К нижният пазар на пл. „Славейков“ не трябва да се връща.Такова мнение изрази пред „Телеграф“ главният архитект на София Здравко Здравков.
Той обясни, че създаването му навремето е било обусловено от факта, че тогава книжарниците са били превърнати в бинго зали.
„Моето мнение е, че там книжният пазар няма да се върне. В момента нуждата от книги се осигурява от прекрасни книжарници. Когато купувам книги, отивам в книжарница. Обичам да разгледам, да отделя време сам с книгите“, каза той.
Място
По думите му градът вече е припознал мястото като зона за фестивали и различни културни събития. „В последните години там се провеждат всякакви базари – коледни, традиционни, великденски. Има го във всеки един град. Пред катедралата в Барселона се провеждат фестивали и това е така във всеки един голям европейски град“, заяви той.
Арх. Здравков обясни, че перголите там ще останат. Той е категоричен, че пл. „Славейков“ няма нужда от търговци на книги и припомня в какво се беше превърнал той преди затварянето му. „Нека си кажем какво задоволяваха тези книжари. По времето, когато бях студент, там се продаваше контрабандно пиратски софтуер. Каква пазарна ниша задоволяваха? Голяма част от тях продаваха ученически пособия“, коментира главният архитект.
Павилиони
Той изрази недоумение от павилионната търговия и попита в кой европейски град на такива места се продават пакетирани хранителни стоки, чорапи, гащи. „В тях обикновено хората продават вестници, списания, футболни сувенири“, посочи той. От думите му стана ясно, че се работи в посока редуциране на броя на будките в паркове и градини. „В момента подготвяме отмяна на двете схеми пред Народния театър „Иван Вазов“. Имаше очаквания от страна на районния кмет да се пуснат търгове. По настояване на Йорданка Фандъкова ще отменим двете схеми, които бяха пред фасадата на театъра“, обяви арх. Здравков и подчерта, че трябва да се преосмисли този вид дейност, но да се осигури предвидимост за търговците. Също така предстои да бъде внесен доклад в Столичния общински съвет, с който да се намали общият брой на билбордовете между 15-20%.
Владимир Христовски