0

Д о края на април се очаква да бъде подписан договорът за строителството на тунела под Шипка.

Това обяви  в Габрово заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Деляна Иванова. Тя уточни, че вече е потвърдена финансовата оферта от 358 млн лв., заявена от победителя в обществената поръчка, ДЗЗД „Консорциум ПСВТ“ .След подписването на договора започва да тече 9-месечният срок, в който съоръжението трябва да бъде проектирано, а реално строителство можело да се очаква през 2023 година.

 Поръчката

Обществената поръчка за проектиране и строителство предвиждаше изграждането на участък с дължина 10,553 км, от които 7,6 км са ново строителство, а 2,9 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово – Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4,011 км.

Тунелът под Шипка ще е 3,22 км и ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.

Останалите 4  са с дължини  171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н. Ценовите оферти варираха между 358 млн. лв. и 417,5 млн. лв.

Срок

Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 1280 календарни дни, или близо 3 години и половина. Идеята за прокопаване на тунел под връх Шипка в миналото е той да носи името Свети Никола. Тя е лансирана за пръв път  на 1 февруари 1897 година от двама депутати в тогавашното девето обикновено народно събрание, които пращат нарочно писмо до премиера Константин Стоилов (1853-1901). Писмото е съхранено в архивите, в него юристът Иван Пецов и търговецът Христо Петков  Манафов подчертават: „.. Ний като не сме имали за цел защитата само на локалните интереси на гр. Габрово, а сме се ръководили и от по-високи съображения на общи-народен интерес…”, че застават зад идеята трансбалканската железница да мине по това трасе. Те припомнят, че три години по-рано е бил приет Закон за проектиране и построяване на железопътна линия. Двамата депутати, подкрепени от габровската общественост и управа в онова време подават заявление до правителството с искане да бъде спряна работата по трасето Русе – Нова Загора и успяват да предизвикат проучвания за евентуални нови маршрути. Те откровено лобират за маршрут, който ще мине през Габрово (Свищов-Павликени-Севлиево-Габрово-Шипка-Казанлък-Стара Загора с тунел под Шипка). По онова време тунелът е трябвало да бъде прокопан за нуждите на железниците.

Следящи казуса припомнят, че през последните 30 години е имало три „първи копки“ за тунела с участие на министри от различни правителства, но така и до реална работа не се е стигнало.