0

Т рансформацията на работното място тече с пълна сила – от Zoom до AI. Пандемията и цифровите технологии промениха (и променят) правилата на играта на работното място. Но най-голямата промяна е друга: възходът на младото поколение.

Родено между 1995 г. и 2009 г., поколението Z – или Gen Z – понастоящем съставлява около 2 милиарда от населението на Земята и се очаква да представлява 27% от работната сила до 2025 г. Това вероятно ще усложни взаимоотношенията, а изискването към работодателите е свързано с начините, с които те да привлекат и задържат младите таланти.

По какво се различават представителите на Gen Z от по-възрастните поколения?

Gen Z е първото поколение, израснало изцяло в дигиталната ера. Те не познават света без интернет, животът им се върти около най-новите технологии – от смартфони до очила за игри с виртуална реалност. Социалните мрежи дори е излишно да споменаваме. Именно тази технологична грамотност – и зависимост – ги отличава от техните предшественици: милениалите, mоколението X и бейби бумърите.

Gen Z е определяно и като „първото глобално поколение“, т.е. хора, които които през целия си живот са били виртуално свързани с други хора по цялата планета.

„Тъй като са израснали в силно дигитален, взаимосвързан и забързан глобализиран свят, поколението Z чувства, че има малко или никакви граници, било то в техния реален или виртуален живот“, казва Валери Малчерек, специалист по работодателско брандиране на Gen Z в Цюрих, Швейцария, чиято роля е да гарантира, че бизнесът продължава да привлича и задържа най-умните млади таланти.

„Този свят на безкрайни възможности означава, че те имат високи очаквания към своите работодатели“, добавя Малчерек. „И те вярват, че бизнесът има важна роля, когато става въпрос за справяне със социални и екологични проблеми.“

Въпреки медийното внимание върху феномена „тихото напускане“, скорошно проучване на Deloitte открива, че почти половината от поколението Z (49%) казват, че работата им заема централно място при формиране на чувството им за идентичност – въпреки че това е по-малко, отколкото при Милениалите (62%).

За поколението Z тяхното семейство и приятели са по-важни и това вероятно обяснява защо 42% от тях оценяват баланса между професионалния и личния живот, дистанционната работа и гъвкавия отпуск като техен основен приоритет при търсене на работа.

Някои традиционни ползи остават важни. Подобно на предишните поколения, заплатата е най-важният фактор при вземането на решение за работа – въпреки че Gen Z отдава по-малко значение на заплатата, отколкото по-старите поколения.

Но старата концепция за кариерна стълба – като се започне от най-ниското стъпало и се стигне до ъгловия офис – се смята за остаряла от Gen Z, които предпочитат нещо по-специфично.

Вместо това овластяването и гъвкавостта са ключови теми при решенията за кариера. Например Gen Z не просто иска да се присъедини към компания, която е възприела хибридни работни практики – те искат да имат свободата да избират къде и кога да работят. В допълнение Gen Z искат да определят своя кариерен път, казва Малчерек, и имат „гъвкавостта да го променят по всяко време, за да развият уменията си и да насърчат ученето през целия живот“.

Тази гъвкавост се простира и при смяна на работодател. Служителите от Gen Z могат да сменят работата си до 10 пъти на възраст между 18 и 34 години, според проучване сред американски студенти.

„Добрият баланс между професионалния и личния живот има голямо значение и е с приоритет пред изкачването по кариерната стълбица, за разлика от предишните поколения“, казва Малчерек. „Изграждането на приятелства и насърчаването на положителни взаимоотношения с колеги от работата често е по-важно от длъжностите. Gen Z също са мотивирани от това да имат смислена кариера, която им позволява да имат положително въздействие върху обществото. Мнозина искат да бъдат наети от компании, които са в съответствие с техните ценности и където те са овластени да стимулират промяната.“

Какви са ценности, които търсят Gen Z от бъдещите работодатели?

Поколението Z очаква компаниите да покажат, а не просто да кажат, как подкрепят хората и планетата. И това трябва да бъде комуникирано по начин, който резонира с тях по каналите, които следват. Разнообразието, равнопоставеността и приобщаването са много важни и поколението Z също иска техният работодател да се грижи за планетата. Всъщност 55% от Gen Z проучват въздействието на компанията върху околната среда и политиките, преди да приемат работа – като 17% са сменили работа или сектор заради екологичен отпечатък.

Gen Z иска да има глас. Те очакват също така да им бъдат предоставени възможности да разширят своите умения, таланти и опит. Това означава, че работодателите ще трябва да променят начина, по който привличат, наемат, развиват и задържат таланти, насърчавайки личностното развитие. И това може да има допълнителни ползи за всяко поколение.

Предизвикателствата да управляваш GenZ на работното място

Различни проучвания казват, че до 2025 г. около 27% от световната работна сила ще е съставена от представители на поколението Z, което сме приели да наричаме Gen Z. Това са хората, родени между 1995 и 2009 г.

Макар че често са критикувани заради радикални социални ценности, техният прогресивен характер ги прави активи за всяка компания, която цени иновациите.

Случвало ли ви се е да напишете SMS на някой, че сте му изпратили имейл? Ако отговорите положително на този въпрос, значи сте от т. нар. поколение Y, известно като Милениал. Да не говорим за едно поколение по-надолу – Х, тези, родени между 1965-79 година, т.е. хората, на която възраст са родителите на Gen Z.

Това значи сблъсък не на поколения, а на цивилизации. Социалните и културните различия са толкова големи, че всеки мениджър трябва да мине ускорен курс на преобучение, за да успее да канализира цялата енергия в правилната посока, а не в посока на противопоставяне.

А за тези различия говорят много проучвания. Според едно от тях близо две трети (над 60%) от анкетираните служители от Gen Z казват, че общото им благосъстояние се отразява на работата им. Освен това 20% са установили, че благосъстоянието им вреди на производителността им на работното място – нещо вярно само за 8% от хората на възраст 55-69 години (т. нар. бейби бумъри).

Въпросното проучване, проведено сред над 4000 служители, разкрива, че 80% от тях са по-продуктивни, когато са здрави и щастливи. Кой ти е питал родителите ни дали са щастливи на работното си място?!

Информацията е супер достъпна за Gen Z, те често разчитат на своите устройства за придобиване на нови умения. Зависимостта им от мобилните устройства и социалните мрежи тежи като дамга над цялото това поколение. По-възрастните изтъкват този факт като основен техен минус. Предходните поколения никога не са били критикувани в същата степен за това, че се възползват от ресурсите, с които разполагат.

Разнообразно, приобщаващо и прогресивно

Gen Z е най-разнообразното поколение в човешката история. При него се откроява по-голямо расово, полово и етническо разнообразие. Поради това Gen Z има по-прогресивни, приобщаващи ценности и политически пристрастия от много от техните родители, баби и дядовци. Това са хора, които често са запалени по социалната и екологична справедливост.В резултат на това Gen Z са склонни да бъдат целенасочени, както в личния, така и в професионалния си живот.

Представителите на Gen Z търсят работни места, които ценят индивидуалния принос и изява, толерират разнообразието по „високите етажи“.

Много са привлечени и от компании, които се интересуват от изменението на климата и следят въглеродния си отпечатък, което отговаря на визията на младите за по-добър свят.

Автентичен, прозрачен и независим

Родени застъпници и активисти, тези свободомислещи хора са силни, упорити и не се страхуват да се борят за това, което е правилно. Те ценят дълбоко автентичната комуникация, прозрачния диалог и способността да функционират независимо, особено в професионална среда.

Грижа за здравето и благосъстоянието

Много хора от поколението Z не пият и не пушат. Те се интересуват от здравословно хранене и добрата фигура, оставяйки зад гърба си йо-йо диетите и обсесиите на предишните поколения.

Прагматичен и фокусиран върху финансите

Работната сила от Gen Z цени различни елементи от своята кариера в сравнение с много служители от по-старите поколения. Тези млади служители имат специфични нужди на работа поради различията в света, в който са израснали. За да привлекат и задържат служители от Gen Z, работодателите трябва да насърчават култура на работното място, съобразена с техните ценности и съобразена с техните силни страни.