- Г-н Драганов, зимните празници свършиха, но се задават пролетните. Ще пътуват ли българите по Великден?
- По отношение на великденските ваканции миналата година празникът беше в началото на май и в първата десетдневка имахме около 1 милион пътувания. Тази година нямаме такова сливане на празници, защото е в края на април, и от тази гледна точка вероятно ще имаме около 280 000 пътувания по време на четирите почивни дни, които са около Великден.
- А по отношение на чужденците?
- Тържественото честване на Възкресение Христово в православието отсъства в западните католически, протестантски, лутерански и други църкви. При нас има изключителна тържественост и винаги около Великден наблюдаваме увеличаване на броя на пристиганията на чужденци, особено такива, които са свързани с България – български семейства, смесени бракове и т.н. С подобряване на ковид ситуацията около Великден ще имаме над 70 000 посещения, които ще са както от съседни балкански държави – Гърция, Македония, Сърбия, Румъния, така и от европейските страни – Германия, Великобритания, Франция, Скандинавия. Те ще бъдат не по-малко от 20 000. В същото време ще има и много интензивни пътувания на българи в чужбина. Ние виждаме, че и през декември, и през януари държим над 100% ръст на пътуванията спрямо предходната година. Това са главно пътувания, свързани с чартъри към топли дестинации. Малдивите, Занзибар, Дубай, Доминикана, 104% е ръстът за декември. В тези граници се движат пътуванията и през януари.
- Готвят ли се компаниите в сферата на туризма за предстоящия Свети Валентин?
- 14 февруари е един изключително голям празник и това е традиционният български Трифон Зарезан. Очакваме около 250 000 души да излязат в лозовите масиви и да вземат участие в празника. Свети Валентин се празнува десет пъти по-малко. Около 25 000 са тези, които ще отбележат празника на влюбените и това са главно тийнейджъри. Но независимо от всичко хотелите са подготвили оферти, които включват вечеря, нощувки и пепел от рози, които да създадат романтика за тези, които искат да го ползват. Има и възможност за пътувания в чужбина, който иска да посети чужди дестинации. Но традиционно празникът, който ще видим в цялата страна, е Трифон Зарезан. Във всички изби това е най-големият празник. Там нещата са обикновени – пие се вино, режат се хубави мезета с остри ножове. Няма такъв празник с такава широка усмивка.
- Зимният сезон скоро ще приключи, какви резултати се очертават?
- Има удвояване на туристите през декември, както и на пътуванията през януари. За това способстват и много добрите зимни условия в планините. От 2012 г. не сме имали такива добри условия. Балнео- и спа като много търсен продукт има 90% заетост на базата. Уикендите в края на декември и през целия януари дават много добри показатели. Общият брой на пристиганията бележат ръст от 40-45%.
- Какво е положението с ранните записвания за лятото?
- Очакваме и за лятото съществен ръст. В момента предварителните записвания вървят около 72% от тези, които са били през 2019 г. Това беше обявено от туроператорските фирми и е много положително.
- Имаше много критики за представянето на България на Експо 2020 в Дубай. Вие на какво мнение сте?
- Аз обходих една голяма част от павилионите в Дубай, за да мога да направя сравнение. Българският павилион е №1 в своята категория, помещението е 20 на 20 метра. Участвах в една конференция за устойчиво развитие на туризма. На нея казах, че в българския павилион са показани три неща. Ние показваме бани, в арабския свят не се използва наименованието спа, те казват баня. Та ние показваме баня на 2500 години и в нея се влиза по същия начин, по който в древните времена се е влизало в банята. Събувате се, събличате се, потапяте се, сядате в топлата вода, като получавате това удовлетворение, което са получавали древните хора. Няма друга устойчивост в света, подобна на тази, която имаме по нашите земи. В българския павилион има аромат на роза. Няма друг павилион в Дубай с подобен приятен аромат на 2500 години. Там показваме монета на Амадок, одриски цар от Долината на тракийските царе от V, IV век пр. Хр. На нея има брадва, което означава цар, и роза. И Херодот е писал, че по нашите земи има уханни храсти с мирис на роза. Тоест имаме и устойчивост по отношение на розата. Ние показваме копие на Панагюрското златно съкровище и няма нито един павилион от 190 страни, който да показва такава ценност. В другите павилиони има пластмасови и метални модели, грънци. Най-старият модел, който видях в палатата на САЩ, е телефонът на Бел. За съжаление, ние не сме купили нашия павилион, както голяма част от държавите са го направили, и ще го напуснем през март.
- Какви са ползите от участието ни в Дубай?
- Арабските колеги не само от Дубай, но и от региона, се интересуват от програми за намаляване на теглото и свързани с постигането на добро настроение. Те имат проблем с наднорменото тегло и търсят програми с хранителен режим и движение сред природата. Те намират България за изключително добра дестинация както по отношение на баните, така и по отношение на чистите храни, местно производство, чист въздух за разходки и теренна денивелация, която да не натоварва движението, но да създава добро настроение. Необходимо е да се създаде малка организация, която да раздели банските помещения и басейните на женски и мъжки, но експертите от спа сектора казват, че няма проблем това да се направи и така да се удовлетворят изцяло изискванията на културата на арабския свят.
- Според вас могат ли да се дават пари за реклама на туризма от туристическия бранш?
- Това, което коментирахме на срещата на Националния борд по туризъм в сряда, беше, че имаме възможност да направим Национална туристическа организация като обществено-държавна организация. В нея ще участват, от една страна, бизнесът, а от друга – държавата. Във всички европейски страни има национална туристическа организация. 50% от националната реклама идва от бизнеса, 50% от държавата. И сега във всеки договор около 3% от общия оборот отиват директно в касата на чуждестранния оператор за реклама на България. Участието на българските фирми в международни изложби, печатни материали, интернет сайтове, командировки, всичко това са разходи за България, направени от частния бизнес. Националната туристическа организация не прави реклама на туризма, а прави реклама на туризма и на инвестициите. Тя съучаства в така наречения „Бранд България“, който е единна концепция по отношение на това какво представлява България като инвестиционна дестинация. Имаме пълното съгласие на министъра на туризма да започнем тази разработка.
Това е той:
Румен Драганов е директор на Института за анализи и оценки в туризма
Роден е през 1952 г. в София
От 1992 до 1994 г. е главен изпълнителен директор на "Балкан холидейз интернешънъл"
От 1997 г. е председател на Комитета по туризъм и зам.-министър на търговията и туризма, член на Националния борд по туризъм
От 1999 до 2006 г. е председател на Съвета по туризъм – София
Сияна Севова