М акар че рестрикциите заради пандемията ще приглушат новогодишните тържества, производителите на шампанско се надяват да се върнат на нивата на продажбите отпреди кризата, след като милиони души посрещнат новата 2022 г. с пенливо вино, предаде График нюз.
След като настъпи коронавирусната пандемия, годишните продажби по цял свят спаднаха с 16% - от рекордните 5 млрд. евро през 2019 г. на €4,2 млрд. през 2020 г. Франция изнася над половината (53,6%) от общото производство.
През 2020 г. износът спадна с 13,3% до €2,6 млрд. Но в организацията на производителите на шампанско Union des Maisons de Champagne (UMC) смятат, че бъдещето вероятно е по-светло, отколкото се опасяваха през ранните месеци на пандемията. Президентът на UMC Жан-Мари Барийер очаква продажби от 315 милиона бутилки тази година, което представлява оборот от €5,5 млрд. „Пандемията създаде нови потребителски навици – заяви Барийер. - За всичко, свързано с развлеченията вкъщи, има високо търсене, включително за шампанското.“ Силният износ, особено за англоговорещите страни, е значителен фактор за добра година, допълни Барийер.
Великобритания е водещият пазар за износа на шампанско при броя на бутилките. Но САЩ заеха първото място в обема на експорта. През 2020 г. Щатите внесоха шампанско за над €501 млн., докато износът за Острова възлизаше едва на €338,23 млн.
През 2021 г. се забеляза срив на доставките след суровите пролетни измръзвания, последвани от летните дъждове, които предизвикаха хаос във френските лозя. Загубата на една трета от реколтата в резултат на тези бедствия предизвика прекъсване във веригата за доставки. Според фирмата за маркетингови проучвания „Нилсен“ към ноември наличието на шампанско спадна до нивото на недостиг, което повиши търсенето му във френските супермаркети. „То е огромно и толкова неочаквано“, заяви Барийер.
Според данни на търговската асоциация Comitе Champagne, цитирани от сайта „Статиста“, повечето от най-големите вносители на шампанско са в Европа. Като се изключат САЩ, Япония (№3) и Австралия (№6), западноевропейските страни, като Германия, Белгия и Италия, доминират челната десетка за миналата година. Това не означава, че други страни не обичат пенливото вино, но в тези данни се отчита само по-скъпата напитка, произвеждана във френския регион Шампан. Този регион бе официално определен през 1927 г. Там е домът на винопроизводители като Veuve Clicquot, Moеt & Chandon и Krug.
Макар френското шампанско да представлява само около 9% от глобалната консумация на пенливо вино, то дава 33% от пазарната стойност, създадена в едва 0,5% от общата площ на лозята по света. Като цяло износът на шампанско от Франция възлизаше на $4,8 млрд. през 2020 г. САЩ внесоха от него за около $568 млн., изтъкна „Статиста“.
Купиха на търг бутилка от 1874 г. за €50 000
Бутилка шампанско бе купена на търг за рекордната цена от €50 292, предаде Фокс Бизнес.
Това се случи в началото на месеца на търг, организиран от аукционната къща „Кристис“. Става въпрос за бутилка шампанско реколта 1874 г. на Maison Perrier-Jouеt със седалище във френския град Еперне. При наддаването бе постигната цена от $56 981 (€50 292). Това прави уникалния продукт най-скъпата бутилка шампанско, продадена някога от „Кристис“. Преди аукциона се очакваше тази антика да бъде купена за около $20 000, писа сп. „Фууд енд уайн“. Предишният рекорд при продажба на търг на шампанско бе поставен през далечната 1888 г., като той пак бил поставен от същия продукт на Maison Perrier-Jouеt.
Ако става въпрос за най-скъпото пенливо вино, което може да се купи по „нормалния“ начин, то според в. „Инсайдър“ това е 6-литровата позлатена бутилка Dom Pеrignon Rose Gold реколта 1996 г., наречена Mathusalem. Тя струва $49 000. Това розе има аромата на малц, допълнен с опушени торфени акценти. На вкус то е силно, гъсто, лъчезарно и остро, с твърд финал.