0

С тари бусове и камиони може да бъдат преправени на модерни и функционални кемпери за суми от около 20 000 лева, което е поне 10 пъти по-евтино от цената на оригинални нови подвижни жилища.

Pixabay

Българските маниаци на дивото къмпингуване обменят идеи за оборудване в закрити групи в социалните мрежи и спестяват десетки хиляди. Вече има и редица специалисти в цялата страна, които са превърнали преправянето на товарните автомобили в пътуващи къщи в свой бизнес и получават поръчки дори от чужбина. Най-търсените от мераклиите да се сдобият евтино с кемпер са бусове с надстройки и по-широка база.

„Идеята е да може да се ходи изправен вътре, макар че съм виждал всякакви неща. Зависи кой какво търси и за какво иска да го използва. Ако му трябва да може само да легне в него за няколко часа, докато е някъде на риболов, преправят и ниски бусове. За да стане качествено и наистина комфортно, са нужни и повече средства. 20 000 лева вероятно е минимумът“, коментира пред „Телеграф“ Константин Янчев от Бургас, който се занимава с ремонт и оборудване на кемпери и членува в една от групите в социалните мрежи.

Константин Янчев от Бургас от години се занимава с ремонт на кемпери

 Константин Янчев от Бургас от години се занимава с ремонт на кемпери
Личен архив

Усилия

„Може да се спестят средства, особено в сравнение с това, че някои нови кемпери, дори без да са най-луксозните изпълнения, струват над 100 000 евро. Със сигурност обаче са необходими и сериозни усилия и време. Аз лично преправих за собствени нужди „Мерцедес Спринтер“, но мога да ви кажа, че след две години труд все още се намира какво да се пипне по него. Имало е периоди от по 4-5 месеца, в които всеки ден съм отделял по няколко часа.

Facebook

Това няма как да си го калкулирам в цената, която при мен, както казах, до момента е някъде в порядъка на 20-22 хиляди лева. Трудоемко е доста и затова не на всеки бих предложил да направя буса му на кемпер по начина, по който изградих моя“, разказа още бургазлията.

„Ако може да си го направиш сам, ще си доволен от това, което си спестил в крайна сметка. Нужни са обаче доста комплексни умения. Трябва да разбираш от дърводелство, дограми, епоксидни смоли, ВиК, строителство, поливни системи.

Facebook

Най-важното е да се познават материалите и да се избират най-леките. Сами се сещате, че в противен случай тези бусове ще надхвърлят разрешения тонаж, с който може да се движат по нашите пътища. Освен това за много хора чарът все още е във възможностите за диво къмпингуване, които в България са все още налични, а те са свързани и с шофиране по по-лоши пътища“, добави Янчев.

Лукс

Цените за наем на сравнително нов модел кемпер с възможност за нощувка на четирима пътници стартират от 200 и стигат до 500 лева на ден, показа проверка на „Телеграф“ в началото на активния летен сезон. Освен с екстрите оскъпяването е свързано и със сезона и търсенето. На практика къмпингуването с луксозните модели е съпоставимо и дори надхвърля това в четиризвезден хотел. Към разходите за наема трябва да се калкулират и тези за гориво, както и съответните такси, които се плащат според местата, където може да се паркира. Колкото е по-близо до морския бряг, толкова по-солено излиза.

Facebook

Затова освен самоуки майстори с преправянето на бусове в кемпери вече се занимават и фирми, които предлагат цялостна услуга от избора на подходящо превозно средство до изграждането на подходящите изолации и системи в салона, както и оригинални и модерни дизайнерски решения.

Бюджет

„Ако бюджетът ви го позволява, е по-добре да се спрете на по-нов модел бус, който да е в добро техническо състояние, и цената варира от 12 до 30 000 лв. След това се започват харчове, които могат да стигнат и 60 000 лева, ако искате всичко да ви е както трябва и не ви се правят компромиси с удобствата – изолации, облицовка, прозорци и капандури, соларна система, водна система, отопление, газова система, електроинсталация, шкафове, уреди, баня и тоалетна, узаконяване...

Facebook

Ако не можете сами, трябва да си платите и за труд, за който може да ви вземат и над 15 000 лева. Аз лично се насочих към купуването на стар кемпер, но оригинален. Произведен е 1979 година, но вътре оборудването му е като на нов. Въпросът бе, че част от него бе разглобена и самото сглобяване е доста трудоемко. Другите, които са на пазара, са с още по-големи забележки и ако не разбирате, ремонтът им може да излезе доста солен“, сподели пред “Телеграф“ друг експерт в тази област – Даниел Алексов.

Тежки глоби в Гърция

Гърция още преди години реши проблема с т.нар. свободно къмпингуване, като просто го ограничи до минимум и въведе тежки санкции за нарушителите. Драмата тръгна още преди десетина години след поредица инциденти и дори пожари, причинени от палатки в горички около плажовете.

Освен това самите туристи причиняваха и сериозни замърсявания в районите, а пък за естетика и дума не може да става, след като импровизирани простори с бельо се превърнаха в обичайна гледка в плажните зони.

Pixabay

Стигна се дотам, че по искане на туристическите и хотелските асоциации беше въведено изискването къмпинг да се практикува само на обособени места. Доводът беше, че само в района на Северна Гърция има няколко десетки хиляди места за целта.

Въведена е и глоба за нарушителите от 250 евро на човек, а освен това и допълнителни 200 евро за причинено замърсяване. Нещо повече, въведена беше и забрана да спите в автомобила си било то на паркинг или в плажна зона, като това действие беше приравнено със забраненото вече свободно къмпингуване.

*Автори: Людмил Христов, Иван Петрински