0

К орабокрушенията са стари, колкото и самото корабоплаване, въпреки че с течение на вековете морските съдове стават все по-големи и дори изглеждат неуязвими. Съдбата на двата близнака „Титаник“ и „Британик“ са най-яркото потвърждение на старото моряшко суеверие, гласящо „да кажеш, че един кораб е непотопяем, е предизвикателство, хвърлено в лицето на Бога“.

Близнаците

Бурното развитие на международните контакти и масовата емиграция от Европа към САЩ в началото на миналия век налагат да се строят все по-големи и бързи трансатлантически лайнери

Така през 1907 г. в корабостроителницата "Харланд и Уулф" в Белфаст са заложени три пътнически кораба, които трябва да надминават по своя капацитет и надеждност всичко съществувало дотогава. Първите два са наречени „ Олимпик“ и Титаник“, а на 30 ноември 1911 г. започва строежът на третия кораб - „Британик“. Той има 53 000 тона водоизместимост и е предвиден да побере общо 3200 души екипаж и пътници.

Подобрения

Междувременно „Олимпик“, току-що спуснат на вода, се сблъсква с ескадрения миноносец „Хоук“ и претърпява сериозни повреди, а „Титаник“ потъва на 15 април 1912 г. отнасяйки на морското дъно 1517 души.

Оценявайки проблемите с „Олимпик“ и гибелта на „Титаник“, на „Британик“ се поставя двоен корпус и е инсталиран по-мощен турбинен двигател с 18 000 конски сили, за да се запази работната му скорост от 21 възела. В допълнение шест от петнадесетте водонепроницаеми прегради на кораба са издигнати на палуба "В", за да се предотврати наводняването, ако корпусът се пробие. Увеличен е и броят на спасителните лодки.

На служба

„Британик“ е пуснат на вода на 26 февруари 1914 г., но започналата през август 1914 г. Първата световна война прекратява трансатлантическите рейсове. А скоро се налага да се превърнат подобни пътнически параходи в плаващи болници, които да транспортират по-тежко ранените във Великобритания. На 15 ноември 1915 г „Британик“ е реквизиран да служи като болничен кораб. Той е пребоядисан в бяло със зелена ивица и разбира се, с големи червени кръстове. На 12 декември, командването на кораба е поето от капитан Чарлз Бартлет. На кораба са развърнати 2034 болнични легла плюс над 1150 походни такива. За ранените е предвидено да се грижат 52 лекари, 101 медицински сестри и 336 санитари, а екипажът е от 675 души.

Фаталният рейс

„Британик“ извършва 4 рейса между Гърция и Англия, евакуирайки близо 14 000 ранени Петото пътуване до Средиземно море се оказва и последно. На 21 ноември 1916 г., в 8:12 ч. „Британик“ е разтърсен от взрив. Това става край остров Макронисос, на 50 км югоизточно от Атина. Корабът започва потъва бързо, защото някои от водонепроницаемите прегради не се затварят поради неизправност, което в крайна сметка обрича кораба. За неговата гибел способства и фактът, че много от илюминаторите са отворени, за да се проветряват болничните отделения.

Виждайки, че корабът е обречен, в 8:35 часа капитан Бартлет заповядва евакуация. Спасяването на екипажа и медицинския персонал е подпомогнато от местните рибари, а по-късно и пристигането на няколко британски военни кораба. В 9:07 часа той изчезва под вълните.

Спасение

Въпреки че е получил подобни щети като „Титаник“, „Британик“ успява да остане на повърхността само петдесет и пет минути, приблизително една трета от времето на по-големия си брат. И обратно, докато на „Титаник“ загиват над 1500 души, загубите при потъването на „Британик“ са едва 31. Причина за смъртта им е, че напускат кораба със спасителни лодки при още работещи двигатели и въртящи се гребни винтове, които ги засмукват под кърмата.

Загадка

Причината за взрива, предизвикал потъването на кораба, остава неизяснена. Все още се води спор дали е потопен от торпедо, изстреляно от немската подводница U-73, попаднал е на мина или е станал жертва на саботаж. През 2000 година режисьорът Брайън Тренчард-Смит снима филм за „Британик“, в който е възприета последната версия.

 

Госпожица Непотопяема преживява и трите крушения

Съдбата на Вайълет Джесоп е наистина уникална. Защото е била на борда на трите кораба близнака и преживява и трите катастрофи. Тя е стюардеса на „Олимпик“, когато той се сблъсква с „Хоук“ близо до остров Уайт. Наистина при този инцидент не е имало жертви.

След това Вайълет се мести на борда на „Титаник“ за неговото първо и последено пътуване. В нощта на катастрофата помага на жени и деца да се настанят в спасителните лодки, преди самата да се качи в една от тях.

На „Британик“ Вайълет Джесъп постъпва като медицинска сестра. Докато „Британик“потъва, тя като останалите 31 жертви едва не е убита от витлата на кораба. Вайълет скача от лодката, при което ударила главата си, но не губи съзнание и е била извадена от водата

След 42 години работа в гражданския флот Госпожица Непотопяема умира през 1971 г. на 84 години от сърдечна недостатъчност.