0

И зучаване на природата чрез музика, правилата за управление на дрон, как се променя климатът, какви са новите космически изследвания. Това са само част от над трийсет нови предмета, създадени в иновативните училища у нас. Голяма част от тях са свързани с изкуствения интелект.

Новите предмети са предимно интегрални практики, които обединяват традиционно изучаваните предмети, за да дадат връзките между тях в контекста на дадена тема. Климатът примерно е такава интердисциплинарна тема, която обединява химия, физика, биология и знания по литература и изобразително изкуство. Много от темите са свързани и с техниката. „Децата ще  живеят в бъдеще, в което ще сменят професии.

Всяка професия ще изисква много по-комплексни знания. Прогнозите за ерата на изкуствения интелект са, че по-лесно ще бъдат заменени тези професии, които изискват тесни специализирани знания в една област, и по-трудно тези, които са комплексни“, коментира за „Телеграф“ председателят на образователната комисия в парламента и бивш просветен министър Красимир Вълчев. По думите му трябва да се развива по-широк спектър от знания и умения у децата. Включително и в професионалното образование децата сега учат по специалности, които вече сменят много бързо своята характеристика, а в бъдеще това ще става още по-динамично, допълва Вълчев.

„Държавата и Министерството на образованието и науката много бавно променят учебни планове и учебни програми, както и самият списък със специалности, а реалният списък на икономиката се развива много по-бързо, допълва Вълчев, като уточнява, че връзка между новите иновативни предмети и промените в списъка със специалности в професионалното образование има, но е далечна. „Децата ще сменят професии, а това значи, че трябва да имат една по-широка база, върху която да надграждат в бъдеще“, допълва Вълчев.

В кръг

542 са иновативните училища в 192 населени места в България. Иновативните учители пък са над 20 хиляди. Организацията на класните в тези школа предполага чиновете да са разположени в кръг, защото тогава децата общуват по-добре. Учителят ползва интерактивна дъска, която му дава възможност за по-интересно поднасяне на материала. В интерактивните училища съотношението между изпити и проекти е в полза на вторите, като особено внимание се отделя на груповите проекти. Индивидуалните методи за обучение също са важни. В този тип обучение се въвежда и метод, при който ученикът гледа видеоурок вкъщи и след това темата се дискутира в час. Дистанционното обучение също не се изключва предвид вече усвоената практика по време на COVID пандемията. Обучението в областта на STEM пък е база за бъдеща кариера в технологичното бъдеще.

Свободни

„Иновациите не са свързани само с новите предмети, но и с преподаването, и със съдържанието, и с организацията на работа. В последните години се насърчава политиката на иновации, така че учителите да се чувстват по-свободни в начина на преподаване, който да мотивира учениците, да се формират умения, така наречените меки умения“, посочи още Красимир Вълчев. Според него образователната система преди е била настроена да дава тясно специализирани знания в една област. Сега това се променя и се преминава към основа за повече комплексни знания. „Дори и професионалните знания трябва да са базови в една област. Преминаваме към една пирамида на знанието с по-широка основа“, допълва председателят на образователната комисия в парламента.

Педагози с евронаграда

Европейска награда за иновативно обучение получиха миналата година забавачка от Бургас, основно училище от Хасково и две професионални гимназии от Видин и Разград. Наградата е учредена от бившия вече евродепутат и настоящ вицепремиер Мария Габриел. Призът се дава на учебни заведения, които са участвали в програма „Еразъм+“ в четири категории -  образование и грижи в ранна детска възраст, начално образование, средно образование и училища за професионалното образование и обучение. Наградата се дава на училища и учители от 29 държави и е свързана с инициативата „Нов европейски Баухаус“. Целта е да се привличат млади хора в учителската професия, които да работят за изграждане на модерни училища, в които децата да разгръщат творческия си потенциал.