни страни“, разясни технологията Рашева. С иновативните уроци гимназистите могат да измерват и киселинност, без да бъдат подлагани на опасност. „Това са все неща, които ги няма и не могат да се видят в училище, а се изучават, или пък са опасни. Ясно е, че няма как да заведем учениците в сярна киселина и да ги подложим на опасност, но по този начин могат да го правят“, посочи директорката. Уроците са насочени предимно към 11 и 12 клас, но по проекта са се постарали да не бъдат конкретно за техния учебен план, а за отрасловата професионална подготовка, за да могат да се ползват от повече специалности и училища. 

По-рано в клас за адаптация

20-о ОУ Тодор Минков - София. МГ Акад. Кирил Попов - Пловдив.

 20-о ОУ Тодор Минков - София. МГ Акад. Кирил Попов - Пловдив.

Част от иновацията на столичното 20-о ОУ „Тодор Минков“ е свързана с по-ранен старт на учебната година за първи и пети клас за адаптация. Децата идват седмица преди 15 септември, за да се запознаят със сградата, с правилата на училището, преподавателите. Тогава учениците се разпределят балансирано в паралелките, тъй като в 20-о родителите не избират класния ръководител. „Тази седмицата е много интересна за учениците, защото те се забавляват, играят, имат програма с различни дейности в класната стая и на открито“, обясни директорката Галина Тимова. Първокласниците се запознават с правилата за хранене, имат опознавателна обиколка на сградата, за да разгледат всички важни места. Всеки ден те се запознават и с различен начален учител. „По този начин независимо в коя паралелка се падне детето и кои ще бъде техен класен ръководител, то познава всички. То ще се чувства спокойно, ако има някакъв дискомфорт, да го реши бързо с познат за него човек“, сподели директорката. Пети клас вече познават училището и част от учителите си и по време на адаптационната си седмица се запознават с новите си класни ръководители и някои от учителите по предмети. За тях се организират и срещи на открито, сплотяващи игри, забавления. МГ „Акад. Кирил Попов“ в Пловдив увеличава часовете в прогимназия. Пети клас имат две допълнителни седмици преди началото на учебната година, а за шести са три – една преди първия звънец и две след като завършат втория срок.